Światowy bal przebierańców. Scenariusz zabawy

venetian-mask-1342242_1920

Celem głównym balu jest czerpanie radości z tańca, zabaw tanecznych i – oczywiście – niezapomniana zabawa! Scenariusz balu przeprowadzonego w katowickim przedszkolu.

Cele operacyjne:

· Dziecko doznaje radości z wcielenia się w role różnych postaci
· Dziecko potrafi oddać ruchem, gestem i mimiką twarzy charakter muzyki, jej dynamikę, rytm, tempo
· Dziecko integruje się z innymi poprzez zabawy i tańce integracyjne
· Dziecko kojarzy niektóre kraje z charakterystyczną muzyką, tańcami

Pomoce:
· „Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka” – L. Bzowska, R. Kownacka, M. Lorek, Sowińska. Kraków 2004
· Wydawnictwa i nagrania KLANZY
· Płyta CD Pakuła, Dzień dobry
· Płyta CD Tańce integracyjne
· Płyty CD z muzyką rozrywkową
· Przebrania dla dzieci
· Dekoracja sali
· Poczęstunek
· Balony

I część balu
1. Powitanie przez prowadzącego:
Prosimy, aby wszyscy, którzy poczują się powitani podnieśli rękę i zawołali: hej! Witamy wszystkich, a szczególnie –
– wszystkie dziewczynki – – hej!
– wszystkich chłopców – – hej!
– wszystkich zgromadzonych na tej sali – – hej!
– wszystkich, którzy lubią się wspólnie bawić – hej!
– wszystkich, którzy lubią muzykę – – hej!

II część balu
2. Inauguracja zabawy przez prowadzącego:
Jest karnawał.
W karnawale wszyscy urządzają bale.
To tradycja bardzo stara – strojów pięknych co niemiara!
Niech się bawią duzi, mali
zgromadzeni na tej sali.
(zaproszenie gości do kręgu na środku sali)

Taniec integracyjny „Czy chudzi czy grubi”
Ref.: Czy chudzi czy grubi,
Czy mali czy duzi,
wszyscy lubią bawić się, się, się,
więc kto jest tu razem z nami
niech dobierze się parami
i niechaj weseli się.
1. Nosek do noska x2 mrugają oczka raz, dwa, trzy.
2. A teraz buźka x2 słuchają uszka raz, dwa, trzy
3. Ręka do ręki x2 i ukłon piękny raz, dwa, trzy.
4. Noga do nogi x2 wystają rogi raz, dwa, trzy.

Dzieci treść piosenki naśladują ruchem: refren stojąc w kole, a zwrotki stojąc w parze.

Zabawy integracyjne
3. „Rozruszanka” – sprawdźmy, czy wszyscy zabrali ze sobą na bal:
– ręce? (machamy)
– nogi? (tupiemy)
– głowy? (potrząsamy)
– bioderka? (kręcimy)

4. „Ja cię pocałuje”
Dzieci w parach naśladują treść piosenki:

Ref.: Ja cię pocałuje, Ty pocałuj mnie
Ja się pięknie kłaniam, Ty się ukłoń też
Ja ci podam rękę, Ty mi rękę daj

Razem ze mną w łapki, ze mną w łapki graj.
Ja cię bardzo kocham, czy Ty kochasz mnie
Ja cię bardzo lubię czy Ty lubisz mnie
Ja ci podam rękę, Ty mi rękę daj
Razem ze mną w łapki, ze mną w łapki graj.

1. Tańczymy parami w kółeczku malutkim
Rośniemy jak balon, balon okrąglutki.
Tańczymy parami w kółeczku malutkim
Stukają w podłogę nasze małe butki.
Tańczymy parami, tańczysz Ty i ja
Klaszczemy rękami raz i dwa i raz
Klaszczemy nad głową raz i dwa i trzy
Stajemy w kółeczku refren śpiewasz Ty.
Tańczymy czwórkami w kółeczku malutkim…

5. „Kaczka”
(zabawa do melodii „Le Basque” wg Batii Strauss) –
A – ręka prawa „schodzi” po ręce lewej,
– ręka lewa „schodzi” po ręce prawej (2* całość)

B – klaskanie w dłonie 4*
– „zakręcenie” ręki prawej (od strony lewej do prawej),
– „zakręcenie’ ręki lewej (od strony prawej do lewej)

(2* całość)

zabawę ożywia wierszyk: A – Idzie kaczka, pierwsza kaczka, idzie kaczka -plum (2*)
Za nią idzie druga kaczka, druga kaczka – plum

B – rozmawiają kwa,kwa,kwa…
– tańczą na wodzie (2* całość)

6. „Ludzie do ludzi”
(mel. „Kolo von Srem”):
Pary (jw.) tańczą zgodnie z poleceniami prowadzącego –
– ręce do rąk,
– policzek do policzka,
– plecy do pleców,
– kolano do kolana,
– łokieć do łokcia,
na hasło „ludzie do ludzi” – zmiana partnerów

Taneczna podróż
7. Zapowiedź zabawy – Jest karnawał.
W karnawale wszyscy urządzają bale,
w każdym kraju, w całym świecie
tańczą starsi, młodsi, dzieci.
Pojedziemy wszyscy zatem
pociągami na wyprawę,
odwiedzimy różne kraje
zobaczymy różne bale.
(ustawienie uczestników w 3-4 pociągi)

8. Zabawa ze śpiewem „Jedzie pociąg”
(do piosenki Rynkowskiego) – na przerwę w muzyce prowadzący informuje, w jakim kraju jesteśmy i jaki taniec wykonamy, np.:
· Austria – walc, np. „Walczyk meksykański”
· Francja – „La Bastringlo” lub kankan
· Włochy – „Makarena”
· Grecja – „Zorba”
· Hiszpania – „Asereje” Las Ketchup
· Brazylia „Samba de Janeiro”
· Rosja – Kazaczok

Wybór króla i królowej balu
9. Dzieci tańczą w kręgu, prowadzący wywołuje do środka kolejne grupy dzieci celem prezentacji, np.:
– wszystkie księżniczki i królewny
– wszystkich dzielnych wojaków – rycerzy, supermanów, spidermanów, batmanów, Zorro,
– postaci z bajek, zwierzątka, zabawki…

10. Los szczęścia ukryty w cukierku (np. rysunek korony)
– zaproszenie na poczęstunek cukierkiem i soczkami.

11. Taniec pary królewskiej wewnątrz tańczącego koła.

III część balu

Konkursy

12. Taniec „w butach z gazety”
– pary: dziecko-dorosły owijają stopy gazetami i tańczą przy muzyce o zmiennym tempie i rytmie,
– wygrywa para, która „ocali” buty,

13. Taniec z krzesełkami
– uczestnicy tańczą dokoła ustawionych w kręgu krzesełek (zmienne tempo i rytm), na przerwę w muzyce siadają na krzesełka (za każdym razem jedno zabieramy) – osoba bez krzesełka odpada z zabawy,
– wygrywa ten, kto usiądzie na ostatnim krzesełku.

Nagrodami w konkursach mogą być baloniki.

14. Dowolne zabawy taneczne – pożegnanie uczestników balu.

 

Agnieszka Kubiczek, nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 57, im. Krasnala Hałabały w Katowicach.
Autorka otrzymuje książkowy upominek. 

Zobacz także:



ZOBACZ TAKŻE:Karnawał