Uczestnicy:
dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym
Materiały:
kotyliony, 2 chustki, sieć dla rybki, nożyczki, mapa pomieszczenia z zaznaczonym skarbem, ośmiornica, chusta animacyjna, płyta CD z piosenką „Marynarz” („Pląsy z długą brodą” M. Tomaszewska).
Proponowane przebrania: marynarz, kapitan, podróżnik, dziki tubylec, pirat.
Wystrój sali:
atmosfera bezludnej wyspy- palmy, piasek, wigwam/ szałas, zawieszona ośmiornica, sylweta statku.
Jedzenie:
ośmiorniczki z parówek, koktajl podróżników „Bananowy raj”, ciasto „Pirackie smakołyki”
Cele:
· Rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
· Wzmacnianie więzi między dziećmi;
· Kultywowanie tradycji związanych z karnawałem;
· Wytwarzanie radosnej atmosfery;
· Poznanie form kulturalnego spędzania czasu wolnego;
· Ilustrowanie ruchem treści piosenek;
· Doskonalenie zręczności;
· Rozpoznawanie za pomocą zmysłu dotyku różnych przedmiotów.
Przebieg:
1. Powitanie przybyłych dzieci.
Rozdanie kotylionów z tematycznymi rysunkami (pirat, banan, małpa, tubylec itp.)
2. Zabawa „ Znajdź swoją parę”:
Siadamy w kole. Do środka wchodzi dziecko i pokazuje ruchem, co ma na swoim kotylionie. Dziecko, które stwierdzi, że ma taki sam rysunek wchodzi do środka tworząc parę.
3. Taniec powitalny
w kotylionowych parach.
4. Wprowadzenie do „Tajemniczej wyprawy”
Mówimy: „Zapraszam Was dziś do odkrycia nieznanego lądu. Na wyspie, na którą przypłynęliśmy czeka nas mnóstwo przygód.”
5. Zabawa ruchowa „Smoczy ogon”
Na naszej wyspie w starej jaskini mieszka groźny smok. Naszym zadaniem jest zdobycie jego ogona. Dzięki temu smok zaśnie, a my spokojnie będziemy mogli bawić się na wyspie.
Dzielimy dzieci na 2 zespoły. Każdy zespół to smok, który na końcu ma ogon w postaci chusteczki. Zadaniem smoka jest urwanie ogona przeciwnikowi, oraz ochronienie swojego własnego.
6. Zabawa „ Taniec zwycięstwa”.
Po pokonaniu smoka wykonujemy taniec zwycięstwa. Stajemy w kręgu. Chętne dzieci wychodzą do środka (po kolei) i wymyślają śmieszne kroki, które reszta naśladuje.
7. Zabawa „Uwolnić rybkę”
Podczas naszego tańca zauważamy staw. Pływa tam mała rybka, która jest uwięziona w sieci. Znalazła się w niej, ponieważ piraci źle traktowali zwierzęta. Będzie wolna, jeśli znajdziemy nożyczki.
Dzieci szukają ich według mapy. Następnie rozcinają siec i uwalniają rybkę.
8. Zabawa „Ośmiornica”
Podczas uwalniania rybki wypływa również ośmiornica. Piraci mocno zanieczyścili staw i ośmiornica ma kilka przedmiotów w swoich przyssawkach.
Zadaniem dzieci jest rozpoznać je za pomocą dotyku.
9. Piosenka- udawanka
Dzieci słuchają piosenki pt. „Marynarz” i ilustrują ją ruchem. Podczas pierwszej zwrotki maszerują w kole. Podczas refrenu odwracają się przodem do środka koła i maszerują w miejscu. Na słowa: „chłopak, co pływa” naśladują rękami pływanie żabką. Podczas drugiej zwrotki pokazują wspinanie się na maszt. Następnie przytykają do oczu dłonie zwinięte w piąstki, patrząc przez lornetkę.
10. Posiłek dzieci
11. Zabawy kołowe, pląsy według Klanzy, swobodne tańce przy muzyce
12. Zabawa z chustą animacyjną „Statki”
Nadchodzi czas powrotu do domu. Płyniemy więc statkiem po morzu. Dzieci chwytają chustę na całej jej szerokości. Wrzucamy na nią kilka małych piłek, które są statkami na nasze chuście- morzu. Zadaniem dzieci jest balansowanie chustą, by piłki nie wypadły przez środkowy otwór (lub wpadły do niej, czyli przybiły do portu).
13. Zabawa końcowa „Zatapianie pirackiego statku”
Podczas podróży zaatakowali nas piraci. Musimy zatopić ich statek, by móc spokojnie płynąc dalej. Dzieci rzucają piłeczkami do okien w burcie sylwet statku. Zatapiają w końcu statek i spokojnie dopływają do końca balu.
14. Zakończenie balu
Podziękowanie dzieciom, zaproszenie na zabawę w przyszłym roku.
Autorki: Panie Dorota Gostomska, Marta Falis otrzymują upominek.