Dozwolona jest każda forma literacka: opowiadania, bajki, wiersze, a nawet komiksy. Im barwniejszą i zaskakującą historię napiszą – tym mają większą szansę na wygraną. Warto zachęcać również najmłodszych do odręcznego tworzenia eko bajek. Dlaczego to ważne? Po pierwsze – praca będzie się wyróżniała wśród innych autorską oprawą. Po drugie – pisanie ręczne ma dobroczynny wpływ na pamięć i rozwój umiejętności manualnych dziecka.
Nagroda w konkursie
– Najpiękniejsze, najmądrzejsze i najbardziej pomysłowe historie wydrukujemy w książce. Papierowa publikacja to marzenie większości pisarzy na całym świecie. Nie mamy wątpliwości, że będzie ona równie ważną i wyjątkową nagrodą dla początkujących literatów. Taka nagroda to pamiątka na całe życie oraz zachęta do dalszego rozwoju twórczych pasji – mówi Anna Strożek, koordynatorka konkursu.
– Najlepsze historie wyselekcjonuje doświadczone jury, składające się z osób zajmujących na co dzień zagadnieniami tematyki dziecięcej, ekologicznej, wdrażania innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań. W kwestiach technicznych – korekty błędów gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych i wszystkich aspektów, dzięki którym praca zostanie zakwalifikowana do konkursu, zachęcamy członków rodzin lub nauczycieli – dodaje Anna Strożek.
Idea konkursu
Konkurs „Litera Bambini” to znakomity trening dla dziecięcych umysłów, jak i również nadzieja na lepszą przyszłość planety. Jeśli nie wprowadzimy zmian związanych z ograniczeniem globalnej emisji CO2 już za 33 lata 1/3 roślin lądowych i gatunków zwierząt może wyginąć ze względu na zmianę klimatu*. Za 100 lat cała Wenecja znajdzie się pod wodą. W wyniku globalnego ocieplenia o metr wzrośnie wtedy poziom oceanów. Przyszłością świata są dzieci, które już wkrótce będą kontynuować i rozwijać długofalową politykę zrównoważonego rozwoju, wdrażaną obecnie przez strategie państw i dużych firm.
Konkurs ma charakter edukacyjny. Ma bawić, ale przede wszystkim uczyć odpowiedzialnego myślenia o świecie, rozwijać umiejętności twórcze oraz pasje. W konkursie mogą wziąć udział dzieci do 12 roku życia. – Tworząc własne historie, snując opowieść, dziecko uczy się łączyć znane sobie fakty w nowej konfiguracji. Szuka najlepszych połączeń i najciekawszych ścieżek. Angażuje przy tym i ćwiczy wiele procesów poznawczych, które stanowią podstawę ludzkiej inteligencji. Ludzie potrafiący myśleć dywergencyjnie, to znaczy potrafiący odnaleźć wiele dróg dojścia do rozwiązania, umiejący tworzyć nowe z elementów starego, charakteryzują się dużą elastycznością w myśleniu, są oryginalni, potrafią dojrzeć sedno badanego problemu, by później opracować rozwiązanie. By rozwijać ten typ myślenia, należy rozwijać ciekawość świata, uczyć obalania schematów myślowych i wychodzenia poza myślowe bariery – tłumaczy Paulina Zawadzka, psycholog, dyplomowany nauczyciel Montessori.