Czytające dzieci to myślący i współczujący dorośli
Jak wynika z danych Biblioteki Narodowej, blisko 1/3 czytelników książek korzysta z bibliotek1. To miejsce, do którego uczniowie kierują pierwsze kroki, gdy mają ochotę poznać ciekawą historię. Dlatego dobrze wyposażona biblioteka może zaważyć na kontynuowaniu przygody z literaturą. A zachęcanie najmłodszych do czytania to nie tylko inwestycja w przyszłość dziecka, ale również całego społeczeństwa.
Program „1000 powodów, by czytać” pokazuje dzieciom, że czytanie jest atrakcyjną formą spędzania czasu. Bardzo ważne w tej akcji jest to, że nie narzucamy tytułów – to społeczność szkolna decyduje, co znajdzie się na bibliotecznych półkach, uczniowie otrzymują książki, które rzeczywiście chcą przeczytać. Na dorosłych spoczywa odpowiedzialność wprowadzenia dzieci do barwnego świata literatury i pokazania im, że każdy znajdzie lekturę dla siebie. Niezależnie od zainteresowań i stylu życia, bo książki są na każdy temat i w różnych formatach – tradycyjnym, audio czy jako ebook.
Justyna Chmielewska, manager projektów rozwijających czytelnictwo wśród dzieci w Empiku
Jakie książki wybierają szkoły?
Biblioteka szkolna to nie tylko książki omawiane na lekcjach języka polskiego. Choć warto je czytać, obowiązkowe lektury stanowiły jedynie nieco ponad 2% zamówień złożonych przez szkoły, które wzięły udział w poprzedniej edycji programu „1000 powodów, by czytać”. Większość tytułów uczniowie wybrali sami, zgodnie z własnymi zainteresowaniami.
Popularnością niezmiennie cieszą się serie młodzieżowe, a do ulubieńców młodych czytelników należą tacy polscy autorzy jak Anita Głowińska (seria „Kicia Kocia”), Andrzej Maleszka (seria „Magiczne drzewo”) czy Agnieszka Stelmaszczyk (seria dla najmłodszych „Już czytam!”). Uczniowie chętnie sięgają też po literaturę zagraniczną, np. po książki z „Cyklu o Niewidzialnym” Érica-Emmanuela Schmitta, serię Paulette Bourgeois o kultowym żółwiu Franklinie oraz powieści Jeffa Kinneya, autora kolejnych części „Dziennika cwaniaczka”. Uczniowie coraz częściej zamawiają również książki z ciekawostkami o świecie, których charakterystyczne tytuły rozpoczynają się od słowa „Jak…?”.
W szkolnych bibliotekach inspiracji i wiedzy poszukują również nauczyciele. Wśród zamówień w ramach programu znalazły się pozycje z Biblioteczki Montessori oraz poradniki wychowawcze, uczące jak najlepiej przekazywać wiedzę dzieciom z dysfunkcjami, np. z zespołem Aspergera czy zespołem nadpobudliwości.
Jak wziąć udział w konkursie?
Aby wziąć udział w akcji, wystarczy, aby pracownik szkoły – np. bibliotekarz lub nauczyciel – wypełnił formularz zgłoszeniowy na stronie www.empik.com/biblioteki i przesłał podgląd pracy plastycznej wykonanej przez uczniów na zadany temat z wykorzystaniem surowców wtórnych. W kolejnym etapie odbędzie się głosowanie poprzez aplikację mobilną. Na zgłoszone przez szkołę prace może głosować każdy: uczniowie, rodzice, znajomi, lokalni patrioci, miłośnicy książek. Głosy warto oddawać codziennie, aby zwiększyć szanse konkretnej placówki.
Gdy zwycięskie szkoły zostaną wyłonione, uczące się w nich dzieci zadecydują, jakie książki powinny wypełnić ich biblioteki. Po złożeniu zamówienia wystarczy już tylko czekać na ciężarówkę, która dostarczy wymarzone egzemplarze. Do każdej z 10 szkół-laureatów trafi ich aż 1000.
W konkursie nie ma przegranych
Konkurs jest skierowany do szkół podstawowych w całej Polsce. Zwycięża 5 małych (do 120 uczniów) i 5 dużych szkół, które zdobędą największą liczbę głosów. Oprócz w sumie 10 tysięcy nowych książek, na laureatów czeka łącznie 45 czytników PocketBook z dostępem do 30 tys. e-booków w aplikacji Empik Go. W zwycięskich szkołach powstaną również specjalne kąciki do czytania. W konkursie nie ma przegranych. W ramach akcji Empik rozda 10 000 kodów dla nauczycieli na 60-dniowy pełny abonament Empik Go i 900 000 kodów dla rodziców uczniów na 30-dniowy abonament na lektury szkolne. Uczestnicy mogą liczyć też na nagrody specjalne od Empik Foto.
Do tej pory we wszystkich edycjach konkursu Empik wręczył w sumie 42 000 książek. Poprzednia, czwarta edycja akcji „1000 powodów, by czytać” cieszyła się rekordowym zainteresowaniem. Do rywalizacji stanęło 550 szkół, a internauci oddali na zgłoszone prace niemal milion głosów.
Akcja odbywa się także dzięki uczestnikom programu Empik Premium i Empik Premium Free – część każdego realizowanego przez nich zakupu stanowi cegiełkę na rzecz programu „1000 powodów, by czytać”. W ten sposób Empik umożliwia swoim klientom aktywne wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci.
Konkurs został objęty honorowym patronatem Polskiej Izby Książki, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza oraz Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, a także patronatem medialnym Onetu i Polska Press.
Więcej informacji na temat akcji oraz regulamin konkursu można znaleźć na stronie www.empik.com/biblioteki.