Niestety rozwój bywa nierównomierny, osiąganiu fizycznej dojrzałości nie towarzyszy analogicznie szybki rozwój psychiczny.
Młodzi dorośli
Co więcej, młodzi ludzie często swoim zachowaniem przypominają osoby dorosłe; a niekiedy postępują jak dalekie od dojrzałości dzieci. W sferze emocjonalnej znamienna jest burzliwość, znaczna siła, gwałtowność i zmienność uczuć, ogólne niezrównoważenie. Młodzież będąc na pograniczu dzieciństwa i dorosłości często spotykają się z niezrozumieniem wśród rodziców, nauczycieli. Można wtedy zauważyć konflikt pokoleń. Dorośli chcą jeszcze dominować, mieć wyłączność w podejmowaniu decyzji, nastolatkowie zaś przeżywają rozterki, bowiem nie czują się już jak małe dzieci i chcą sami wpływać na swoje życie, np. pragną poszerzać horyzonty.
Oparcie w rówieśnikach
Charakterystyczne jest także szukanie oparcia w rówieśnikach. Znamienne dla wieku, który przeżywają, są także tworzone związki. Nie chodzi w nich wyłącznie o przyjaźń. Pojawiają się bowiem pary: chłopak – dziewczyna, w których zaczynają mieć miejsce zbliżenia intymne. Najczęściej wynika to z ciekawości [w przypadku dziewcząt] lub z fizjologicznych, gwałtownych zmian [w przypadku chłopców]. W tym miejscu szczególnie ważne jest, aby młodzież znalazła możliwości zastępcze – nie związane z seksualnością – np. silne zainteresowania poznawcze, intensywnie uprawiany sport, turystyka, aktywność artystyczna.
Alternatywa
Należy więc zaproponować im takie rozrywki, zajęcia, sporty, aby mogli spożytkować ogrom energii, który tkwi w nich, a jednocześnie aby rozwijały się twórcze zainteresowania. Powinna być zachowana przy tym równowaga – część zajęć z myślą o dzieciach, a część dla starszej młodzieży, czy nawet dorosłych.
Oto kilkanaście propozycji rekreacji dla młodzieży, zaznaczając przy tym , gdzie, kiedy i w jakich warunkach najlepiej je realizować. Oczywistością jest, że inaczej można czas spędzać zimą, inaczej w szkole, a inaczej na kolonii.
ZAJĘCIA TANECZNE [polecane szczególnie w szkole lub na wyjazdach]
Dla młodzieży bardzo ważna jest umiejętność zgrabnego poruszania się. A nic tak nie dodaje wdzięku i gracji jak zajęcia z tańca – obojętnie czy są to kroki nowoczesne, towarzyskie, czy latino. Nie ma też znaczenia płeć. Zajęcia taneczne polegają na systematycznym spotykaniu się grupy młodzieży w celu ćwiczenia różnych elementów tańca [w zależności od stopnia zaawansowania], pokazywanych przez instruktora.
REKREACYJNA GRA NA ORIENTACJE – [w lesie, na wyjazdach] np. gra azymutowaà najczęściej pozbawiona jest czynnika rywalizacji. Zaliczana jako forma aktywnego spędzania czasu wolnego. „Gra azymutowa” przebiega w terenie zalesionym o widoczności do 50m. Na starcie uczestnicy otrzymują marszrutę [azymut i odległość] do pierwszego punktu terenowego oznaczonego lampionem. W punkcie tym znajduje się informacje z marszrutą, czyli danymi o następnym punkcie itd. Punktów może być 5-10 ustawionych w odległości ok.250m. Punkty terenowe, które nazywamy kontrolnymi, muszą się czymś charakteryzować, np. głaz, ławka, samotne drzewo… Celem gry jest wyrobienie wprawy w utrzymaniu prawidłowego kierunku marszu za pomocą kompasu oraz wyznaczanie odległości za pomocą kroków lub paro kroków. Uczestników oczekuje się w końcowym punkcie.
BEREK ZE SKAKANKĄ [sala lub boisko]- przykład zabawy ruchowej. Może być wykorzystana jako rozgrzewka przed jakimś sportem lub jako przerywnik. Polega na tym, że ktoś wybiera 2-4 pary berków. Para berków otrzymuje skakankę. Trzymając je między sobą gonią uciekających. Zadaniem berków jest dogonienie i równoczesne klepnięcie dwu uciekających osób. Złapana para otrzymuje skakankę i następuje zmiana ról.
PLENER FOTOGRAFICZNY [zajęcia na dworze, obojętna pora roku] zajęcia dla twórczych i lubiących przyrodę osób. Młodzież posiadająca własny sprzęt fotograficzny [lub wypożyczony] pod okiem fachowca uczy się robić poprawne zdjęcia, poznaje tajniki perspektywy, kadrowania, zabawny światłem i cieniem… itp. A także obserwuje naturę.
IGRZYSKA SPORTOWE [sala lub boisko, podczas wyjazdu wakacyjnego lub w czasie szkoły, o każdej porze roku] organizowanie zawodów sportowych, do których dobierane są różnego rodzaju dyscypliny. Np.:
– mecz badmintona- np. wystawiane są zespoły 2 osobowe do rozgrywania turnieju. Gra się do 12 punktów. Kto pierwszy zdobędzie maksymalną ilość punktów, wygrywa…i przechodzi dalej. Koniec gdy jest wtedy, gdy wyłoni się ostateczny zwycięzca.
– Biegi na czas- odległości: 60 m., 100m., 250m.- zawodnicy ustawiają się na starcie i po odliczeniu do trzech…ruszają biegiem do mety. Wygrywa osoba, z najlepszym czasem.
– Skoki w workach- zawody- kto pierwszy bezpiecznie, bez potknięć doskoczy w worku od startu do mety. Odległość: 150 m.
– Walka na śnieżki- dwie ekipy (dowolna ilość dzieci) budują śniegowy schron (murek), następnie lepią kule śniegowe (identyczna ilość w obu drużynach) i składają je za murkiem. Na dźwięk gwizdka rozpoczyna się bitwa: na zmianę, raz z jednej drużyny, raz z drugiej na środek pola wychodzą zawodnicy, którzy są atakowani śnieżkami. Trzeba unikać uderzenia. Jeśli ktoś dostanie, wraca do swojej drużyny i wchodzi przeciwnik. Gra kończy się, gdy: jednej z drużyn zabraknie śnieżek.
Sportowe podsumowanie
Młodzież to wyjątkowa grupa społeczna. Wymaga uwagi i troski, a jednocześnie oczekuje poważnego i partnerskiego traktowania. Niezbędne jest uważne obserwowanie potrzeb i sygnałów. Rozwój fizyczny w tym czasie potrafi bardzo determinować i unieszczęśliwiać nastolatków, dlatego także istotne jest zapewnienie im ruchu i dobrej zabawy.