“Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić ” powiedział około 1900 lat temu Plutarch z Cheronei. To przekonanie greckiego filozofa i pedagoga inspiruje nas do poszukiwań takich działań z dziećmi, które wzbudzą w nich pasję działania, radość tworzenia, energię podejmowania wyzwania oraz odwagę poszukiwań i wyrażania samego siebie.
Podczas spotkań Pozytywki – Rozwijających Pracowni Muzycznych pracujemy zatem z dziećmi w oparciu o zmysły, które to łączą człowieka ze światem zewnętrznym. Kształtując percepcję i ćwicząc umiejętność koncentracji na zadaniu przecieramy te drogi, którymi zdobywamy informacje. Oferujemy zatem nie wiedzę lecz umiejętność jej zdobywania. Delikatne bodźce dostarczane dziecięcym zmysłom uwrażliwiają, zaciekawiają, skłaniają do podejmowania wysiłku, a to z kolei kształtuje tak ważną i ulotną wartość jaką jest wola.
Dlaczego przy muzyce?
Muzyka w trakcie spotkań Pozytywki nie jest celem – zajęcia wprawdzie umuzykalniają dzieci, ale dzieje się to jakby “przy okazji”, gdyż nie są to spotkania dedykowane tylko przyszłym muzykom. Muzyka jest tu narzędziem, które wprowadza uczestników w atmosferę radosnej zabawy. Jednocześnie dobierając szczegółowo utwory muzyki klasycznej ćwiczymy percepcję słuchową (podstawową w toku edukacji szkolnej!), a także wskazujemy na wartości społeczne i kulturowe wspólnego przeżycia formy koncertu.
Zapraszamy na spotkania Pozytywki w Poznaniu i w Legnicy!
Iwona Grenda
www.epozytywka.pl
Pozytywka – Rowijające Pracownie Muzyczne
Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Człowieka Pozytywka