Katarzyna Czajkowska
Żadnemu świadomemu nauczycielowi czy opiekunowi nie trzeba tłumaczyć, jak cenne są zabawy realizowane w ramach zajęć z rytmiki – łączące wspieranie rozwoju potencjału muzycznego i ruchowego. Aktywności z tego obszaru warto więc proponować dzieciom nie tylko w czasie przeznaczonym na rytmikę, ale także w innych momentach przedszkolnego dnia.
Publikacja Marsze, tupanki, klaskanki to zbiór różnego rodzaju zabaw przy muzyce, które rozwijają poczucie rytmu i muzykalność u dzieci, a także przyczyniają się do ich ogólnego rozwoju. Prosta forma piosenek ma zachęcać dzieci do śpiewania podczas wspólnej zabawy.
W skład publikacji wchodzą:
- płyta CD z 10 piosenkami i podkładami muzycznymi do nich,
- książeczka zawierająca słowa piosenek i propozycje zabaw im towarzyszących.
Z powodzeniem można korzystać z niej w młodszych grupach przedszkolnych oraz w starszych grupach żłobkowych – stopień trudności przedstawionych tu propozycji został bowiem dostosowany do umiejętności dzieci w tym wieku.
Autorką publikacji jest Katarzyna Czajkowska – nauczycielka edukacji przedszkolnej, instruktorka rytmiki, a przede wszystkim pasjonatka muzyki, która towarzyszy jej od najmłodszych lat. Prowadzi zajęcia wokalne z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oraz zajęcia rytmiczne w żłobkach i przedszkolach. Od 2018 r. organizuje autorskie szkolenia z zakresu zabaw muzyczno-ruchowych dla opiekunów żłobkowych oraz nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Od 2022 r. współpracuje z wydawnictwem WSiP, dla którego napisała piosenki dla dzieci w wieku przedszkolnym do publikacji Uroczystości pełne miłości oraz Przewodnik na wakacje.
Przeczytaj fragment i posłuchaj piosenek: https://blizej.info/3V
Cztery pory roku z piosenką
Krystyna Serwańska, Joanna Bernat
Publikacja Cztery pory roku z piosenką powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie nauczycieli, którzy nie grają na pianinie, a chcą zapewnić przedszkolakom udział w aktywnościach o charakterze zajęć rytmicznych.
Gwarantem polubienia przez dzieci muzyki i aktywności podejmowanych przy niej jest proponowanie im łatwych i atrakcyjnych sposobów jej poznawania i wykonywania poprzez różne formy wychowania muzycznego, jakimi są ruch przy muzyce, śpiew, gra na instrumentach, słuchanie muzyki oraz jej tworzenie – wszystkie one zostały uwzględnione w niniejszej publikacji.
W skład publikacji wchodzą:
- 2 płyty CD – pierwsza z dwunastoma piosenkami (po trzy na każdą z pór roku) i z trzema specjalnie skomponowanymi utworami instrumentalnymi, druga z podkładami muzycznymi do piosenek;
- książeczka zawierająca słowa piosenek, a także propozycje zabaw muzyczno-rytmicznych im towarzyszących.
Punktem wyjścia dla proponowanych aktywności jest zawsze właściwie dobrana piosenka. Dodatkowym atutem jest jej staranne wykonanie, o co zadbali specjaliści z Krakowskiego Centrum Artystycznego, przygotowując pieczołowicie małych i większych wokalistów do zrealizowanych nagrań.
Wieloletnie doświadczenie Autorek – zarówno w zakresie pisania tekstów piosenek, jak i komponowania do nich melodii (Joanna Bernat), a także w obszarze prowadzenia zajęć rytmicznych w przedszkolu (Krystyna Serwańska) pozwoliło na stworzenie pozycji niezbędnej na półce każdego nauczyciela, który chce wspierać nie tylko muzyczno-ruchowy, ale i wszechstronny rozwój przedszkolaków.
Przeczytaj fragment i posłuchaj piosenek: https://blizej.info/3W
Zajęcia rytmiczno-muzyczne według koncepcji Carla Orffa
Marcin Lemiszewski
Publikacja składa się z:
- książki,
- płyty CD,
- dostępu on-line do audiobooka w serwisie streamingowym „Moja płytoteka”.
Jej treść stanowi zbiór konspektów do przeprowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi w wieku od dwóch do siedmiu lat.
Zawarte w książce opowiadania ożywają dzięki akompaniamentowi stworzonemu przez dzieci na bębenkach, marakasach, tamburynach i innych instrumentach perkusyjnych.
Przedszkolaki, dzięki takiej konstrukcji zajęć, nie tylko słuchają, ale również aktywnie uczestniczą w magicznej podróży przez świat rytmów i dźwięków. Każda osoba pracująca z dziećmi w tym wieku, a także rodzic, może łatwo przeprowadzić takie zabawy – nie trzeba do tego kompetencji rytmika czy wykształcenia muzycznego!
Opowiadania zostały napisane tak, aby dzieci mogły samodzielnie stworzyć do nich akompaniament. Autor podpowiada, jak mogą zilustrować treść poprzez grę na drobnych instrumentach perkusyjnych – zgodnie z metodą Carla Orffa, na której bazuje ta publikacja.
Zabawy zaproponowane w książce kształcą umiejętności słuchowe i pozwalają na rozwijanie talentu muzycznego dzieci. Zajęcia można przeprowadzić w dwojaki sposób:
dorosły czyta opowiadanie z książki, jednocześnie wskazując dzieciom, w którym momencie dany instrument rozpoczyna akompaniowanie;
prowadzący odtwarza nagranie audiobooka z dołączonej płyty CD lub korzystając z dostępu on-line (w tym przypadku także posiłkuje się książką, gdyż na marginesie każdego z opowiadań podane są wskazówki odnośnie do tego, na czym i jak mają grać dzieci w danym momencie).
Opowiadania, zgodnie z koncepcją Carla Orffa, podzielone są na fragmenty pozwalające dzieciom w łatwy sposób włączyć się w ich przebieg poprzez grę na prostych instrumentach perkusyjnych. Metoda ta integruje elementy rytmiki, aktywnego słuchania muzyki oraz improwizacji – dla całościowego wsparcia muzycznego rozwoju dziecka.
Zobacz fragmenty przykładowych zajęć: https://blizej.info/3U