rysuj
W zeszłym roku odbyła się 40. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino! Ale to w tym roku impreza ta obchodzi swoje 60-lecie. Jak to możliwe? Opowieść o tej rozbieżności wydaje się idealnym pretekstem, aby przybliżyć historię festiwalu, który na trwałe wpisał się w kulturalną mapę Poznania.

Mało kto wie, że przez minione 60 lat Festiwal wielokrotnie zmieniał nie tylko nazwę, lecz także formułę. Zmieniały się także organizujące go instytucje. Jednak od swojego zarania aż po dziś dzień w centrum stawiał młodego widownię i transformującą się na oczach kolejnych pokoleń sztukę filmową.  

Na początku – Przegląd

Za początek historii Festiwalu przyjmuje się rok 1963. Wtedy to właśnie, podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich, Oddział CFO „Filmos” (czyli Centrala Filmów Oświatowych) oraz redakcja „Expressu Poznańskiego” zorganizowały wspólnie I Przegląd Filmów Animowanych.

Program wydarzenia był bogaty i obejmował prezentacje rodzimych produkcji, spotkania filmowców z młodą publicznością i pedagogami oraz dyskusje poświęcone oświacie i wychowaniu oraz wystawy dziecięcej twórczości. Od samego początku jego odbiorcami były dzieci praz zainteresowani dzieciństwem dorośli – rodzice, pedagodzy, twórcy filmowi.

Koziołki po raz pierwszy

Jako jedyne tego rodzaju wydarzenie w kraju Przegląd z miejsca cieszył się sporą popularnością. Rok później, w II Przeglądzie wzięło udział już 2000 widzów. Od 1965 roku impreza zmieniła nazwę na Przegląd Filmów Animowanych i Dziecięcych i zaczęła mieć charakter konkursowy – wybierano najlepszy film roku, przyznając Złote, Srebrne i Brązowe Koziołki. Wtedy również obok animacji pojawiły się też produkcje fabularne.

Festiwal o zakresie ogólnopolskim

Po czterech latach, w 1969 roku, przegląd stał się festiwalem. Oficjalnie w jego nazwie pojawiła się nowa grupa docelowa: był to teraz Ogólnopolski Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży. Wzbogaciła się także oferta programowa. Filmom zaczęły towarzyszyć koncerty, wystawy i seminaria, podczas których spotykali się przedstawiciele różnych środowisk nie tylko z kraju, ale i zza granicy.

Festiwal odbywał się teraz co 2 lata: co stało się przyczyną rozbieżności pomiędzy liczbą edycji a latami istnienia wydarzenia. Pięciokrotnie odbywał się również pod egidą Biennale Sztuki dla Dziecka.

Pod skrzydłami Centrum Sztuki Dziecka

Ale to nie koniec zmian. W 1986 roku organizacja Festiwalu powierzona została Ogólnopolskiemu Ośrodkowi Sztuki dla Dzieci i Młodzieży (to dawna nazwa naszego Centrum Sztuki Dziecka!). Dwa lata później Festiwal ukonstytuował się jako Ogólnopolski Festiwal Filmów i Widowisk Telewizyjnych dla Młodzieży. Do konkursu zostały wtedy dopuszczone także filmy dokumentalne. Nowa nazwa nie utrzymała się na długo, w 1992 roku imprezę przemianowano Festiwal Polskich Filmów dla Dzieci i Młodzieży.

W stronę międzynarodowości

W 1994 roku impreza wystąpiła… pod podwójną nazwą! Jednocześnie odbyły się bowiem: 13. Krajowy Festiwal Filmów dla Dzieci oraz 1. Międzynarodowy Festiwal Filmów dla Dzieci Ale Kino! Już w 1996 roku pojawiło się na Festiwalu jury międzynarodowe, które nagradzało filmy w ramach konkursu prezentującego filmy z różnych krajów świata.

Obecna nazwa, Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!, pojawiła się w 2001 roku i funkcjonuje do dziś. Wtedy również znacznie zaczęła poszerzać się oferta wydarzeń towarzyszących: warsztatowych, edukacyjnych, konferencyjnych i artystycznych.

Jak widać, długa historia Festiwalu była bardzo dynamiczna. Wynikało to nie tylko z potrzeby nadążania za oczekiwaniami publiczności, ale też i dostosowywania się do zmieniającego się rynku filmowego. Obchodzone w tym roku 60-lecie to świetną okazja, by popularyzować historię Festiwalu, która uczy nas, że nic nie jest na stałe. Kto wie, być może w niedalekiej przyszłości czekają nas kolejne, inspirujące zmiany?

 

 

683 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent