Fisher Price
rysuj
Zielona Sowa
Zielona Sowa

„Poruszyły się duchy królów i bohaterów śpiących snem wiecznym w podziemiach katedry, zaszumiał w powietrzu nad Wawelem niewidzialny sztandar polski (…) bo oto nasz Wawel stał się wreszcie naszym, nie tylko symbolicznie i dziejowo, ale realnie”. Słowa te, opublikowane w krakowskim dzienniku „Nowa Reforma” na trzy lata przed wybuchem I wojny światowej, która przyniosła Polsce niepodległość, kończyły trwający blisko pół wieku okres starań o odzyskanie królewskiego zamku na Wawelu – symbolu polskiej państwowości. Degradacja Wawelu postępowała przez szereg lat, szczególnie, gdy w 1846 r. wzgórze wawelskie zostało opanowane przez Austriaków. Siedzibę królów polskich przemianowano wówczas na koszary wojskowe. Polacy podjęli starania o odzyskanie Wawelu i był to jeden z przejawów walki z duchowym i politycznym zniewoleniem charakteryzującym okres zaborów. O tej właśnie – tym razem trudnej części historii wawelskiego wzgórza – jego odzyskaniu, pomysłach na przywrócenie dawnej świetności a także wielkiej, patriotycznej akcji Polaków dla Wawelu opowiemy na zajęciach. Poznamy losy Zamku Królewskiego, architektów, konserwatorów i wizjonerów, którzy przyczynili się do jego odbudowy. Do wspólnego odkrywania wawelskich tajemnic zapraszamy w sobotę, 21 sierpnia 2021 o godz. 11.00. Udział w zajęciach, które prowadzone będą w ogrodzie Willi Caro, jest bezpłatny, nie obejdzie się też bez wizyty na wystawie „Młoda Polska”, gdzie wiele uwagi poświęcimy obrazowi Leona Wyczółkowskiego „Sarkofagi”. Zajęcia przygotowała i prowadzić będzie historyk, Anna Pikulska-Stępień.

Inspiracją do przygotowania zajęć stał się nie tylko prezentowany na wystawie „Młoda Polska” w Willi Caro, pochodzący z 1896 roku obraz Leona Wyczółkowskiego „Sarkofagi”, ale też fakt, że to właśnie w epoce Młodej Polski udało się odzyskać dawną siedzibę królów, będącą symbolem polskiej państwowości.

film

W 1895 roku Wyczółkowski rozpoczął pracę nad cyklem symbolicznych dzieł „Sarkofagi”, które rzeźbił i malował w różnych wersjach do roku 1900. Prezentowany obraz stanowi studium do wielkoformatowego dzieła, które artysta zaprezentował na przełomie 1896/1897 roku w warszawskiej Zachęcie. „Sarkofagi”, inspirowane królewskimi nagrobkami z katedry na Wawelu, nie przedstawiają żadnego z nich. Są niosąca symboliczne skojarzenia artystyczną imaginacją wykonaną pod wpływem pracy „Wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego” (1869) Jana Matejki.

Zapisy: tel. 783 560 006
Wstęp wolny, liczba uczestników ograniczona

Czy i jak motywować dzieci

Nie ma jednego powodu, dla którego dziecko nie chce się uczyć i dlatego nie ma jednej prostej recepty na zmotywowanie go do nauki. Na edukację trzeba spojrzeć szerzej, w kontekście całej rodziny. Zapnijcie pasy! Ten kurs to prawdziwa szybka rodzinna edukacyjna rewolucja!

551 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent