Fisher Price
rysuj

Uczestnicy zajęć przyjrzą się również fotografii, a także pierwszym ruchomym obrazom, poznają zasadę działania kinematografu. Po teorii przystąpią do praktyki i skonstruują zabawki optyczne jak taumatrop, zoetrop, flipbook. Na innych zajęciach przyjrzą się roli muzyki w filmie niemym, poznają sposoby udźwiękawiania filmów, dowiedzą się, kim był taper i jaką pełnił funkcję podczas seansu filmowego. Nie obca pozostanie im również historia kina grozy, gdyż podczas trzecich zajęć dogłębnie przyjrzą się tematowi, podobnie jak filmom science-fiction na kolejnych warsztatach. Finalnie przyjrzą się sztuce filmowej i warsztatowi filmowców.

1. Jak powstało kino?

film

szkoła podstawowa (klasy 4-6), gimnazjum

Historia wynalazków, które doprowadziły do powstania kina. Przyjrzymy się fotografii, a także pierwszym ruchomym obrazom. Poznamy zasadę działania kinematografu. Zaprezentujemy, jak zmieniały się nośniki filmowe i sposoby wyświetlania filmów na przestrzeni dziesięcioleci. Przeniesiemy się do czasów początków kina – zobaczymy, jak wyglądały pierwsze filmy i kim byli ich twórcy (bracia Lumière, Georges Méliès).

2. Śmiechu warte – pierwsze komedie

szkoła podstawowa (klasy 4-6)

Z czego śmiali się filmowi widzowie dawno temu? Zaprezentujemy fragmenty wczesnych filmów komediowych i poznamy gwiazdy filmowe, które niegdyś doprowadzały publiczność do wybuchów śmiechu (Charlie Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd, Stan Laurel i Oliver Hardy). Przyjrzymy się grze aktorskiej, choreografii, a także porównamy klasyczne obrazy ze współczesnymi filmami.

3. Kino nieme pełne dźwięków

szkoła podstawowa (klasy 4-6)

Zajęcia muzyczne, podczas których przyjrzymy się roli muzyki w filmie niemym. Poznamy sposoby udźwiękawiania filmów, dowiemy się, kim był taper i jaką pełnił funkcję podczas seansu filmowego. Wspólnie dokonamy analizy fragmentów klasycznych filmów niemych z oryginalną ścieżką dźwiękową, jak również z jej współczesnymi interpretacjami. Na koniec sami zabawimy się w taperów – korzystając z instrumentów akustycznych, elektronicznych oraz przedmiotów codziennego użytku wspólnie stworzymy i zarejestrujemy ścieżkę dźwiękową do wybranych fragmentów filmów niemych.

4. Kino grozy

gimnazjum, szkoła średnia

Co straszyło i nadal straszy kinową widownię? Zjawiska kulturowe, które inspirowały twórców pierwszych horrorów (romantyzm, powieść gotycka). Fragmenty wczesnych filmów grozy, ich bohaterowie. Rozwój gatunku na tle przemian społecznych i obyczajowych XX w.: niemiecki ekspresjonizm, kino potworów, nowy film grozy, horror cielesny. Analiza i zestawienie ze współczesnymi produkcjami filmowymi schematów fabularnych, popularnych motywów, środków wyrazu, atmosfery, gry aktorskiej.

5. Nie z tej ziemi – kino science-fiction

gimnazjum, szkoła średnia

Literackie pierwowzory filmów science-fiction (H. G. Wells). Cechy charakterystyczne gatunku (schemat fabularny, bohaterowie, popularne motywy). Historia i rozwój gatunku: science-fiction jako odzwierciedlenie społecznych marzeń i lęków (od „Podróży na księżyc" przez „Metropolis" po katastroficzne nastroje filmów z lat 50. W stronę pastiszu – kino nowej przygody. Inne spojrzenie na gatunek („Łowca androidów", „2001: Odyseja kosmiczna").

6. Czy kino jest sztuką?

szkoła średnia

Wybrane zagadnienia z historii myśli filmowej. Kreacja i reprodukcja świata przedstawionego w dziele filmowym. Kino autorskie i kino gatunków. Z czego składa się film. Czas, przestrzeń, narracja, montaż, głębia ostrości, bohaterowie, schemat fabularny. Filmowy autotematyzm.

Warsztaty odbywają się we wtorki 05.03 – 28.05 o godz. 10.00 i są bezpłatne.

Tylko dla zorganizowanych grup szkolnych.

Zajęcia rozpoczynają się 5.03.2013. Odbywają się w każdy wtorek o 10:00 do 28.05.2013 w CSW Łaźnia przy ul. Jaskółczej 1.

Obowiązują zapisy: Aleksandra Mrozowska

tel. +48 58 305 40 50e-mail. a.mrozowska@laznia.pl

Koncepcja warsztatów i prowadzenie: Tomasz Garstkowiak – absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim (filmoznawstwo); animator kultury, wykładowca, muzyk. Od 2005 roku koordynator Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Kurort" w Sopocie. Organizator ponad 350 seansów klasycznych i wartościowych artystycznie dokonań kina polskiego i światowego w kinie Polonia oraz w sopockim Multikinie. Autor wielu prelekcji filmowych dotyczących kina polskiego i światowego. Koordynator ds. organizacyjnych przy festiwalu Sopot Film Festival. Od 2007 roku autor i prowadzący zajęcia warsztatowe z historii i teorii kina dla uczniów szkół wszystkich poziomów nauczania w ramach projektów edukacyjnych trójmiejskich instytucji kulturalnych (m.in. Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, CSW Łaźnia).

872 ocen
4.97
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent

Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia ma bogate i różnorodne doświadczenie w realizacji projektów, które w swym zamierzeniu mają upowszechniać współczesną sztukę polską, jak również zagraniczną. Od wielu lat staramy się prezentować wielość nurtów sztuki współczesnej oraz …

Adres:
CSW ŁAŹNIA
80-767 Gdańsk ul.Jaskółcza 1

Kontakt:

(58)305 40 50
office@laznia.pl
https://www.laznia.pl