Fisher Price
rysuj

 

Współpraca z innymi, dialog oraz uzgadnianie pewnych wspólnych działań umożliwia dziecku opanowanie trudnej sztuki współdziałania i udzielania innym pomocy w rozwiązywaniu problemów, przeciwdziała rozwojowi postaw rywalizacyjnych oraz poczucia izolacji od grupy.

film

Rozwijanie u dzieci ich naturalnych predyspozycji do elastycznego myślenia oraz myślenia poprzez wyobraźnię prowadzi do przełamywania schematów w życiu dorosłym Oswajanie inności w wyobraźni skutkuje przełamywaniem stereotypów w kontaktach z innymi ludźmi. Natomiast możliwość wyboru tematu i środków do podejmowanej aktywności budzi i rozwija u dziecka poczucie odpowiedzialności za podjętą decyzję, wytrwałość i konsekwencję w działaniu, wzbogaca wiedzę dziecka o samym sobie. Zachęcanie do twórczości, do nietypowych, nowych idei oraz zachowań umożliwia dziecku opanowanie samodzielności i niezależności w działaniu, co sprzyja rozwojowi jego przedsiębiorczości i innowacyjności.

Aby nauczać kreatywności należy wykorzystywać zainteresowania i spostrzeżenia dzieci, umożliwić im tworzenie połączeń pomiędzy faktami, myślami i przeżyciami, rozwijać ich wyobraźnię, fantazję i pomysłowość. To właśnie odpowiednio dobrane przez nauczyciela czy dorosłego członka rodziny strategie i zadania wzbudzają zaciekawienie, wywołują napięcie, dysonans lub konflikt poznawczy oraz ukierunkowują koncentrację uwagi dziecka. Pobudzają one i wzmacniają dziecięcą motywację do działania, których efektem jest uczenie się dla samej przyjemności uczenia się. Spędzanie z dzieckiem czasu nad realizacją wspólnych zadań prowadzi do podniesienia wzajemnego szacunku między dorosłym a dzieckiem czy między rówieśnikami oraz do zacieśnienia dobrych relacji między nimi. Stąd też wypływa podstawowa idea Festiwalu Kreatywności Przedszkolaków – uczenie dzieci wykonywania pewnych zadań we współpracy (tworzenie „wspólnego dzieła”) przy wsparciu emocjonalnym i praktycznym dorosłego.

Festiwal Kreatywności Przedszkolaków ma na celu także:
-rozwijanie samodzielności i kreatywności;
-rozwijanie wyobraźni, myślenia logicznego i intuicyjnego;
-kształcenie umiejętności rozpoznawania, używania i rozwijania różnorodnych własnych umiejętności, zdolności i talentów;
-wzmacnianie kompetencji, entuzjazmu i zaangażowania w rozwiązywanie praktycznych problemów.

Jak napisał J. Piaget „Podstawowym celem wychowania jest ukształtowanie człowieka zdolnego do robienia rzeczy nowych, a nie tylko powtarzającego to, co robiły już poprzednie pokolenia – człowieka twórczego, wynalazczego, odkrywczego… Dlatego potrzebujemy uczniów aktywnych, od wczesnych lat uczących się samodzielnie poszukiwać, po części dzięki spontanicznej aktywności własnej, po części dzięki temu, co im oferujemy: takich, którzy właśnie nauczą się mówić, co jest sprawdzalne a co po prostu jest pomysłem, jaki przyszedł do głowy”. Formułowanie takich celów wychowania uzasadniane jest aktualną potrzebą poszukiwania innowacyjnych i twórczych wzorów zachowania oraz radzenia sobie z nieprzewidywalnymi trudnościmi w szybko zmieniających się sytuacjach życiowych.

Festiwal Kreatywności Przedszkolaków stawia sobie również zadanie propagowania w środowisku społecznym idei wychowania dzieci do twórczego życia. Stąd kierujemy do rodziców, wychowawców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym następujące wezwania:
-Darzcie szacunkiem opinie dziecka i zachęcajcie do ich wyrażania.
-Uznajcie, że dziecko powinno mieć czas do myślenia, snucia marzeń na jawie i nawet próżnowania.
-Pozwalajcie podejmować dziecku wiele decyzji w jego interesie.
-Organizujcie dziecku wiele ciepłych, bliskich chwil, które spędzacie razem.
-Zachęcajcie dziecko do bycia ciekawym świata, do poszukiwań i kwestionowania rzeczy i zjawisk.
-Utwierdzajcie dziecko w przekonaniu, iż akceptujecie to, co dziecko próbuje osiągnąć i co rzeczywiście osiąga.

dr Elżbieta Płóciennik

– W Festiwalu mogą wziąć udział zespoły przedszkolaków oraz zespoły rodzinne z dziećmi w wieku przedszkolnym. Zespół może liczyć od 2 do 5 członków.

– Technika i format prac plastycznych dowolne (mile widziane łączone techniki plastyczne oraz techniki półpłaskie i przestrzenne wykorzystujące różnorodny materiał plastyczny i nieużytki).
 
– Do każdego wytworu plastycznego zespołu dołączyć wypowiedź dziecka/ dzieci zapisaną przez nauczyciela lub jednego z członków rodziny.

– Prace powinny być podpisane zgodnie z instrukcją i dostarczone do siedziby organizatora do dnia 21.05.2010 r. z dopiskiem „KONKURS”.

– Prace zostaną zaprezentowane w dwóch kategoriach: prace przedszkolaków oraz prace rodzinne podczas uroczystego zakończenia tegorocznego festiwalu w dniu 12.06.2010 r. (sobota) w siedzibie organizatora w godzinach od 12.00 do 15.00 przy ul. Sterlinga 26 podczas uroczystego pikniku z wieloma atrakcjami. Wystawa prac będzie czynna do końca czerwca 2010 r.

– Wszyscy mali uczestnicy Festiwalu Kreatywności zostaną wyróżnieni.

– Nauczyciele, pod opieką których przedszkolaki wykonają twórcze prace plastyczne i najciekawsze uzupełnienia regulaminowej wypowiedzi, otrzymają wyróżnienia.
 

Organizator:
Międzynarodowe Przedszkole Edukacji Innowacyjnej „Tęczowy Świat Dziecka”
ul. Sterlinga 26
90-212 Łódź
www.przedszkole.ipt.pl
e-mail: przedszkole@ipt.pl
tel. 299 57 41

 

274 ocen
4.96
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent