Nowe technologie, a wychowywanie dzieci. – Iwona van Buuren – 13.05.2015 (środa) godz. 18:00-19:00
Prowadzący: członkowie Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy – psycholodzy
Czas: 60 min.
Miejsce: Biblioteka Manhattan w Gdańsku
WPŁYW REKALMY NA ROZWÓJ DZIECI – WYKŁAD OTWIERAJĄCY
We współczesnym świecie reklama stała się wszechobecna w naszym życiu. Reklama upowszechniając określone treści, wpływa na zmianę stylu życia i wzorce zachowań ludzi, grup społecznych i całych społeczeństw. Wywiera wpływ na pracę, wypoczynek, życie, na system kształcenia i wychowania, podaje młodemu odbiorcy wzorce postępowania, które wywołują w nim chęć naśladowania modeli pod względem wyglądu, sposobu wyrażania się, przekonań i zachowań. Reklama kierowana do dzieci niesie ze sobą zwiększone ryzyko i ma szkodliwe skutki dla zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Największy problem to zachęcanie do nadmiernej konsumpcji, co długofalowo prowadzi m.in. do ukształtowania złych nawyków żywieniowych i podejmowania zachowań ryzykownych (np. przedwczesnej inicjacji seksualnej czy aktów przemocy rówieśniczej). Podczas warsztatu zaprezentujemy ostatnie wyniki badań dotyczących wpływu reklamy na rozwój dzieci oraz wspólnie zastanowimy się, jak psycholodzy mogą pomóc rodzicom i dzieciom bronić się przed negatywnym wpływem kultury konsumpcji.
Prowadząca:
Aleksandra Musielak-Dobrowolska – psycholog – ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Zarządu Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy, współpracuje z Akademią Rozwoju Rodziny POZYTYWKA. Jako psycholog skupia się na mocnych stronach dzieci i rodziców i pozwala im dostrzec zasoby, które mogą pomóc im poradzić sobie z trudną sytuacją. Prowadziła szkolenia dla nauczycieli w województwie pomorskim m.in. w ramach projektu Europejskiego Funduszu Społecznego „Pomorskie – dobry kurs na edukację". Prowadzi autorskie zajęcia dogoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia z zakresu psychoedukacji. W swojej pracy wykorzystuje dramę jako innowacyjną metodę pracy. Współpracuje z Europejskim Centrum Solidarności prowadząc autorskie warsztaty dramowe skierowane do uczniów szkół podstawowych. Jest autorką scenariuszy zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
W POSZUKIWANIU SZCZĘŚCIA – LEPIEJ, WIĘCEJ, DROŻEJ
Od wieków filozofowie zadają sobie pytanie, co to znaczy wieść dobre życie.
Dzisiaj to pytanie staje się jeszcze bardziej aktualne – bo każdy chce być szczęśliwy – mieć dobre życie. Warsztat ma właśnie zmierzyć się z problemem szczęścia. W trakcie warsztatu będzie mowa o szczęściu – czym ono jest, czy można je kupić, a jeśli tak to ile ono kosztuje? Mowa będzie także o tym, czy rodzice i szkoła mogą sprzyjać rozwijaniu i wychowywaniu szczęśliwych dzieci i szczęśliwej młodzieży.
Prowadząca:
Prof. UG dr hab. Anna Maria Zawadzka – pracownik – naukowo dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Kierownik Zakładu Psychologii Ekonomicznej i Psychologii Organizacji, prezes Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy. Autor książki "Dlaczego przywiązujemy się do marki", oraz redaktor książki "Psychologia zarządzania i Organizacji" oraz współredaktor (z Małgorzatą Górnik-Durose) książek: "W supermarkecie szczęścia" oraz "Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu". Autor licznych publikacji na temat wartości, szczęścia, konsumpcji u dorosłych i dzieci.
SEKSUALIZACJA W MEDIACH
Warsztat ma na celu uwrażliwienie rodziców na to, z jakimi zagrożeniami może mieć styczność ich dziecko, wyposażenie rodziców w wiedzę, po czym poznać, że dziecko spotkało coś złego, przekazanie umiejętności, jak rozmawiać z dzieckiem na temat zagrożeń oraz nauczenie rodziców, jak edukować dziecko w temacie ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem. Jego celem jest również podnoszenie kompetencji komunikacyjnych rodziców w relacji z dzieckiem oraz możliwości edukacji dziecka na temat bezpieczeństwa i ochrony w sytuacjach stanowiących zagrożenie krzywdzeniem.
Druga część spotkania poświęcona będzie roli mediów w kształtowaniu nieprawidłowych przekonań, a w konsekwencji zachowań seksualnych dzieci i młodzieży.
Prowadząca:
dr Dorota Dykalska-Bieck – psycholog-nauczyciel. Zajmuje się diagnozą małych dzieci, prowadzi konsultacje dla rodziców w sprawach wychowawczych. Pracuje z dziećmi w wieku przedszkolnym w kierunku rozwijania ich kompetencji społecznych i wspierania rozwoju emocjonalnego oraz poznawczego. Interesuje się zagadnieniami wpływu reklamy i kultury konsumpcji na rozwój dzieci i ich rodzin. Aktywny członek Zarządu Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy i Stowarzyszenia Edukacji bez granic.
NOWE TECHNOLOGIE, A WYCHOWYWANIE DZIECI.
Jesteśmy na takim etapie rozwoju świata, że od nowych technologii już nie uciekniemy. Dominują one naszą codzienność, a ich obecność w naszym życiu będzie tylko wzrastać. To jak używamy telefonów, tabletów, czy komputerów powinno być tematem do osobistych przemyśleń rodziców i nauczycieli. Podczas spotkania omówimy plusy i minusy wykorzystywania nowych technologii przez dzieci (0-10 lat). Zastanowimy się również, co mogą zrobić rodzice, aby technologiczne nowinki wspierały rozwój dziecka, a nie go blokowały Wychowywanie dzieci ze świadomością, że nasz stosunek do nowych technologii kształtuje osobowość i ma wpływ na przyszłość naszych dzieci może być przytłaczające. Może jednak być dobrą motywacją, aby zrobić to tak mądrze, jak tylko potrafimy.
Prowadząca:
Iwona van Buuren – psycholog – ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej, a także kurs Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach i intensywny trening Nonviolent Communication., Vice prezes Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy, członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Założycielka Akademii Rozwoju Rodziny POZYTYWKA. Swoje doświadczenie w pracy zdobyła dzięki m. in. współtworzeniu i prowadzeniu warsztatów psychorozwojowych dla dzieci oraz szkoleń dla rodziców. Prowadzi szkolenia warsztatowe w zakresie umiejętności komunikacyjnych, wychowawczych oraz rozwiązywania konfliktów; jest pomysłodawczynią i organizatorką Klubu Pozytywnego Rodzica. Jej córki: Pola (10) i Sara (7) nieustannie inspirują ją do działania.
O Stowarzyszeniu Dziecko bez Reklamy.
Naszym wspólnym celem jest promowanie świadomej konsumpcji, mówienie o szkodliwym wpływie reklam na dzieci oraz proponowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Nasze działania są skierowane do osób, które chcą, aby społeczeństwo było zdrowe i szczęśliwe: do rodziców, wychowawców i nauczycieli, młodzieży, ludzi mediów i do pozostałych osób zainteresowanych tą tematyką.
W skład stowarzyszenia wchodzą psychologowie z Instytutu Psychologii UG, niezależne organizacje oraz studenci, którym bliska jest tematyka korzyści i kosztów rozwijającej się kultury konsumpcji.
Anna Maria Zawadzka, Sekretariat Instytutu
Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, c 325, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk