Szkoła Twórczego Pisania dla dzieci

📅 wtorek 18.08.2015 do środa 16.09.2015
Szkoła Twórczego Pisania dla dzieci

Nie do przecenienia jest kształtowanie wyobraźni wówczas gdy dzieci atakowane są zbyt dużą ilością gotowych atrakcji. Odkrycie mocy marzeń i wizji w zmaterializowanym świecie.

Najbliższe terminy:
16 września
środy, 17.00-18.00
(kolejne zajęcia z cyklu: 23.09, 30.09, 7.10, 14.10, 21.10, 28.10, 4.11)
——————————————
17 września
czwartek, 17.00-18.00
(kolejne zajęcia z cyklu: 24.09, 1.10, 8.10, 15.10, 22.10, 29.10, 5.11)

Przykładowe zagadnienia:
1. "Pokonaj horror białej kartki"
– rozwijają myśl " Mam jedno zielone oko, które widzi prawdę i jedno brązowe, które widzi znacznie więcej"
– piszą o tym co widzą kiedy zamkną oczy. Starają się stworzyć krótki tekst z zamkniętymi oczami
– ćwiczenia koncentracji uwagi: dzieci opisują wszystko to, co chciałyby robić gdyby były w innym miejscu.
– prowadzący rozdaje "Licencję pisarską" w której zezwala się na wszystko w sferze pisania.
Dzieci starają się dodać swoje punkty dotyczące tego na co chciałyby mieć pozwolenie w pisaniu, tym samym uświadamiając sobie nieskończoną wolność jaką oferuje ich własna wyobraźnia . Można ozdobić "licencję", według własnego uznania
2. "Zauważanie i zmysły"
– co dzieje się poza kadrem malarskim lub fotograficznym? dopowiadanie historii
– opisanie zapachu perfum mamy, z czym się kojarzy
– w znajomym miejscu staraj się zauważyć coś czego wcześniej nie dostrzegałeś opisz jak bohater doświadcza rzeczywistości wszystkimi zmysłami (wizyta w ogrodzie lub parku)
– opisz pokój z perspektywy kociątka
3. "Bohater literacki"
– wywiad z bohaterem
– przepisy czarownic na bohatera, np. : kilka gramów rozsądku, szczypta złośliwości, 2 szklanki uśmiechu
– pomyśleć o dwóch znajomych osobach, "wyjąć " z nich cechy, które najbardziej lubimy i stworzyć z nich trzecią postać, która będzie "wypadkową" dwóch poprzednich.
–  losowanie imienia dla bohatera -wyjaśnienia, czy akceptuje się dane imię, czy nie i dlaczego
4. "Dialog"
– układanie jednego bardzo długiego zdania, potem tekstu składającego się z kilku bardzo krótkich zdań
– odgrywanie scenki zapoznania się z drugą osobą
– pisanie dialogu, w którym nakłania się drugą osobę do zrobienia czegoś, czego ona bardzo nie chce.
– próby pisania dialogu w którym jedna osoba stara się coś powiedzieć drugiej, ale nie może się na to zdobyć i krąży wokół tematu, nie wypowiadając właściwych słów.
5. „Sceneria"
– wprowadzenie do wymyślonego świata jednego z obrzędów świata realnego: obchodzenie urodzin, walentynki, wesele, koniec roku szkolnego.
– pisanie historii pierścienia zmieniającego kolor w zależności od nastroju bohatera
– c.d. o korelacji nastroju i miejsca : opis starego zamczyska w nastroju grozy
– opisanie drogi osobie niewidomej, tak aby nie stała jej się krzywda. Na zasadzie analogii- Twoim zadaniem jest stać się „okiem" czytelnika.
6. „Fabuła"
7. „Punkty widzenia"
8. „Poprawki krawieckie"
Prowadzenie
Polecamy podobne
Wieczory literackie
Jak czytać malarstwo – warsztaty interpretacji dzieł sztuki
Panorama sztuki współczesnej – warsztaty interpretacji dzieł sztuki

Rozwijanie kreatywnego myślenia jako drogi do szybszego rozwiązywania problemów, w czasach, w których ważna jest elastyczność, konieczność szybkiego dostosowania się do nowych okoliczności oraz pomysłowość.

– przy relaksującej muzyce dzieci przez kilka minut piszą wszystko co im przychodzi namyśl w postaci swobodnego strumienia świadomości

Krótki wykład na temat roli zmysłów w naszym życiu. Próba zdefiniowania wielu rodzajów smaków i zapachów. Wspólne oglądanie reprodukcji malarskich i przykładów fotografii artystycznej

Dane na temat bohatera : zalety i wady, kluczowe informacje: wiek, płeć, uwarunkowania rodzinne.

Opowieść o tym jak sposób mówienia charakteryzuje postać.

– ilustrowanie świata widzianego przez „różowe okulary" czyli tego, który Ci się marzy.

Zakres zadań i tematów jest szerszy niż na proponowanym schemacie.

Anna Szlagowska – ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Polonistyki UW. Posiada bogate doświadczenie dydaktyczne: nauczała historii literatury, sztuki mówienia i dialogu oraz stylistyki czyli reguł prawidłowego pisania. Brała udział w wielu konferencjach dotyczących literatury i muzyki, jest autorką artykułów, tłumaczeń, recenzji. Ma szerokie zainteresowania: muzyka, film, malarstwo, filozofia, teatr – stanowią one jedno ze źródeł inspiracji dla jej twórczości. Pisze wiersze, opowiadania, a także piosenki oraz bajki dla dzieci.

707 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent