Szkoła Twórczego Pisania dla dzieci

📅 wtorek 18.08.2015 do środa 16.09.2015
Szkoła Twórczego Pisania dla dzieci
Machiny Leonardo da Vinci

Nie do przecenienia jest kształtowanie wyobraźni wówczas gdy dzieci atakowane są zbyt dużą ilością gotowych atrakcji. Odkrycie mocy marzeń i wizji w zmaterializowanym świecie.

Najbliższe terminy:
16 września
środy, 17.00-18.00
(kolejne zajęcia z cyklu: 23.09, 30.09, 7.10, 14.10, 21.10, 28.10, 4.11)
——————————————
17 września
czwartek, 17.00-18.00
(kolejne zajęcia z cyklu: 24.09, 1.10, 8.10, 15.10, 22.10, 29.10, 5.11)

Przykładowe zagadnienia:
1. "Pokonaj horror białej kartki"
– rozwijają myśl " Mam jedno zielone oko, które widzi prawdę i jedno brązowe, które widzi znacznie więcej"
– piszą o tym co widzą kiedy zamkną oczy. Starają się stworzyć krótki tekst z zamkniętymi oczami
– ćwiczenia koncentracji uwagi: dzieci opisują wszystko to, co chciałyby robić gdyby były w innym miejscu.
– prowadzący rozdaje "Licencję pisarską" w której zezwala się na wszystko w sferze pisania.
Dzieci starają się dodać swoje punkty dotyczące tego na co chciałyby mieć pozwolenie w pisaniu, tym samym uświadamiając sobie nieskończoną wolność jaką oferuje ich własna wyobraźnia . Można ozdobić "licencję", według własnego uznania
2. "Zauważanie i zmysły"
– co dzieje się poza kadrem malarskim lub fotograficznym? dopowiadanie historii
– opisanie zapachu perfum mamy, z czym się kojarzy
– w znajomym miejscu staraj się zauważyć coś czego wcześniej nie dostrzegałeś opisz jak bohater doświadcza rzeczywistości wszystkimi zmysłami (wizyta w ogrodzie lub parku)
– opisz pokój z perspektywy kociątka
3. "Bohater literacki"
– wywiad z bohaterem
– przepisy czarownic na bohatera, np. : kilka gramów rozsądku, szczypta złośliwości, 2 szklanki uśmiechu
– pomyśleć o dwóch znajomych osobach, "wyjąć " z nich cechy, które najbardziej lubimy i stworzyć z nich trzecią postać, która będzie "wypadkową" dwóch poprzednich.
–  losowanie imienia dla bohatera -wyjaśnienia, czy akceptuje się dane imię, czy nie i dlaczego
4. "Dialog"
– układanie jednego bardzo długiego zdania, potem tekstu składającego się z kilku bardzo krótkich zdań
– odgrywanie scenki zapoznania się z drugą osobą
– pisanie dialogu, w którym nakłania się drugą osobę do zrobienia czegoś, czego ona bardzo nie chce.
– próby pisania dialogu w którym jedna osoba stara się coś powiedzieć drugiej, ale nie może się na to zdobyć i krąży wokół tematu, nie wypowiadając właściwych słów.
5. „Sceneria"
– wprowadzenie do wymyślonego świata jednego z obrzędów świata realnego: obchodzenie urodzin, walentynki, wesele, koniec roku szkolnego.
– pisanie historii pierścienia zmieniającego kolor w zależności od nastroju bohatera
– c.d. o korelacji nastroju i miejsca : opis starego zamczyska w nastroju grozy
– opisanie drogi osobie niewidomej, tak aby nie stała jej się krzywda. Na zasadzie analogii- Twoim zadaniem jest stać się „okiem" czytelnika.
6. „Fabuła"
7. „Punkty widzenia"
8. „Poprawki krawieckie"
Prowadzenie
Polecamy podobne
Wieczory literackie
Jak czytać malarstwo – warsztaty interpretacji dzieł sztuki
Panorama sztuki współczesnej – warsztaty interpretacji dzieł sztuki

Rozwijanie kreatywnego myślenia jako drogi do szybszego rozwiązywania problemów, w czasach, w których ważna jest elastyczność, konieczność szybkiego dostosowania się do nowych okoliczności oraz pomysłowość.

– przy relaksującej muzyce dzieci przez kilka minut piszą wszystko co im przychodzi namyśl w postaci swobodnego strumienia świadomości

Krótki wykład na temat roli zmysłów w naszym życiu. Próba zdefiniowania wielu rodzajów smaków i zapachów. Wspólne oglądanie reprodukcji malarskich i przykładów fotografii artystycznej

Dane na temat bohatera : zalety i wady, kluczowe informacje: wiek, płeć, uwarunkowania rodzinne.

Opowieść o tym jak sposób mówienia charakteryzuje postać.

– ilustrowanie świata widzianego przez „różowe okulary" czyli tego, który Ci się marzy.

Zakres zadań i tematów jest szerszy niż na proponowanym schemacie.

Anna Szlagowska – ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Polonistyki UW. Posiada bogate doświadczenie dydaktyczne: nauczała historii literatury, sztuki mówienia i dialogu oraz stylistyki czyli reguł prawidłowego pisania. Brała udział w wielu konferencjach dotyczących literatury i muzyki, jest autorką artykułów, tłumaczeń, recenzji. Ma szerokie zainteresowania: muzyka, film, malarstwo, filozofia, teatr – stanowią one jedno ze źródeł inspiracji dla jej twórczości. Pisze wiersze, opowiadania, a także piosenki oraz bajki dla dzieci.

707 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent