W związku z ogólnopolską dyskusją o posyłaniu sześciolatków do szkoły, postanowiliśmy temat poruszyć w Strefie Rodzica. Głos w tej sprawie zabierze prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz podczas wykładu Gotowość szkolna i ryzyko dysleksji, który odbędzie się 16 maja br. Z kolei 19 maja zapraszamy na dyskusja „Czy jesteśmy gotowi, żeby pójść do szkoły?” Z uczestnikami rozmowy: rodzicami, nauczycielami wczesnoszkolnymi, przedszkolnymi oraz psychologami postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania, jakie stoją przed rodzicami.
Wykład
Wydawało się, że pójście dzieci sześcioletnich do szkół jest już przesądzone. Tymczasem, nieprzekonani rodzice dostali możliwość odroczenia obowiązku szkolnego jeszcze o rok. Obecnie przeprowadza się szereg testów sprawdzających przygotowanie dzieci. Zasięga się opinii psychologów i pedagogów. Rodzice mają coraz więcej wątpliwości, nie wiedzą gdzie szukać odpowiedzi.
Prof. Marta Bogdanowicz skupi się na przedstawieniu różnic między dojrzałością a gotowością szkolną. Przedstawi możliwości diagnozy w oparciu o podstawę programową przedszkoli. Skupimy się również na zagrożeniach w przypadku braku gotowości szkolnej. Pod względem dysleksji spróbujemy odpowiedzieć na pytania co oznaczają zaburzenia pisania i czytania naszych dzieci. Spróbujemy podpowiedzieć jak niwelować ryzyko dysleksji w domu, przedszkolu i szkole. Zaprezentowane zostaną techniki i metody prostych ćwiczeń i zasad.
prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz – psycholog kliniczny dziecięcy, profesor na Uniwersytecie SWPS. Wieloletnia wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, dyrektorka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz założycielka i honorowa przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Autorka kilkudziesięciu narzędzi diagnostycznych i pomocy terapeutycznych oraz ponad 400 publikacji. Twórczyni Metody Dobrego Startu, inicjatorka pracy Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w Polsce. Wyróżnienia m.in. Odznaka Honorowa Rzecznika Praw Dziecka; honorowe członkostwo Międzynarodowego Świeckiego Zakonu Rycerskiego Św. Jerzego oraz Order Uśmiechu – przyznany przez dzieci i Międzynarodową Kapitułę. Pracę naukową łączy z pasją pomagania dzieciom zmagającym się z dysleksją oraz ich rodzicom i nauczycielom.
Debata
Kiedy dziecko przekracza po raz pierwszy progi szkoły, chcielibyśmy mieć pewność, że lata, które w niej spędzi, będą tak samo szczęśliwe i radosne, jak te wcześniejsze, gdy opiekowaliśmy się nim w domu lub gdy chodziło do przedszkola. Czy dzisiejsza szkoła jest zatem gotowa na przyjecie sześciolatków? Co z dziećmi, które zdecydują się zostać po raz drugi w tej samej klasie? Czy nauczyciele przedszkolni mogą pomóc rodzicom rozwiać wątpliwości? Jak w tej sytuacji powinni reagować nauczyciele wczesnoszkolni? Pytań w tej dyskusji zdaje się być więcej niż odpowiedzi. Dlatego na spotkanie zaprosiliśmy przedstawicieli wielu środowisk, aby każdy mógł przedstawić swoją opinię i mógł podzielić się swoim doświadczeniem.
Joanna Stroemich – psycholog, od 18 lat pracuje w szkole, dyrektorka Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Uniwersytetu SWPS
Obecnie jest psychologiem szkolnym w Zespole Szkół Da Vinci, w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży, szkoleniami rad pedagogicznych oraz rodziców. Ma doświadczenie w prowadzeniu terapii, diagnozy psychologicznej, interwencji kryzysowej, grupowych zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych z uczniami, studentami, rodzicami i nauczycielami. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki i psychoprofilaktyki oraz szereg szkoleń terapeutycznych w tym szkolenie z Treningu Zastępowania Agresji, Racjonalnej Terapii Zachowania i Krótkoterminowej Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu wraz z programem modyfikacji zachowań trudnych „Dam Radę”. Posiada certyfikat terapeuty metodą EEG biofeedbackI stopnia. Uzyskała kwalifikacje Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (SORE).Obecnie w trakcie czteroletnich studiów podyplomowych z psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
Iwona Kruszona – pedagożka, nauczycielka wychowania przedszkolnego z 28-letnim stażem, od 13 lat Dyrektorka Przedszkola nr 93 w Poznaniu im. Hanny Zdzitowieckiej. Laureata nagród Prezydenta Miasta Poznania.
Agnieszka Lewicka – mama 7-letniego Kacpra