W kwietniu br. marka Electrolux zorganizowała ogólnopolski konkurs dla przedszkoli „Ogródki ze smakiem”, w którym nagrodą główną były ogródki warzywne. Od 9 maja do 3 czerwca ogródki zostały wykonane w zwycięskich przedszkolach. Komisja konkursowa nagrodziła 5 spośród ponad 300 przedszkoli, które zgłosiły się do konkursu. Pozostałe 15 placówek, które dostały się do ścisłego finału akcji, otrzymały zestawy ogrodnicze. Jurorzy wyróżnili te przedszkola, które w pierwszym etapie konkursu zdobyły najwięcej głosów od swoich sympatyków oraz wykazały się wyjątkowymi pomysłami na wykorzystanie ogródka w zajęciach edukacyjnych.
Akcję honorowym patronatem objął PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie, a wspierał Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja TupTupTup oraz magazyn Bliżej Przedszkola.
– Realizując konkurs „Ogródki ze smakiem” chcieliśmy dotrzeć do dzieci, rodziców, opiekunów i pokazać, że mądrą edukację najlepiej zacząć od najmłodszych lat. Nasza akcja odbyła się w tym roku po raz pierwszy. Widząc w tym działaniu duży potencjał edukacyjny, planujemy powtarzać ją cyklicznie. W Electrolux głęboko wierzymy, że promując uczenie ekologii przez doświadczenie, jesteśmy w stanie wpłynąć na ekologiczne nawyki dzieci w przyszłości. Dlatego cieszę się, że konkurs i nagrody spotkały się z tak dużym entuzjazmem przedszkoli, zwłaszcza dzieci, bo to daje nadzieję, że kolejne pokolenia będą potrafiły zadbać o naszą planetę i własne zdrowie – mówi Kamila Cap, Brand Marketing Manager kategorii Taste w Electrolux Polska.
Ogródki warzywne pojawiły się w Olsztynie, Gdyni, Łodzi, Głubczycach oraz w Kątach Wrocławskich. Dzieci ze zwycięskich przedszkoli uczestniczyły w warsztatach z projektowania ogródków oraz w zajęciach ogrodniczych, aby mogły włączyć się w tworzenie własnego ogródka i w przyszłości wiedziały jak się nim opiekować.
Podczas sadzenia roślin nie zabrakło też nauczycielek, które wspierały swoich podopiecznych w pracach na grządkach. Było przy tym dużo zabawy i uśmiechów, a także ogromnej satysfakcji ze stworzenia własnego ogródka, w którym niebawem wyrosną prawdziwe pomidory czy pachnące zioła. W trakcie realizacji ogródków rozmawialiśmy z dyrektorkami placówek na temat projektu.
Dlaczego przedszkole przystąpiło do konkursu „Ogródki ze smakiem” i kto był inicjatorem pomysłu?
– Do konkursu przystąpiliśmy z bardzo ważnego dla nas powodu – chcieliśmy zrealizować nasze wieloletnie marzenie o profesjonalnym ogródku warzywnym, na wykonanie którego nigdy nie było środków. Od wielu lat bawimy się w ogrodników, jednak nigdy nie mieliśmy profesjonalnych warunków do realizacji działań z tym związanych. Inicjatorem podejmowania działań ekologicznych była rada pedagogiczna, co było naturalną reakcją na posiadanie w zespole nauczycielki, która ma ukończone studia podyplomowe z zakresu ekologii i która od 2002 roku do dzisiaj jest głównym koordynatorem i motorem wszelkich tego typu działań. Inicjatorką pomysłu przystąpienia do konkursu była nasza najmłodsza stażem nauczycielka, która propozycję konkursu znalazła w czasopiśmie „Bliżej Przedszkola”.
Lucyna Bisewska, dyrektorka Przedszkola nr 11 „Pod Kasztanami” w Gdyni
Dlaczego nauka ekologii najmłodszych jest ważna?
– Ucząc ekologii przygotowujemy dzieci do podejmowania świadomych, odpowiedzialnych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych, promujemy zdrowy styl życia i bycia, uzmysławiamy, jak ważne jest dbanie o przyrodę i najbliższe otoczenie, uczymy szacunku dla różnorodnych form życia, właściwych i aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony.
Jolanta Drążek, dyrektorka Przedszkola Miejskiego nr 14 im. Niezapominajki w Olsztynie
Czy działania i świadomość ekologiczna do tej pory były ważnym tematem w edukacji przedszkola?
– W obecnym roku przedszkolnym realizujemy różnorodne projekty ekologiczne, a konkurs „Ogródki ze smakiem” jest świetnym uzupełnieniem poznanych treści w praktyce. Oprócz rozrywki i frajdy, którą przedszkolakom zapewnia tworzenie własnego warzywniaka i zachęty do wspólnej zabawy, konkurs kryje przede wszystkim ważny cel, czyli kształtowanie mądrych ludzi, wrażliwych na potrzeby środowiska.
Alicja Szymańska, dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 2 w Kątach Wrocławskich
Jaki macie plan na wykorzystanie ogródka w edukacji ekologicznej dzieci? Co planujecie robić?
– Planujemy stworzyć roczny plan „kalendarz małego ogrodnika” zawierający harmonogram prac w ogródku i prowadzić całoroczne prace ogrodnicze przez dzieci w 6-ciu grupach przedszkolnych. Zorganizujemy warsztaty z rolnikami
i producentami rolnymi w rocznym cyklu zajęć oraz warsztaty kulinarne z zebranych plonów zarówno z naszego ogródka, jak i z pobliskich pól i sadów.
Joanna Radecka, dyrektorka Przedszkola nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kubusia Puchatka w Głubczycach
Jaki macie pomysł na pierwsze zajęcia i edukacyjną inaugurację ogródka?
– Warzywa, owoce i zioła zostały posadzone. Odtąd naszym zadaniem jest systematyczne dbanie o nie i codzienne doglądanie. Podczas pierwszych zajęć zwrócimy uwagę dzieci na konieczne warunki zapewniające roślinom optymalny wzrost. Kolejny nasz krok to nauka nazw uprawianych warzyw, owoców i ziół. Napiszemy na tabliczkach ich nazwy, zaczniemy naukę rozróżniania ich liści i zaplanujemy jadłospis z wykorzystaniem własnych upraw.
Sylwia Dobrodziej, dyrektorka Przedszkola Miejskiego nr 112 w Łodzi
Pełen zapis rozmów z dyrektorkami można znaleźć na ogrodkizesmakiem.pl, gdzie publikowane są także konspekty zajęć i zabaw dla dzieci związane z ogródkiem, poradniki i informacje jak założyć ogródek warzywny i jak o niego dbać. Ekspercką wiedzą dzielą się tam m.in.: Maja Popielarska, Jagna Niedzielska oraz edukatorki Ogrodu Botanicznego PAN w Powsinie i Banku Żywności SOS w Warszawie.
https://www.youtube.com/watch?v=cBxY4D9G-gY