NOWY PROGRAM OD MARCA 2013.
Zajęcia dla szkół i przedszkoli
Lekcje muzealne – odbywają się od wtorku do piątku w godzinach 9.30-10.30 i 11.15-12.15. Uczestnicy pracują w dwóch przestrzeniach muzeum: pół godziny na ekspozycji oraz pół godziny w przestrzeni warsztatowej. Maksymalna liczba osób w grupie – 30. Na lekcji o godzinie 11.15 klasa dzielona jest na dwie grupy liczące maksymalnie 15 osób każda.
Cena lekcji dla grupy zorganizowanej – 250 złotych (w tym opiekunowie) albo w przypadku zapisów na 4 lekcje 200 złotych za każdą.
Rezerwacja lekcji w godzinach 11-20 pod numerem 22 44 16 251 (kasy Muzeum). Informacja o programie edukacyjnym w godzinach 13-16 pod numerem 22 44 16 263 (dział edukacji).
Opłatę za lekcje prosimy uiszczać przelewem bankowym albo gotówką w kasie Muzeum (kasy czynne 11-20) nie później niż 3 dni przed terminem lekcji (decyduje data zlecenia przelewu). W tytule przelewu prosimy wpisać datę i godzinę zamówionej lekcji. Z lekcji zrezygnować można nie później niż na 7 dni przed ustalonym terminem. Potwierdzenie zlecenia przelewu prosimy przesłać na adres edukacja@chopin.museum nie później niż w dniu dokonania przelewu.
Prosimy o przyjście 15 minut przed godziną rozpoczęcia lekcji.
TEMATY ZAJĘĆ:
Przedszkole:
Mały Chopin – na lekcji poznajemy Fryderyka jako małego chłopca, obdarzonego nie tylko geniuszem, al. i poczuciem humoru. Dzieci mogą dzięki temu w swoim rówieśniku – Chopinie – rozpoznać dobrego kolegę, którego muzykę warto odkrywać bez względu na wiek.
Usłysz mnie! Chopin – zajęcia mają na celu poznanie muzyki Chopina poprzez aktywne słuchanie i zabawę. Na ekspozycji stałej Muzeum poszukujemy miejsc, które wiążą się z muzyką Fryderyka, aby później stworzyć muzyczną impresję na temat jego kompozycji.
Szkoła podstawowa:
Projektowanie wystawy – na lekcji poznajemy zasady funkcjonowania muzeum nie tylko w jego tradycyjnym wymiarze, al. również od strony nowoczesnych środków przekazu. Przyglądamy się rozwiązaniom zastosowanym w ekspozycji stałej Muzeum Chopina, aby podczas warsztatu zaprojektować samodzielnie wystawę interesującą współczesnego odbiorcę.
Kartka z kalendarza – dzień Fryderyka – na ekspozycji Muzeum poznajemy obiekty związane z codziennym życiem Fryderyka Chopina, rozmawiamy o jego planie dnia i obowiązkach pedagoga, pianisty i kompozytora. Podczas warsztatu próbujemy stworzyć zapiski w kalendarzu Chopina tak, aby Fryderykowi jak najlepiej zaplanować dzień.
Projektowanie salonu – podczas zajęć przyglądamy się dwóm salonom w Muzeum Chopina w kontekście biografii kompozytora. Podczas warsztatu mamy możliwość zaprojektowania XIX-wiecznego salonu uwzględniając jego funkcje reprezentacyjne i społeczno-kulturowe.
Redaktor Jaśnie Pan Pichon – Kuryer Szafarski – na lekcji poznajemy niezwykłe przykłady sztuki pisania listów – Kuryery Szafarskie Fryderyka Chopina pisane podczas wakacji spędzanych w Szafarni na ziemi Dobrzyńskiej. Podczas warsztatu towarzyszącego lekcji wcielamy się w role redaktorów i cenzorów, naśladując przy tym zabawę Fryderyka.
Z wizytą na wsi – podczas lekcji rozmawiamy o ważnych dla Chopina wycieczkach na wieś – w Polsce i we Francji. Poznając specyfikę muzyki ludowej, odkrywamy elementy folkloru, które silnie wpłynęły na jego muzykę, a podczas warsztatu tworzymy własne mazurki.
Podróże Chopina po Polsce – studiując mapę i obiekty na ekspozycji, poznajemy wybrane miejsca pobytu Chopina w Polsce. Podczas warsztatu tworzymy krótki przewodnik Chopina po Polsce.
Czwartkowe spotkania w salonie Mikołaja Chopina – na lekcji poznajemy Mikołaja Chopina – ojca Fryderyka, szanowanego nauczyciela i wychowawcę, ukochanego Papę. Dowiadujemy się w jakiej atmosferze wzrastał Fryderyk i kto bywał w jego domu.
Mały Chopin – na lekcji poznajemy Fryderyka jako małego chłopca, obdarzonego nie tylko geniuszem, al. i poczuciem humoru. Dzieci mogą dzięki temu w swoim rówieśniku – Chopinie – rozpoznać dobrego kolegę, którego muzykę warto odkrywać bez względu na wiek.
Frycek w Warszawie – na lekcji przenosimy się w czasie do XIX-wiecznej Warszawy. Poznajemy adresy związane z życiem dorastającego Fryderyka – mieszkania, szkoły, miejsca koncertów. Podczas warsztatu tworzymy plan Warszawy Chopina i ustalamy trasę zwiedzania najważniejszych miejsc związanych z jego biografią.
Gimnazjum:
Projektowanie wystawy – na lekcji poznajemy zasady funkcjonowania muzeum nie tylko w jego tradycyjnym wymiarze, al. również od strony nowoczesnych środków przekazu. Przyglądamy się uważnie rozwiązaniom zastosowanym w ekspozycji stałej Muzeum Chopina na, aby podczas warsztatu zaprojektować samodzielnie wystawę interesującą współczesnego odbiorcę.
Kartka z kalendarza – dzień Fryderyka – na ekspozycji Muzeum poznajemy obiekty związane z codziennym życiem Fryderyka Chopina, rozmawiamy o jego planie dnia i obowiązkach pedagoga, pianisty i kompozytora. Podczas warsztatu próbujemy stworzyć zapiski w kalendarzu Chopina tak, aby Fryderykowi jak najlepiej zaplanować dzień.
Projektowanie salonu – podczas zajęć przyglądamy się dwóm salonom w Muzeum Chopina w kontekście biografii kompozytora. Podczas warsztatu mamy możliwość zaprojektowania XIX-wiecznego salonu uwzględniając jego funkcje reprezentacyjne i społeczno-kulturowe.
Redaktor Jaśnie Pan Pichon – Kuryer Szafarski – na lekcji poznajemy niezwykłe przykłady sztuki pisania listów – Kuryery Szafarskie Fryderyka Chopina pisane podczas wakacji spędzanych w Szafarni na ziemi Dobrzyńskiej. Podczas warsztatu towarzyszącego lekcji wcielamy się w role redaktorów i cenzorów, naśladując przy tym zabawę Fryderyka.
Sala koncertowa czy salon? – podczas zajęć poznajemy dwa rodzaje przestrzeni koncertowych. Dowiemy się jakim Chopin był pianistą, gdzie chętniej występował, jak wyglądały jego występy (program, koncert w sali koncertowej a improwizacja w salonie, gatunki muzyczne) i który z fortepianów był jego ulubionym. W Sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina wysłuchamy krótkiego recitalu fortepianowego.
Podróż przez gatunki – na przykładzie rękopisów zgromadzonych w kolekcji Muzeum Chopina przedstawione zostaną podstawowe gatunki muzyczne tworzone przez kompozytora. Wątek analizy źródeł rękopiśmiennych splatać się będzie z opowieścią o towarzyszących ich powstaniu epizodach z biografii Chopina i kontekście estetyki XIX wieku. Różnorodność gatunków i form, a z drugiej strony skupienie się w większości przypadków na jednym tylko instrumencie zaprasza nie tylko do przyjrzenia się kontekstowi ich funkcjonowania w XIX-wiecznym społeczeństwie, al. zastanowienia nad postawami artystów wobec środków i estetyki, w których przychodzi im tworzyć.
Podróże po Europie z Chopinem – podczas lekcji poznajemy wybrane miejsca pobytu kompozytora w Europie przez pryzmat jego biografii, twórczości i obiektów na ekspozycji stałej oraz realia podróżowania w czasach Chopina. Podczas zajęć analizujemy fragmenty listów i relacji Chopina z odwiedzanych przez niego miejsc.
Portrety Chopina – na ekspozycji muzeum przyglądamy się portretom Chopina z różnych okresów jego życia. Poznajemy dzięki nim nie tylko wygląd kompozytora, al. też cechy osobowości, które uchwycone zostały przez portrecistów. Przyglądając się technikom, w których zostały one stworzone, zastanawiamy się jaki wpływ miały one na charakter dzieła sztuki i wyraz portretu.
Frycek w Warszawie – na lekcji przenosimy się w czasie do XIX-wiecznej Warszawy. Poznajemy adresy związane z życiem dorastającego Fryderyka – mieszkania, szkoły, miejsca koncertów. Podczas warsztatu tworzymy plan Warszawy Chopina i ustalamy trasę zwiedzania najważniejszych miejsc związanych z jego biografią.
Liceum:
Fortepiany Chopina – na lekcji mamy okazję przyjrzeć się i posłuchać fortepianów historycznych. Rozmawiamy o różnicach w budowie pomiędzy instrumentami z epoki Chopina i fortepianami współczesnymi. Dowiadujemy się jakiego brzmienia poszukiwał kompozytor i dlaczego w dzisiejszych czasach wykonuje się jego utwory niekiedy na dawnych, a czasem na współczesnych fortepianach.
Od szkiców do egzemplarzy lekcyjnych – na przykładzie rękopisów kompozytora i wydań z adnotacjami Chopina z kolekcji Muzeum zarysowany zostanie charakter procesu twórczego i droga utworu od idei w wyobraźni notowanych na papierze do poprawek w wydrukowanych dziełach. Zajęcia mają na celu poznanie różnych rodzajów źródeł, którymi posługują się muzykolodzy i problemów, z którymi mierzą się podczas swoich badań.
Albumy XIX-wieczne – na lekcji poznamy historię albumu Elizy Radziwiłłówny, przyjrzymy się rysunkom księżniczki ilustrującym ówczesną literaturę, przedstawiającym członków jej rodziny i przyjaciół. Odszukamy dwa młodzieńcze portrety Chopina, a w części warsztatowej, wzorując się na XIX-wiecznym sztambuchu utalentowanej artystycznie arystokratki, stworzymy swój własny album. Dodatkowymi obiektami, które posłużą nam jako przykłady, będzie Dziennik Stuttgarcki, w którym znajdujemy osobiste zapiski kompozytora i inne wpisy i album baronowej d′Est, gdzie, w przeciwieństwie do dwóch poprzednich albumów, dominują wpisy muzyczne.
Paryż Chopina – na zajęciach poznamy dokumenty związane z życiem kompozytora w Paryżu i zagadnienia dotyczące osób z paryskiego kręgu Chopina. Dowiemy się jakim nauczycielem był Fryderyk i poznamy bliżej jego uczniów. W części warsztatowej stworzymy plan Paryża Chopina i ustalimy trasę zwiedzania najważniejszych miejsc związanych z jego biografią.
Osobowość Chopina – na lekcji przyjrzymy się osobowości kompozytora z odmiennych perspektyw przez różnego rodzaju portrety i nieliczne zachowane po nim pamiątki, dokumenty świadczące o takich wymiarach jego osobowości jak poczucie humoru, uzdolnienia literackie i plastyczne czy przyjaźń. Pomogą nam w tym także listy i rękopisy muzyczne. Wspólnie zastanowimy się nad recepcją jego osoby, a w części warsztatowej odpowiemy sobie na pytanie: kim dla nas jest Fryderyk Chopin?
Podróże po Europie z Chopinem – podczas lekcji poznajemy wybrane miejsca pobytu kompozytora w Europie przez pryzmat jego biografii i twórczości oraz poznajemy realia podróżowania w czasach Chopina. Podczas zajęć analizujemy fragmenty listów i relacji Chopina z odwiedzanych przez niego miejsc.
Swój – Obcy / Polak – Francuz – Chopin w perspektywie międzykulturowej – dzisiejszy świat otwarty jest na wielokulturowość. Jak było w czasach Chopina? Na ekspozycji poznamy korzenie Fryderyka Chopina i problem jego emigracji. Zastanowimy się jaki wpływ na jego życie i twórczość odegrały dwie tradycje – polska i francuska.
Chopin w kulturze współczesnej – na ekspozycji będziemy rozmawiać o recepcji muzyki Chopina w jego czasach, aby później zastanowić się nad obecnością Chopina we współczesnej kulturze, a szczególnie – popkulturze. Będziemy szukać odpowiedzi na pytania – jak muzyka Chopina może przemawiać do współczesnego odbiorcy?
Jak działa muzeum? – zajęcia służą poznaniu zasad rządzących organizacją muzeów tradycyjnych i tych, które są wynikiem krytyki „nowej muzeologii". Rozmowa z uczestnikami zajęć przebiega od refleksji na temat roli i znaczenia eksponatu w kontekście ekspozycji i instytucji muzeum do sposobów organizacji narracji i przestrzeni. Przedstawienie kontekstu historycznego (od muzeum oświeceniowego do muzeum parku rozrywki) pozwala zrozumieć nie tylko metodologię muzeów, al. zróżnicowane potrzeby współczesnego społeczeństwa.
Muzeum Fryderyka Chopina
Muzeum prowadzi wielokierunkowe działania edukacyjne skierowane do dzieci, dorosłych oraz młodych, utalentowanych pianistów i osób niepełnosprawnych. Nauczamy poprzez lekcje muzealne, Małą Akademię Muzyki Polskiej, Uniwersytet Trzeciego Wieku i liczne wydarzenia edukacyjno-artystyczne. Obecnie, ze względu na ograniczenia …
00-368 Warszawa
22 44 16 251, 252
bilety.muzeum@nifc.pl
https://muzeum.nifc.pl
facebook