Norma to dwuaktowa opera tragiczna Vincenza Belliniego, napisana do libretta Felice Romaniego inspirowanego sztuką Norma czyli Dzieciobójczyni Alexandre Soumeta. Światowa premiera dzieła odbyła się 26 grudnia 1831 roku w Mediolanie na deskach La Scali. Główną bohaterką opery jest arcykapłanka galijskich druidów, która poprzez miłość rzymskiego prokonsula Polliona zdradza nie tylko religię, ale i swój lud – gnębiony przez rzymską okupację. To opowieść o trudnej miłości dwóch nieprzystających do siebie światów z konfliktem cywilizacyjnym w tle – jak podaje reżyser, Laco Adamik.
Libretto autorstwa Felice Romaniego czerpie inspiracje z mitologii starogermańskiej, która przeniesiona zostaje na grunt galicyjski. Osią dramaturgiczną jest konflikt pryncypium porządku i władzy, reprezentowanego przez najeźdźców i pryncypium miłości i życia, uosabianego przez Normę.
Muzyka w dziele podąża za dramaturgią. Wypełniają je rozłożyste, pełne ekstatycznych emocji i koloratur arie, na czele z najbardziej znaną błagalną pieśnią o pokój – „Casta Diva” z pierwszego aktu. Orkiestra pełni tutaj drugoplanową rolę. Dominują recytawy accompagnato, pełne niespodziewanych i wyszukanych modulacji. Richard Wagner upatrywał w Normie związków z kreacjami Christopha Willibalda Glucka i Gaspara Spontiniego. Zdaniem niemieckiego kompozytora w sztuce pieśni Belliniego sportretowane zostały klarownie wszystkie fazy namiętności. W toku historii po dzieło sięgali wybitni twórcy. Fragmenty opery wykorzystał m.in. Giuseppe Verdi w Traviacie. Na podstawie dzieła Henryk Ibsen napisał swoją sztukę Norma czyli miłość polityka, będącą parodią pierwowzoru.
Odsłona reżyserska Laco Adamika akcentuje uniwersalizm i aktualność opowieści. Twórca hołduje klasycznym wzorcom i skupia się na historii prywatnej bohaterów: „(…)Próbuję kontynuować mój eksperyment formalny. Opowiadam klasycznie. Nachylam się do dzieła. Ascetycznie go traktuje, z pietyzmem. To dialog artystyczny między mną a publicznością dzisiaj”. W interpretacji Laco Adamika problemy władzy i zniewolenia narodu są tłem dla wielkiego dramatu namiętności bohaterów. Miłość i zdrada, zazdrość i żądza zemsty w połączeniu z dumą i szlachetnością, determinującą postępowanie postaci, ukazują głębię ich człowieczeństwa. Z drugiej strony są siłami niszczącymi, prowadzącymi do katastrofy. „To czysta tragedia, w której emocje są tak mocne, że kres może im przynieść tylko śmierć” – podaje reżyser.
Premiera spektaklu w reż. Laco Adamika odbyła się w 2017 roku w Operze Krakowskiej.
„Norma” Vincenza Belliniego w reż. Laco Admika
18.04.2021, g. 18.30 na platformie Play Kraków
Bilety w cenie 10 zł dostępne online
Realizatorzy
Reżyseria: Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Barbara Kędzierska
Kostiumy: Maria Balcerek
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Obsada
NORMA | Katarzyna Oleś-Blacha
POLLIONE | Arnold Rutkowski
OROVESO | Wołodymyr Pańkiw
ADALGISA | Monika Korybalska
CLOTILDE | Daria Proszek
FLAVIO | Krzysztof Kozarek
ORKIESTRA, BALET i CHÓR OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
fot. Łukasz Łuszczek z Archiwum Opery Krakowskiej
Opera Krakowska
Tradycja sztuki operowej w Krakowie liczy ponad dwieście lat. Natomiast Opera Krakowska jako instytucja została powołana do życia w 1954 roku i premierą "Rigoletta" Verdiego w sali Domu Żołnierza przy ul. Lubicz 48 rozpoczęła swoją …
31-512 Kraków
(12) 296 62 60; (12) 296 62 61
bilety@opera.krakow.pl
http://www.opera.krakow.pl
facebook