Jadzia Pętelka
Jadzia Pętelka

Matinées – cykl koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów

📅 środa 05.11.2014
Matinées – cykl koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów

Jesienną porą czeka nas sześć koncertów wypełnionych nieczęsto granym, acz wartym poznania kameralnym repertuarem. Nie zabraknie wielkich nazwisk – Mozarta, Handla, Bacha, Verdiego. Capella Cracoviensis przybliży także dzieła kompozytorów mniej znanych, także polskich lub z Polską związanych. Cały cykl koncertów matinée odbędzie się w środy o godzinie 11:00 w kościele św. Marcina przy ulicy Grodzkiej 58, począwszy od 1 października.

matinée koncerty edukacyjne dla juniorów I seniorów
CAPELLA CRACOVIENSIS muzyka klasyczna na historycznych instrumentach
01.10 C.P.E. BACH koncerty klawesynowe
08.10
 HAYDN MOZART musica da camera
15.10
 ALTNICKOL PACELLI VERDI motety
22.10
 HANDEL CORELLI concerti grossi
29.10
 BACH MIELCZEWSKI musica sacra
05.11
 BACH kantaty 59 & 90
środy • godzina 11:00
• czas trwania 60′
• kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
• wstęp 5 PLN

info +48 602 620 698

————————————————

01.10.2014 środa 11:00 kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée
 koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów C.P.E. BACH koncerty klawesynowe
CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz

bilety 5 zł

CARL PHILIPP EMANUEL BACH Koncert klawesynowy a-moll Wq 1 Allegretto – Andante – Allegro assai Koncert klawesynowy Es-dur Wq 40 Allegro – Adagio ma non troppo – Allegro ma non troppo 

08.10.2014 środa 11:00 kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée
 koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów HAYDN MOZART musica da camera
CAPELLA CRACOVIENSIS Karolina Zych

bilety 5 zł

JOSEPH HAYDN Kwartet d-moll op. 42 Andante e innocentemente – Menuet – Adagio e cantabile – Finale: Presto WOLFGANG AMADEUS MOZART Kwartet fletowy D-dur KV 285 Allegro – Adagio – Rondo 

15.10.2014 środa 11:00 kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée
 koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów ALTNICKOL PACELLI VERDI motety
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus

bilety 5 zł
ASPRILLO PACELLI motety Iustorum animae • Regnum mundi • Veni sponsa Christi JOHANN CHRISTOPH ALTNICKOL motet Befiehl du deine Wege GIUSEPPE VERDI Ave Maria

Michalina Bienkiewicz Magdalena Łukawska Antonina Ruda sopran Helena Poczykowska Łukasz Dulewicz Dorota Dwojak-Tlałka alt Karol Kusz Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski Jacek Ozimkowski bas Jan Tomasz Adamus dyrygent
Muzyka kameralna zwykle kojarzy się z repertuarem instrumentalnym. Tymczasem epitetem tym można obdarzyć równie celnie dzieła wokalne, nawet wówczas, gdy skład zespołu rozszerza się do osób kilkunastu. Przypadkiem takim są motety, które, obok spojrzenia na nie przez pryzmat skromnego składu, przez harmonie, subtelność i wysmakowane piękno tworzą atmosferę przytulną i bezpieczną. Są muzyką, w której można się zanurzyć, która prowadzi za rękę i pozwala zapomnieć o tym, o czym tylko zapomnieć chcemy. Ta przyjemność niegdyś dostępna była tylko wąskiemu gronu koneserów muzyki, wydawała się nieosiągalna przez swoje wyrafinowanie, tymczasem wciąga bez reszty. Nawet to, że motet (z francuskiego: le mot – słowo) operuje tekstem, który porządkuje dźwięk, nawet to, że tekst ów bywa niezrozumiały, bo w obcym lub martwym (łacina!) języku, nie przeszkadza. Niech słowo stanie się dźwiękiem, niech rytm tekstu wyznacza puls, niech fraza prowadzi.

22.10.2014 środa 11:00 kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów HANDEL CORELLI concerti grossi CAPELLA CRACOVIENSIS Tomasz Sobaniec bilety 5 zł
ARCANGELO CORELLI Concerto grosso c-moll op. 6 nr 3 Largo – Allegro – Grave – Vivace – Allegro GEORGE FREDERIC HANDEL Koncert organowy F-dur op. 4 nr 5 Larghetto – Allegro – Alla Siciliana – Presto KEIKO ABE Michi GEORGE FREDERIC HANDEL Concerto grosso g-moll op. 6 nr 6 Largo affettuoso – A tempo giusto – Musette – Allegro – Allegro
Maciej Czepielowski Jadwiga Czepielowska Dorota Dębicka Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela Jan Tomasz Adamus organy

Tomasz Sobaniec marimba

Concerto grosso. Ni mniej, ni więcej znaczy "duży koncert". Dlaczego duży? Czy ze względu na rozmiary? Długość? A może rozbudowaną orkiestrę? Okazuje się, że odpowiedź na to pytanie kryje się gdzie indziej. Najłatwiej odpowiedzieć na nie zestawiając z sobą dwie muzyczne formy – koncert i concerto grosso. Koncert angażuje orkiestrę, która towarzyszy instrumentowi koncertującemu, najczęściej jednemu, rzadziej dwóm, który gra solowe skomplikowane partie, to jemu poświęca się całą uwagę, reszta orkiestry puentuje, towarzyszy, przygotowuje nas na przyjęcie popisów. Tymczasem concerto grosso dzieli muzykę między dwie grupy instrumentów: skromniejszą, zwaną concertino, wirtuozerską i koncertującą, oraz ripieno – zespół smyczkowy podbudowany basso continuo, czyli, mówiąc obrazowo, basowy fundament utworu. Podobnie do koncertu? Bez wątpienia, ale concerto grosso nie wprowadza tak sztywnego podziału na solistę i akompaniament. To forma znacznie bardziej demokratyczna, realizująca ideał społeczeństwa, w którym wszyscy mają głos.

29.10.2014 środa 11:00 kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée
 koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów BACH MIELCZEWSKI musica sacra
CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz

bilety 5 zł

MARCIN MIELCZEWSKI Nieszpory JOHANN SEBASTIAN BACH kantata Nach dir, Herr, verlanget mich BWV 150
Jolanta Kowalska-Pawlikowska sopran Łukasz Dulewicz alt Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski bas Zofia Wojniakiewicz Beata Nawrocka skrzypce Konrad Górka wiolonczela Grzegorz Frankowski kontrabas Elena Bianchi fagot & dulzian Marcin Świątkiewicz organy

Polacy nie gęsi. Wyobraźcie sobie Państwo, że zespół muzyczny Władysława IV Wazy należał do najwybitniejszych w Europie. Król ten miał także odwagę i gest, założył pierwszą na kontynencie stałą scenę operową i wspierał swym mecenatem artystów. W owym wspaniałym zespole miał szansę rozwijać swój talent Marcin Mielczewski, o którym pierwsza wzmianka ukazała się w roku 1632, właśnie w kontekście kapeli królewskiej. Trzynaście lat później był już Mielczewski kapelmistrzem, czyli dyrygentem i szefem artystycznym zespołu ufundowanego przez Karola Ferdynanda Wazę, biskupa płockiego i brata króla. A wiedzieć należy, że trudno o stanowisko wyższe i bardziej poważane. Mając artystyczną swobodę komponował Mielczewski wiele, znając doskonale ówczesne muzyczne, jak określilibyśmy to dziś, trendy, szanując dorobek twórców doby późnego renesansu, ale nade wszystko hołdując nowym, wprowadzonym przez Giulia Cacciniego i Claudia Monteverdiego modom. Toteż był Mielczewski kompozytorem modnym i znanym w całej Europie, chętnie kopiowanym i wykonywanym. Wsłuchajmy się w jego język.

05.11.2014 środa 11:00 kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów BACH kantaty
CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz

bilety 5 zł

Johann Sebastian Bach kantata 59 Wer mich liebet, der wird mein Wort halten kantata 90 Es reißet euch ein schrecklich Ende GEORGE FRIDERIC HANDEL Gloria in Excelsis Deo
Marzena Lubaszka sopran Helena Poczykowska alt Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski bas Maciej Czepielowski Jadwiga Czepielowska Dorota Dębicka Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Agnieszka Oszańca Konrad Górka wiolonczela Marian Magiera Paweł Gajewski trąbka Tomasz Sobaniec kotły Marcin Świątkiewicz organy

Imponująca liczba ponad 200 kantat. Przynajmniej o tylu wiemy, gdyż, najpewniej spora, część bachowskiej spuścizny nie dotrwała do naszych czasów. Ponad dwieście utworów, głównie religijnych, podpisanych pokornym SDG – Soli Deo Gloria – Chwała Jedynemu Bogu. Utworów, które pisał Johann Sebastian Bach nade wszystko na każdą niedzielę roku liturgicznego, by w trakcie liturgii poprowadzić zespół i solistów w lipskich kościołach św. Tomasza i św. Mikołaja. Dwie kantaty z roku 1723, opatrzone numerami katalogowymi (jakże potrzebnymi, gdy mamy do czynienia z kompozytorem, który zostawił po sobie ponad tysiąc dzieł!) 59 oraz 90, jakże różne. Pierwsza z nich, Jeśli mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, na Zesłanie Ducha Świętego, znane jako Zielone Świątki, mówi o zjednoczeniu ludzkości wokół apostołów, czemu towarzyszą ujęte w muzyce triumfalne wejścia trąbek i kotłów, zwieńczona arią z misterną partią skrzypiec. Tymczasem Straszliwy koniec was czeka, kantata nr 90 z listopada 1723 to emocjonalna, niezwykle teatralna wizja ponownego przyjścia Chrystusa, w której trąby wieszczą sąd ostateczny.

Bilety info i rezerwacja: + 48 602 620 698, bilety@capellacracoviensis.pl 
Partnerzy:
 Gmina Miejska Kraków, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej
Patroni Medialni: Polskie Radio Dwójka, Radio Kraków, TVP Kraków, Karnet
portale: www.krakow.plwww.local-life.comwww.miastodzieci.plwww.ebilet.pl
info: www.capellacracoviensis.pl

277 ocen
4.97
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent