Dla kogo: Dla par opiekun + dziecko (od 8 do 12 lat).
Szczegóły organizacyjne: Opiekunowie zostaną poproszeni o wypełnienie formularza potrzeb.
Grupa maksymalnie: 8 osób
Dostępność: tłumaczenie na PJM, materiały dotykowe, stała struktura zajęć, plan wprowadzający, obiekty sensoryczne,
Miejsce: Sala H lub I + galerie sztuki w Muzeum Śląskim w Katowicach ul. T. Dobrowolskiego 1
Obowiązują zapisy u prowadzącej: d.stanosz@muzeumslaskie.pl
Metody: Ruch Rozwijający Weroniki Scherborne, neuroedukacja, metody aktywizujące zmysły
Koncepcja i prowadzenie: Dagmara Stanosz
Konsultacje neurodydaktyczne: dr Jacek Francikowski
Opis i program:
Poproszeni o składniki i przepis na samych siebie musielibyśmy połączyć to, co biologiczne z tym, czego mogliśmy i możemy się nauczyć. Wszystko czego doświadczamy, jak doświadczamy, tworzy naszą niepowtarzalność. Sztuka i działania twórcze pozwalają nam odkrywać to, kim już jesteśmy i uczyć się, angażując całą swoją uwagę i ciało. Warsztaty są propozycją dla opiekunów z dziećmi, którzy chcą wejść w relacje z samymi sobą, sztuką i nauką. Istotą zajęć jest zrozumienie połączeń w naszym ciele, mózgu, relacji z językiem sztuki, dzięki którym uczymy się z przyjemnością i zaangażowaniem. Do udziału zapraszamy pary (opiekun+ dziecko), żeby umożliwić pracę z zachowaniem schematu: ja, ja/ty, ja/oni.
1. 24.02. 2024 PIKSEL
Warsztaty inspirowane sztuką redukcjonistów, portretami Chucka Close`a i wybranymi portretami z kolekcji Muzeum Śląskiego.
2. 23.03.2024 AKCJA
Warsztaty inspirowane sztuką gestu i abstrakcją emocjonalną, pracami Jacksona Pollocka i Tadeusza Kantora.
3. 27.04.2024 PLAMA
Warsztaty inspirowane impresjonizmem, obrazami Williama Turnera, Claude`a Moneta oraz Władysława Podkowińskiego
4. 25.05.2024 I KROPKA
Synestezja Wasilliego Kandinskiego – teoria i praktyka w plastyce i ciele
+ spotkanie dla rodziców i pedagogów na temat neurologicznych aspektów zachowania, uczenia się i roli gier w edukacji dzieci prowadzone przez dr Jacka Francikowskiego (Uniwersytet Śląski)
Spacery sensoryczne
(od marca)
Autorska koncepcja zajęć w terenie z wykorzystaniem metod antropologii sensorycznej oraz techniki „field recording”. Celem zajęć jest poznanie krajobrazu za pomocą różnych zmysłów: obrazu, zapachu,
dźwięku. Warsztaty adresowane do szerokiego grona odbiorców. Część praktyczna będzie realizowana w przestrzeni zewnętrznej, dodatkowa część teoretyczna w przestrzeniach sal edukacyjnych.
Konsultacja projektu pod względem dźwiękowych: Marcin Dymiter, fundacja Soundscape.
Koncepcja i prowadzenie: Dagmara Stanosz