W KLOCKOWNI wiemy, że wczesna ekspozycja dzieci na majsterkowanie, stolarstwo i korzystanie z zestawów prawdziwych narzędzi może odegrać kluczową rolę w ich rozwoju. Nie tylko wyposaża je w praktyczne umiejętności, które mogą im służyć przez całe życie, ale także wspiera kreatywność, zwiększa poczucie własnej wartości i kultywuje umiejętności rozwiązywania problemów, które mają zastosowanie w niezliczonych sytuacjach poza warsztatem.
3 podstawowe umiejętności poznawcze, które dziecko rozwija w trakcie zajęć modelarskich i stolarskich pracując z narzędziami
Umiejętności rozwiązywania problemów: mierzenie, cięcie i łączenie elementów poprawiają logiczne myślenie i zdolność przewidywania wyników w oparciu o podejmowane działania.
Obcowanie z pojęciami matematycznymi: praktyczne zastosowanie matematyki poprzez mierzenie długości, obliczanie powierzchni oraz rozumienie kątów i wymiarów w projektach.
Praca z instrukcjami: zrozumienie znaczenia przestrzegania instrukcji krok po kroku w planach projektów pomaga w czytaniu ze zrozumieniem i zwracaniu uwagi na szczegóły i uczy tworzenie instrukcji czytelnych dla innych.
Rozwijanie kreatywności i wyobraźni
Majsterkowanie i stolarstwo oferują dzieciom otwartą platformę do wyrażania swojej kreatywności, przekształcając abstrakcyjne pomysły w konkretne przedmioty.
Projektowanie i planowanie: zachęcanie dzieci do szkicowania swoich pomysłów i planowania projektów rozwija kreatywne myślenie i umiejętności wizualizacji.
Wybór materiałów: zajęcia uczą dzieci o różnych rodzajach drewna, kompozytów i innych materiałów, pozwalając im dokonywać wyborów w oparciu o funkcjonalność, teksturę i kolor.
Personalizacja i artyzm: inspirują dzieci do personalizowania swoich projektów za pomocą farb, rzeźb lub dekoracji, promując ekspresję artystyczną.
Poprawa umiejętności motorycznych i koordynacji ręka-oko
Fizyczny aspekt obsługi narzędzi i materiałów na zajęciach modelarskich, majsterkowania czy stolarskich znacząco przyczynia się do rozwoju umiejętności motorycznych i koordynacji.
Obsługa narzędzi: szczegółowe wskazówki dotyczące prawidłowego chwytania i manipulowania różnymi narzędziami zwiększają zręczność i kontrolę motoryczną u dzieci.
Zadania precyzyjne: konieczność dokładności w mierzeniu, cięciu i łączeniu elementów poprawia koordynację ręka-oko.
Świadomość fizyczna: nauka uważności na swoje ciało i ruchy w odniesieniu do narzędzi i przestrzeni roboczej promuje świadomość przestrzenną.
Rozwijanie poczucia spełnienia
Ukończenie projektu modelarskiego czy stolarskiego, nieważne jak małego, może mieć ogromny wpływ na samoocenę i poczucie osiągnięć dziecka.
Wyznaczanie celów: proces wyznaczania osiągalnych założeń w ramach projektu uczy dzieci wartości dążenia do celów i ich osiągania.
Pokonywanie wyzwań: rozwiązywanie problemów poprzez nieuniknione błędy i wyzwania związane z modelarstwem lub stolarstwem to trening odporności psychicznej i determinacji.
Duma z tworzenia: wyjątkowa radość i duma ze stworzenia czegoś namacalnego zwiększają pewność siebie i zachęcają do dalszych poszukiwań i nauki.
Nauczanie cierpliwości i wytrwałości
Składanie modeli i projekty stolarskie wymagają czasu i cierpliwości – cech, które są nieocenione we wszystkich aspektach życia.
Projekty długoterminowe: praca nad projektami trwającymi kilka dni lub tygodni uczy dzieci, że niektóre cele wymagają długotrwałego wysiłku.
Dbałość o szczegóły: uczenie się, jak ważna jest staranna praca i powracanie do zadań w celu ich ulepszenia lub poprawienia, sprzyja skrupulatnemu podejściu do zadań.
Akceptowanie błędów i uczenie się na nich: umożliwiamy zrozumienie, że błędy są częścią procesu uczenia się i okazją do rozwoju, a nie porażką.
Praktyczne umiejętności życiowe
Poza natychmiastową radością i nauką, modelarstwo i stolarstwo wyposażają dzieci w praktyczne umiejętności przydatne przez całe życie.
Biegłość w posługiwaniu się narzędziami: znajomość narzędzi i ich konserwacji może umożliwić dzieciom samodzielne wykonywanie projektów DIY i napraw w przyszłości.
Zaradność: zdobywanie umiejętności przewidywania i tworzenia rozwiązań praktycznych problemów wspiera zaradność i sprawczość.
Świadomość zrównoważonego rozwoju: zrozumienie źródła i wartości materiałów, promowanie etosu recykling prowadzi do dbałości o otoczenie i zrównoważonego życia.
Środki bezpieczeństwa i środki ostrożności
Zapewnienie, że pierwsze doświadczenia dzieci ze stolarstwem czy modelarstwem są bezpieczne i pozytywne, ma kluczowe znaczenie dla rozwijania trwałego zainteresowania i zapobiegania wypadkom. Dlatego stworzyliśmy w Klockowni dedykowaną przestrzeń do zajęć technicznych i jako jedyna sala w całości naszego konceptu promujemy edukację techniczną przez zabawę.
Narzędzia przyjazne dzieciom: wybieramy narzędzia, które są dostosowane do dziecięcych dłoni i zaprojektowane tak, aby zminimalizować ryzyko obrażeń bez uszczerbku dla prawdziwego doświadczenia z narzędziami.
Nauka pod nadzorem: nadzorujemy czynności stolarskie i modelarskie, udzielamy wskazówek i wkraczamy, gdy zadania stanowią zbyt duże ryzyko dla poziomu umiejętności dziecka pokazując równocześnie zagrożenia płynące z niewłaściwego używania narzędzie lub niestosowania środków ochronnych typu okulary czy rękawice.
Tworzenie bezpiecznego miejsca pracy: wyznaczamy konkretny obszar do prac stolarskich, wolny od niepotrzebnych zakłóceń i zagrożeń, wyposażony w odpowiednie oświetlenie i wentylację.
Integracja majsterkowania z edukacją
Modelarstwo, majsterkowanie i stolarstwo mogą uzupełniać tradycyjną edukację, oferując praktyczne doświadczenia edukacyjne, które wzmacniają koncepcje akademickie w praktycznym kontekście.
Nauka STEM: łączenie projektów modelarskich i stolarskich z naukami ścisłymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM), pokazuje rzeczywiste zastosowania przedmiotów szkolnych.
Sztuka i projektowanie: włączanie elementów sztuki, projektowania i historii do projektów modelarskich i stolarskich, tworzy połączenia międzyprzedmiotowe, które wzbogacają zrozumienie i docenienie różnych dyscyplin przez dzieci.
Program nauczania umiejętności życiowych: włączanie praktycznych umiejętności, takich jak modelarstwo czy stolarstwo do programów szkolnych ma na celu przygotowanie uczniów do życia poza klasą.
Wczesne zapoznanie dzieci z narzędziami i szeroko pojętym majsterkowaniem to coś więcej niż rozrywka; to inwestycja w ich rozwój jako zdolnych, kreatywnych i odpornych jednostek. W ten sposób dzieci nie tylko zdobywają praktyczne umiejętności, ale także uczą się cennych życiowych lekcji cierpliwości, wytrwałości i rozwiązywania problemów. Te doświadczenia kładą podwaliny pod sposób myślenia, który ceni pracę, podejmuje wyzwania i znajduje satysfakcję w tworzeniu i innowacjach.
Centrum Zabawy i Nauki Klockownia oferuje edukacyjną zabawę techniczną, ale także wyjątkowe zajęcia modelarskie RC, na których dzieci od podstaw zbudują swój samochód sterowany i kompleksowe warsztaty stolarskie. Wierzymy, że włączając modelarstwo i stolarstwo w życie młodych ludzi, otwieramy drzwi do nowych form ekspresji, możliwości uczenia się i radości z obserwowania, jak nasze wysiłki materializują się w coś namacalnego. Modelarstwo i stolarstwo uczą, że dzięki odpowiednim narzędziom, jasnemu planowi i odrobinie smaru – możliwe jest urzeczywistnienie nawet najbardziej wzniosłych marzeń. Ta wczesna podstawa nie tylko przygotowuje dzieci do praktycznych zadań i potencjalnego hobby, ale także zaszczepia w nich pewność siebie, aby stawić czoła życiowym wyzwaniom z postawą „da się zrobić”!!!
Zapraszamy zatem na wyjątkowe zajęcia hobbystyczne do KLOCKOWNI. Modelarstwo RC rozpoczynamy już 24 września i pierwsze zajęcie są GRATIS.
Stolarstwo dla dzieci rusza 5 października a wszystkie bilety można zarezerwować na www.klockownia.com. Ilość miejsc ograniczona więc nie zwlekajcie!
Centrum Edukacji i Zabawy Klockownia, ul. Górczewska 218, Warszawa (dawne Tesco)
Wejście od dużego parkingu z tyłu budynku.