119. rocznica narodzin kina i 8. urodziny Kinematografu
Muzealne kino działa od ośmiu lat. Nazwa Kinematograf została wyłoniona w konkursie, którego rozstrzygnięcie nastąpiło 28 grudnia 2006 roku – w 111. rocznicę pierwszego publicznego pokazu ruchomych obrazów zrealizowanych przez braci Augusta i Ludwika Lumière′ów. Odtąd rokrocznie pod koniec grudnia do łódzkiego muzeum przybywają wielbiciele sztuki filmowej, aby wziąć udział w prawdziwym święcie kina.
W niedzielny wieczór widzowie obejrzą zestaw filmów pierwszego magika kina, Georgesa Mélièsa.
Georges Méliès, iluzjonista, kierownik teatru „Robert Houdin", fotograf z Montreuil pod Paryżem stworzył wytwórnię filmową „Star Film" (1898) – pierwszą w świecie fabrykę snów. Pierwszy film nakręcił w 1896 roku, trwał on około minuty i przedstawiał grę w karty. Za najważniejszy w jego karierze uważany jest nakręcony w 1902 film pt. „Podróż na księżyc". Méliès przypadkiem wynalazł technikę stopklatki, polegająca na zerwaniu z kręceniem filmów za pomocą jednego ujęcia i wprowadzeniu kilku następujących po sobie różnych scen nagrywanych po pauzie. Jego znak filmowy – gwiazda – umieszczany był na różnych rekwizytach ekranowych, co miało ponoć chronić jego dzieła przed piractwem; w tamtych czasach nikt nie wypożyczał kopii filmu. Właściciel kina kupował filmy na metry, płacąc twórcy „od długości", i stawał się jedynym dysponentem posiadanego dzieła. Dlatego też nie można do końca ustalić, czy Méliès stworzył dwieście czy czterysta filmików; mutacje tytułów i przemontowania kopii były bowiem na porządku dziennym. Jego twórczość przyśpieszyła rozwój przemysłu filmowego, co doprowadziło do zwiększenia konkurencji na rynku filmowym, a w konsekwencji upadku jego firmy. Do dziś zachowało się około 100 jego filmów. Kino, według Mélièsa, jest sztuką diabelską, która dzięki trickom i efektom specjalnym uwalnia się od naturalnych fizycznych ograniczeń.
W programie:
19.00 Przegląd filmów Georgesa Méliès′a z muzyką na żywo
Czterysta żartów diabelskich / Les 400 farces du diable (1906), Francja; 12′
Pan Baron / Les Aventures de baron de Munchhausen (1911), Francja; 9′
Podróż na księżyc /Le Voyage dans la Lune (1902), Francja, 8′
Tunel pod Kanałem La Manche / Le Tunnel sous la Manche ou le cauchemar anglo-français (1907), Francja; 19′
Tysiąc i jedna noc / Le palais des mille et une nuits (1905), Francja; 13′
Zdobycie bieguna /À la conquète du pole (1912), Francja; 16′
Improwizacja muzyczna: Aleksandra Kędra
Zestaw przygotował i o filmach opowie Grzegorz Pieńkowski (historyk filmu, tłumacz filmowy, działacz DKF).
Wstęp wolny
Muzealne kino działa od ośmiu lat. Nazwa Kinematograf została wyłoniona w konkursie, którego rozstrzygnięcie nastąpiło 28 grudnia 2006 roku – w 111. rocznicę pierwszego publicznego pokazu ruchomych obrazów zrealizowanych przez braci Augusta i Ludwika Lumière′ów. Odtąd rokrocznie pod koniec grudnia do łódzkiego muzeum przybywają wielbiciele sztuki filmowej, aby wziąć udział w prawdziwym święcie kina.
W niedzielny wieczór widzowie obejrzą zestaw filmów pierwszego magika kina, Georgesa Mélièsa.
Georges Méliès, iluzjonista, kierownik teatru „Robert Houdin", fotograf z Montreuil pod Paryżem stworzył wytwórnię filmową „Star Film" (1898) – pierwszą w świecie fabrykę snów. Pierwszy film nakręcił w 1896 roku, trwał on około minuty i przedstawiał grę w karty. Za najważniejszy w jego karierze uważany jest nakręcony w 1902 film pt. „Podróż na księżyc". Méliès przypadkiem wynalazł technikę stopklatki, polegająca na zerwaniu z kręceniem filmów za pomocą jednego ujęcia i wprowadzeniu kilku następujących po sobie różnych scen nagrywanych po pauzie. Jego znak filmowy – gwiazda – umieszczany był na różnych rekwizytach ekranowych, co miało ponoć chronić jego dzieła przed piractwem; w tamtych czasach nikt nie wypożyczał kopii filmu. Właściciel kina kupował filmy na metry, płacąc twórcy „od długości", i stawał się jedynym dysponentem posiadanego dzieła. Dlatego też nie można do końca ustalić, czy Méliès stworzył dwieście czy czterysta filmików; mutacje tytułów i przemontowania kopii były bowiem na porządku dziennym. Jego twórczość przyśpieszyła rozwój przemysłu filmowego, co doprowadziło do zwiększenia konkurencji na rynku filmowym, a w konsekwencji upadku jego firmy. Do dziś zachowało się około 100 jego filmów. Kino, według Mélièsa, jest sztuką diabelską, która dzięki trickom i efektom specjalnym uwalnia się od naturalnych fizycznych ograniczeń.
W programie:
19.00 Przegląd filmów Georgesa Méliès′a z muzyką na żywo
Czterysta żartów diabelskich / Les 400 farces du diable (1906), Francja; 12′
Pan Baron / Les Aventures de baron de Munchhausen (1911), Francja; 9′
Podróż na księżyc /Le Voyage dans la Lune (1902), Francja, 8′
Tunel pod Kanałem La Manche / Le Tunnel sous la Manche ou le cauchemar anglo-français (1907), Francja; 19′
Tysiąc i jedna noc / Le palais des mille et une nuits (1905), Francja; 13′
Zdobycie bieguna /À la conquète du pole (1912), Francja; 16′
Improwizacja muzyczna: Aleksandra Kędra
Zestaw przygotował i o filmach opowie Grzegorz Pieńkowski (historyk filmu, tłumacz filmowy, działacz DKF).
Wstęp wolny
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
Muzeum Kinematografii w Łodzi
Siedzibą muzeum jest pochodzący z połowy XIX w. pałacyk (rezydencja) Karola Scheiblera, jednego z największych łódzkich przemysłowców pochodzenia niemieckiego, z racji fortuny i skali produkcji zwanego "królem bawełny".
Celem muzeum jest: gromadzenie, …
Adres:
pl. Zwycięstwa 1,90-312 Łódź
Kontakt:
42 203 22 36, 42 674 09 57
muzeum@kinomuzeum.pl
http://www.kinomuzeum.pl/
facebook