„Dzień Kobiet – jakie zawody wykonują kobiety?”
scenariusz zajęć w grupie dzieci 6-letnich.
Cele ogólne:
– ukazanie dzieciom roli i znaczenia kobiet we współczesnym świecie,
– zachęcanie do okazywania szacunku wszystkim kobietom z najbliższego otoczenia.
Cele operacyjne:
dziecko:
– potrafi rozwiązywać zagadki słowne,
– umie dopasować odpowiedni obrazek do rozwiązania zagadki (zilustrować jej treść),
– udziela trafnych odpowiedzi na pytania nauczycielki, podczas rozmowy kierowanej,
– potrafi układać kwiatki z klocków znajdujących się w sali,
– układa wyrazy i zdania z rozsypanki literowej i wyrazowej,
– prawidłowo przelicza.
Metody:
– słowna: zagadki, rozmowa, instruktaż,
– czynna: zadania stawiane do wykonania, samodzielne doświadczenia, ćwiczenia utrwalające,
– oglądowa: pokaz, instruktaż
Formy:
– praca zbiorowa,
– praca indywidualna,
– praca zespołowa.
Środki dydaktyczne:
– zagadki, obrazki – ilustracje rozwiązań zagadek, litery i wyrazy do rozsypanek: literowej i zdaniowej, tamburyno, klocki, pocięte na części elementy obrazka przedstawiającego bukiet kwiatów, lizaki dla dziewczynek i cukierki dla wszystkich dzieci z grupy.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie. Nauczycielka zadaje dzieciom pytanie: Kto z was wie jakie wczoraj było święto(ponieważ 8 marca wypadał w niedzielę) i jaka data widniała w kalendarzu? – (Dzień Kobiet – 8 marca).
2. Dzieci układają z rozsypanki , na tablicy datę: „8 marca”.
3. Rozwiązywanie zagadek – poznanie wybranych zawodów wykonywanych przez kobiety. Po rozwiązaniu każdej zagadki wskazane dziecko wyszukuje ilustracji przedstawiającej kobietę wykonującą dany zawód i zawiesza ilustrację na tablicy.
– Choć to nie rolniczka, lecz rolę ma.
Często w teatrze lub w filmie gra, (aktorka)
– Kto nad głowami, szczęka nożyczkami?
Kiedy nie umiemy fryzury zrobić sami, tę panią odwiedzamy? (fryzjerka).
– Jaki zawód wykonuje pani,
której zajęciem jest gotowanie? (kucharka)
– Która pani w białym fartuchu przez dzień cały czeka,
czy ją ktoś poprosi o sprzedanie lekarstw? (aptekarka, farmaceutka)
– Kto za zeszytem przegląda zeszyt. Choć jest zmęczona, jeszcze pracuje.
Gdy stawia piątkę – bardzo się cieszy.
Przykro jej bardzo – gdy stawia dwóje? (nauczycielka)
– Pani za sklepową ladą, kupujących grzecznie wita.
Tu odważy, tam domierzy, towar dobry, tani, świeży? (sprzedawczyni)
– Jaka pani ma na półkach książek bez liku?
I dba o książki i czytelników? (bibliotekarka)
– Kto tnie materiał, aby z części małych
zrobić całą bluzkę lub garnitur cały? (krawcowa)
– Leczy wszystkich ludzi, odwiedza też chore dzieci.
Chodzi w białym fartuchu, Kto to jest? Już wiecie? (lekarka)
– Nosi biały czepek i biały fartuszek,
a żebyś był zdrowy, czasem ukłuć musi? (pielęgniarka)
4. Dzieci numerują obrazki z zawodami kobiet – cyferkami od 1 do 10.
5. Rozmowa wiązana z dziećmi o zawodach wykonywanych przez kobiety.
– Jakie zawody – poznane z zagadek, wykonują kobiety?
– Jakie inne zawody mogą wykonywać panie?
– Kto z was wie jakie zawody wykonują wasze mamy?
– Jakie czynności wykonują kobiety w domu?
Podkreślenie ogromnej roli kobiet w domu oraz w instytucjach i zakładach, gdzie pracują zawodowo.
6. „Bądź uprzejmy dla koleżanki” – zabawa do muzyki. Przy dźwiękach muzyki z magnetofonu dzieci biegają po całej sali – na przerwę w muzyce zatrzymują się i każdy chłopiec pozdrawia koleżanki stojące najbliżej, wykonując ukłon w ich kierunku lub podając im rękę. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
7. Jak należy się zachowywać , aby wszystkie dziewczynki z naszej grupy były szczęśliwe i wesołe – rozmowa z dziećmi (pomysły podają głównie chłopcy – wypowiedzi uzupełniają ewentualnie dziewczynki).
8. Dzieci układają z rozsypanki literowej wybrane zawody wykonywane przez kobiety i przywieszają je pod właściwymi obrazkami:
– lekarka,
– krawcowa,
-bibliotekarka,
– aptekarka,
– aktorka,
-fryzjerka.
9. Zabawa ruchowa pt. „Układamy kwiaty dla kobiet” . Dzieci poruszają się po sali (marsz, bieg, podskoki), na sygnał tamburyna zatrzymują się i z klocków znajdujących się w sali „układają” na dywanie kwiaty.
10. Dzieci układają na tablicy napis (z rozsypanki wyrazowej): „Kwiaty dla kobiet”.
11. Pod kierunkiem nauczycielki, dzieci z elementów w formie puzzli układają duży obrazek przedstawiający bukiet kwiatów. (puzzle układane pod napisem „Kwiaty dla kobiet „)
12. Przy odgłosach piosenki pt. „Dzień kobiet” , chłopcy wręczają dziewczynkom lizaki i składają życzenia z okazji „Dnia Kobiet”.
13. Nauczycielka dziękuje wszystkim dzieciom za udział w zajęciu, przypomina chłopcom aby cały rok postarali się dbać o swoje koleżanki i pomagać wszystkim kobietom z najbliższego otoczenia. Nauczycielka częstuje wszystkie dzieci cukierkami (aby chłopcom nie było przykro, iż nie otrzymali lizaków).
Nauczycielka zachęca dzieci aby wykonały laurki i wręczyły je w domu – „domowym kobietkom” np. mamie, babci, starszej siostrze.
Anna Piątek, nauczycielka Przedszkola Nr 13 w Tarnobrzegu. Autorka otrzymuje upominek.