Fisher Price
rysuj
Zielona Sowa
Zielona Sowa
📖 Czyta się średnio w 2 min. 🕑

Większość Brytyjczyków badanych przez GfK NOP zgodnie stwierdziła, iż skomercjonalizowanie dzieciństwa ma bardzo zły wpływ na dzieci. 89% uważa, iż poprzednie pokolenia małych Brytyjczyków nie miały aż tak materialistycznego podejścia do życia, jak współczesne dzieci.

Dorośli ponoszą za to odpowiedzialność

The Children’s Society, brytyjska organizacja charytatywna zajmująca się niesieniem pomocy dzieciom, stoi na stanowisku, że dorośli muszą wziąć odpowiedzialność za to, iż współcześnie marketing w tak znacznym stopniu skierowany jest do dzieci. – Oskarżanie dzieci, które żyją w dzisiejszej kulturze, o bycie materialistami jest po prostu nieodpowiedzialną wymówką – powiedział przedstawiciel organizacji, Bob Reitemeier.

– Trzeba zadać sobie pytanie, czy dzieciństwo powinno być okresem dojrzewania umysłu wolnym od wpływu specjalistycznych technik sprzedaży – dodał. Zdaniem Reitemeiera, społeczeństwo brytyjskie stoi przed ogromnym zagrożeniem. – Możemy stworzyć pokolenie ludzi niespełnionych, dążących do realizacji nieosiągalnych celów – powiedział w rozmowie z BBC.

Trzeba przygotować dzieci do starcia z reklamami

Innego zdania jest Mark Fawcett, przedstawiciel the National Schools Partnership, odpowiedzialny za wprowadzanie elementów wiedzy o biznesie i marketingu do brytyjskich szkół. Jego zdaniem nie da się zmienić faktu, iż współczesne dzieci wychowują w erze komunikacji i każdego dnia dociera do nich bardzo duża ilość informacji. Trzeba młodych ludzi edukować.

Fawcett twierdzi także, iż należy się upewniać, iż brytyjskie przedsiębiorstwa współpracują z dziećmi i ich rodzinami, a nie eksploatują ich.

Wpływ reklam może prowadzić do zaburzeń psychicznych

90% badanych Brytyjczyków uznało także, że reklamy emitowane w okresie przedświątecznym wywierają presję na rodziców, by wydawali na dzieci dużo więcej, niż pozwalają im na to domowe budżety.

Zdaniem ekspertów spoty, wywierają także bardzo szkodliwy wpływ na dzieci. Reklamy wykształcają bowiem u młodych ludzi bardzo silną potrzebę posiadania drogich, markowych rzeczy. Według Philipa Grahama, profesora psychiatrii dziecięcej z Instytuty Zdrowia Dziecka w Londynie, badania prowadzone w USA i Wielkiej Brytanii sugerują, że presja wywierana przez reklamy może prowadzić do zaburzeń psychicznych u dzieci. Nie wszystkie umieją bowiem poradzić sobie z tym, że nie zawsze nadążają za najnowszymi trendami.

GfK NOP przeprowadziło badania na grupie 1225 Brytyjczyków.

Fot. CLARO CORTES IV REUTERS

Sklep z zabawkami Mattel

źródło: wiadomosci.gazeta.pl

695 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent