W każdym z opowiadań poznajemy jeden temat, który w swoich działaniach w ramach akcji edukacyjnej „Ogródki ze smakiem” stara się nagłaśniać marka Electrolux. Wśród poruszanych zagadnień są: zdrowa dieta – podkreślenie walorów odżywczych i smakowych warzyw i owoców, różnorodność diety i wybór lokalnych produktów, a także niemarnowanie jedzenia oraz uważność na planetę i drugiego człowieka.
Nasze najnowsze bajki w przystępny sposób pokazują, jak kluczowe idee na temat zdrowego odżywiania czy niemarnowania jedzenia można wdrożyć wśród najmłodszych. Co i jak mówić dzieciom, żeby z przyjemnością chciały się do nich stosować. Bajki nagrane w formie audiobooka to kolejna odsłona akcji „Ogródki ze smakiem”. Tym razem chcemy, żeby idea konkursu zagościła w przedszkolach nie tylko na wiosnę na czas trwania konkursu, ale przez cały rok. Electrolux od lat promuje proekologiczne działania i inspiruje swoich konsumentów do zmian na rzecz pełnowartościowej diety i dbania o środowisko. Wierzymy, że dzięki naszym bajkom oraz materiałom edukacyjnym dzieci nie tylko nauczą się, które produkty są zdrowe czy dlaczego należy szanować jedzenie, ale także zaangażują się w przekazywanie zdobytej wiedzy innym – rodzicom, dziadkom, nauczycielom czy kolegom i koleżankom – mówi Olga Głębicka, Brand Activation Manager w Electrolux Poland.
Autorką bajek jest Paulina Płatkowska. W przyrodzie i w książkach lubi skupiać się na detalach: pięknym zdaniu, czułym słowie, liściu o niezwykłym wzorku, dziwacznej narośli na korze. Im dłużej się tak przygląda światu, tym staje się spokojniejsza: bo wszystko ma sens i jest cudownie połączone z całą resztą. I to właśnie stara się przekazać w swoich książkach.
Jak mówić do dzieci o zdrowym odżywianiu, tak aby chciały słuchać? Paulina Płatkowska radzi: Po pierwsze: prosto i po kolei, nie wszystko na raz. Nikt nie lubi być zasypywany gradem informacji, prawda? Po drugie: jasno i z pomysłowymi przykładami. Wszystkim nam łatwiej coś zapamiętać przez skojarzenia, doświadczenia czy trafiające do przekonania przykłady. Właśnie temu służą książki z ilustracjami czy audiobooki z charakterystyczną, zapadającą w pamięć treścią. A po trzecie i najważniejsze: mówienie to nie to! Trzeba świecić własnym przykładem. Jeśli dzieci widują rodziców jedzących warzywa i owoce, najlepiej
w formie surówek czy sałatek, pijących koktajle owocowe lub dużo wody – to całkowicie naturalne jest, że uznają takie jedzenie za dobre. Zwłaszcza, że ono przecież naprawdę jest przepyszne!
A przy okazji: świecąc przykładem, my też, drodzy rodzice, robimy dla siebie coś dobrego. Na zdrowie!
W bohaterów bajek wcielili się młodzi aktorzy Julia Borkowska i Ignacy Martusewicz. Partnerem słuchowiska jest wydawnictwo Zielona Sowa. Bajki opublikowane są na stronie ogrodkizesmakiem.pl, ukażą się także w serwisie streamingowym Bliżej Przedszkola „Moja płytoteka” (www.blizejprzedszkola.pl/plytoteka).
Bajki „Na zdrowie”, „Wszystkie pory roku” i „Jak nie marnować jedzenia” to część ogólnopolskiej akcji „Ogródki ze smakiem”, realizowanej już po raz trzeci przez markę Electrolux. Jej głównym działaniem jest konkurs kierowany do przedszkoli w całej Polsce, a nagrodą główną jest wykonanie ogródków warzywnych w zwycięskich przedszkolach. Celem konkursu i akcji „Ogródki ze smakiem” jest zachęcanie przedszkoli do zakładania ogródków, by poprzez doświadczenie dzieci mogły w nich lepiej poznawać świat natury i tym samym wypracowywać ekologiczne nawyki w przyszłości. Dwie poprzednie edycje pokazały, że dzieci chętnie sięgają po warzywa i owoce, które osobiście pielęgnują. Dlatego organizatorzy akcji uważają, że ogródki warzywne to również wyjątkowa forma edukacji i inspiracji zrównoważonych nawyków żywieniowych i kulinarnych wśród dzieci.
W ramach akcji działa także strona www.ogrodkizesmakiem.pl, z której bezpłatnie można pobrać materiały edukacyjne przygotowywane przez ekspertów. Są to poradniki i tutoriale na temat założenia i pielęgnacji ogródka oraz konspekty zajęć dla dzieci promujące zdrowe odżywianie, do wykorzystania w przedszkolu i w domu. Wśród nowych materiałów jest także kalendarz warzyw sezonowych przygotowany przez ekspertki Medycznego Centrum Dietetyki i Edukacji Zdrowotnej NIZP PZH – PIB. Od września dostępne będą trzy bajki w formie audio.
Eksperci o bajkach
– Jest w życiu czas, kiedy można się schować pod liściem jarmużu, kiedy fasolka szparagowa sięga do pasa, a do pochwycenia jabłka potrzeba dwóch dłoni. Szybko się z tego wyrasta. Jeśli jeszcze jesteś blisko ziemi i dopiero poznajesz źródło smaków na talerzu i fascynujący proces wzrostu roślin, posłuchaj, czego doświadczyły dzieci grając o zdrowie i zanurzając się w krainę roślin. Dowiesz się jak nie zmarnować ani odrobiny bogactwa, którym obdarza nas przyroda dzięki pracowitym rękom ogrodników – powiedziała Katarzyna Misiak, koordynatorka ds. edukacji, Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny – CZRB w Powsinie
– Bajki takie jak te, pełne pysznych, różnorodnych, kolorowych warzyw i owoców, pachnących ogrodów i sadów oraz poruszające bardzo istotny w dzisiejszych czasach temat, co robić by jak najlepiej korzystać z dobrodziejstw natury i nie marnować żywności, są wartościowym i jednocześnie atrakcyjnym narzędziem edukacji najmłodszych. Przekazując wiedzę w przystępny sposób, rozbudzają ciekawość i, tak trochę przy okazji, inspirują do zdrowego stylu życia i budowania dobrych nawyków żywieniowych. Dzięki nim nauka staje się przyjemniejsza i bardziej angażująca. To bajki nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych! Zatem, miłego słuchania – powiedziała dr n. o zdr. Anna Taraszewska, ekspertka Medycznego Centrum Dietetyki i Edukacji Zdrowotnej Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy
– Autorka z umiejętnością przemyca wartości edukacyjne w formie fascynującej opowieści, zachęcając maluchy do odkrywania świata warzyw i owoców. Każde opowiadanie to nie tylko uczta dla wyobraźni, ale także zaproszenie do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Każda strona przesiąknięta jest pozytywnym przesłaniem i praktycznymi radami. Opowiadania są smakowite w każdym calu – nie tylko zachęcają dzieci do sięgania po świeże, lokalne i sezonowe produkty, ale również uczą, jak ważne jest dbanie o środowisko poprzez unikanie marnowania żywności. Dzięki barwnym opisom i angażującym historiom, dzieci z przyjemnością poznają korzyści płynące z jedzenia warzyw i owoców oraz odkrywają, że szanowanie jedzenia i umiejętność jego przetwarzania może być ekscytującą przygodą – powiedziała Kinga Bernat, specjalistka ds. edukacji żywieniowej, Bank Żywności SOS w Warszawie.
Partnerzy akcji „Ogródki ze smakiem”
Inicjatorem akcji i fundatorem nagród w konkursie „Ogródki ze smakiem” jest Electrolux. Projekt objął patronatem honorowym PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie, partnerem merytorycznym konkursu jest Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, a partnerami wspierającymi Bank Żywności SOS w Warszawie, wydawnictwo Zielona Sowa, portal TupTupTup oraz magazyn Bliżej Przedszkola.