od 7 do 99 roku życia 🙂
Dom Kultury Chwałowice 26.08.2010, godz. 11.00
Prowadzący warsztaty – ZGAS /Jakub Żmijowski/ – jedyny dwukrotny Mistrz Polski w Beat-boxie – człowiek orkiestra, wiązany z zespołami:
PLANET LUC
MIXTURA
FPAT WYPAT
KWARTLUDIUM BEATBOX
CHONABIBE SOUNDSYSTEM
i innymi.
WARSZTATY ZACZYNAMY O GODZ. 11.00:
na początek
1. ZAJĘCIA GRUPOWE DLA WSZYSTKICH – trochę teorii
– techniki beat-boxu
– podstawowe dźwięki perkusyjne
– podstawy kontroli oddechu
– ćwiczenia nad precyzją rytmiczną i utrzymaniem tempa
– efekty dźwiękowe
potem
2. ZAJĘCIA W MAŁYCH GRUPACH – w zależności od stopnia zaawansowania
każdy indywidualnie zaprezentuje swoje możliwości i będzie pracował pod czujnym okiem ZGASA
na deser
3. BEAT-BOX JAM – czyli muzyczny hyde – park ( godz. 17.00 – wstęp na JAM dla wszystkich wolny )
Koszt Uczestnictwa – 15 zł od osoby (każdy uczestnik otrzyma dyplom ukończenia Warsztatów z autografem ZGASA
ZAPISY: Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, 44-206 Rybnik, ul. 1 Maja 95
tel/fax. 32 42 16 222, biuro@dkchwalowice.pl; www.dkchwalowice.pl
BEATBOX
Beatbox to sztuka rytmicznego tworzenia dźwięków, np. perkusji, linii basowej, skreczy – za pomocą narządów mowy – ust, języka, krtani, gardła czy przepony. Technika, przez niektórych określana jako hip-hopowy odwrót od maszyn poprzez naśladowanie głosem rytmów i dźwięków paradoksalnie inspirowana jest estetyką maszynistyczną.
Sztuka naśladowania dźwięków istniała od niepamiętnych czasów, począwszy od śpiewów plemiennych, poprzez wczesny soul i funk z lat 70., gdzie artyści okrzykami i przeróżnymi efektami wokalnymi uzupełniali brzmienie utworu. Początek beatboxu w formie zbliżonej do czasów współczesnych datuje się na lata 80. Wtedy właśnie, w biednych dzielnicach murzyńskich, gdzie dzieciaki nie miały pieniędzy na sprzęt muzyczny, a kreatywność i ekspresja poprzez muzykę stanowiły jedyną ucieczkę od szarej rzeczywistości, rozpoczęto tworzenie "czegoś" z "niczego". Na ulicach błyskawicznie pojawiały się zespoły a cappella używające w swym repertuarze mocnego, czarnego wokalu wspomaganego muzyką prosto z ust.
Za jednego z prekursorów beatboksu można uznać Louisa Armstronga, jazzowego wykonawcę, który podczas wykonywania utworu "Heebien Jeebies" zapomniał fragmentu tekstu i wstawił w tym miejscu rytmicznie powtarzane bezsensowne sylaby, co dało początek nowemu gatunkowi wokalistyki – scatowi, rozwijanemu później m.in. przez Ellę Fitzgerald.
A później byli już inni jak: Darren Buffy Robinson (unikalna technika naśladowania dźwięków hiphopowych maszyn perkusyjnych ustami), Doug E Fresh (perfekcyjne władanie click rollami), Kenny Muhammad (wprowadził doskonałe dźwięki oddechowe, werbel, precyzyjne bity elektro), Biz Markie (wibracje gardłowe).
Za głównego promotora beatboksu w latach dziewięćdziesiątych należy uznać Rahzela, który wybił beatbox z podziemia i niebytu w publicznych mediach na światową scenę, dzięki czemu uważany jest za "ojca chrzestnego beatboxu". Rahzel znany jest z głębokiego gardłowego basu.
Trzy najważniejsze dźwięki kształtujące rytm pochodzą z perkusji. Jednym z synonimów pojęcia beatbox jest perkusja wokalna (ang. vocal percussion). Dlatego za podstawowe uznaje się trzy składniki bitu na warstwie perkusyjnej – stopę, werbel oraz hi-hat. Częstym zabiegiem podczas tworzenia bitu jest ułożenie hihatów tak, aby wypełniały przestrzeń między stopą a werblem. Ten prosty zabieg daje złudzenie wielu dźwięków grających w jednym czasie.
Dodatkową warstwą w beatboksie może być linia melodyczna. Najprostszy jej przykład to melodia nucona przez nos w trakcie, gdy usta tworzą warstwę bębnów. Bardziej skomplikowaną formą jest głęboki bas, spopularyzowany przez Rahzela, a wywodzący się ze śpiewów gardłowych z Tuwy.
Ważną częścią sztuki beatboksu jest naśladowanie gramofonowych skreczy. W Polsce jednym z najlepszych skreczujących beatboxerów jest Andy z pierwszej w Polsce, chełmskiej ekipy beatbox The Elements.
O popularności beatboxu świadczy fakt, że w 2005 r. w Niemczech, dbyły się już nawet mistrzostwa o klasie światowej. Polskie mistrzostwa beatboxowe odbywają się od 2004 roku
i zazwyczaj są to 2 bitwy eliminacyjne Grand Prix oraz Wielki Finał pod koniec roku.
Prowadzący warsztaty w DK Chwałowice, Zgas (Jakub Żmijowski) z Głogowa wygrał te mistrzostwa dwa razy z rzędu, w 2005 i 2006 roku.