Fisher Price
rysuj

DLA DZIECI (4-9 lat):

Za górami, za morzami – niezwykła podróż po Imperium Otomańskim"

film

Uczestnicy warsztatów odbędą podróż do dawnego Imperium za sprawą albumu należącego niegdyś do gdańszczanina Bartholomäusa Schachmana. Dowiedzą się, jak wyglądały stroje mieszkańców tego kraju, jakie były charakterystyczne budynki (np. meczet i łaźnia). Na podstawie akwarel dzieci prześledzą, jakie postaci Schachman mógł spotkać podczas swojej podróży, jakie były ich codzienne zajęcia i święta (np. trwające kilka dni kolorowe święto Bayram). W części plastycznej spotkania dzieci wykonają własny album po Imperium.

Kaftan, płaszcz, spodnie – czyli jak się ubierali mieszkańcy Imperium Otomańskiego"

W czasie spotkania wyjaśnimy dzieciom, w co się ubierali i jakie ozdoby nosili mieszkańcy Imperium (kobiety i mężczyźni) na co dzień i od święta. Pokażemy też rodzaje tkanin, z których szyto wtedy ubrania. W części plastycznej spotkania dzieci opracują projekty ubrań na różne okazje.

DLA DZIECI STARSZYCH (10-12 lat):

 

Klasa w Imperium"

W czasie warsztatów uczniowie przeniosą się do XVI-wiecznego Konstantynopola – stolicy Imperium Otomańskiego i wielkiego portu leżącego na skrzyżowaniu dwóch wielkich starożytnych szlaków handlowych: morskiego – z Morza Śródziemnego nad Morze Czarne, oraz lądowego -z Półwyspu Bałkańskiego do Azji Mniejszej.

Do miasta przybywa grupa patrycjuszy gdańskich chcących namówić sułtana do nawiązania z Gdańskiem kontaktów handlowych. Sułtan nie zgadza się na zbyt łatwo – wymaga od Gdańszczan, by poddali się próbom i wykonali zadania, w których wykażą się mądrością, sprytem i wyobraźnią. Dzieci zostaną podzielone na dwie zwalczające się grupy – Kompanie Handlowe, a ich zadaniem będzie uzyskanie zgody na prowadzenie z nimi handlu. Każde dziecko otrzyma specjalną kartę postaci, by mogło się wczuć w rolę gdańskiego patrycjusza, oraz losowo zostaną mu przyznane umiejętności (od intelektualnych, jak „czytanie starych ksiąg", po czysto fizyczne, jak „skradanie się"). Członkowie danej Kompanii wybierają swojego kierownika, który poprowadzi ich grupę do zwycięstwa! Zapewnić je może odkrycie skarbu – certyfikatu podpisanego przez sułtana o nawiązaniu stosunków handlowych. Lecz zanim to nastąpi, drużyny będą musiały uporać się z różnymi, losowo wybieranymi zadaniami, które będą dotyczyć odnalezienia poszczególnych kart z albumu akwarel Bartholomäusa Schachmana. Następnie drużyny staną przed drugą częścią zadania – będą musiały rozwiązać postawiony przed nimi problem z wykorzystaniem swoich wcześniej otrzymanych umiejętności. Podczas gry poczynania dzieci będą punktowane, a liczba zdobytych punktów w dużej mierze będzie zależeć od pracy grupowej i zaangażowania.

Są to warsztaty, które doskonale rozwijają wrażliwość dzieci na sztukę, ich wyobraźnię, a także umiejętność wspólnego działania. Naszym celem jest zachęcenie młodych podróżników do obcowania z nieznaną im kulturą poprzez naukę i dobrą zabawę w jednym!

DLA MŁODZIEŻY:

Niezwykły świat w albumie gdańszczanina Bartholomäusa Schachmana – czyli jak widziano Imperium Otomańskie w XVI wieku"

W czasie zajęć uczniowie poznają podstawowe fakty dotyczące kultury i historii Imperium Otomańskiego w okresie jego największej potęgi, czyli w XVI wieku od panowania Sulejmana I Wspaniałego, zwanego przez Turków Prawodawcą. Głównym terenem ekspansji tureckiej stała się wówczas Europa. Na naszych zajęciach poruszymy także temat relacji Rzeczpospolitej z imperium Osmanów. Wielkie było w owych czasach zainteresowanie polskiej szlachty Wschodem, czego przejawem stało się sprowadzanie między innymi z terenów dzisiejszej Turcji takich towarów, jak broń biała, jedwab, odzież, dywany i przyprawy. Orientalizacja nabrała szczególnego wymiaru w przypadku szlacheckiego stroju i broni, co miało wpływ na późniejsze kształtowanie się tradycji sarmackiej. Świat Imperium fascynował także mieszczan, którzy często kolekcjonowali druki poświęcone historii Turcji oraz rękopisy orientalne.

Ze względu na kontakty handlowe i dyplomatyczne zaczęła się rozwijać orientalistyka, studiowano wschodnie języki, prowadzono także prace porównawcze na temat Koranu i Biblii.

INFORMACJE DLA OPIEKUNÓW KOLONII I PÓŁKOLONII

– warsztaty odbywają się w Oddziale Zielona Brama od 17 lipca do 30 sierpnia 2012, od wtorku do piątku w godzinach od 10.15 do 16.00

– zajęcia należy zamawiać tylko telefonicznie w Dziale Edukacji Muzealnej, tel. (58) 301 70 61 w. 216 i 252

– zgłoszenia grup należy dokonywać z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem

– grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób

– koszt warsztatów – 50 zł

– bilet grupowy (grupy liczące 10 i więcej osób) – 3 zł za 1 osobę

– zajęcia trwają 1,15-1,30 godziny

Serdecznie zapraszamy!

218 ocen
4.99
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent

Muzeum Narodowe w Gdańsku - Oddział Zielona Brama

Zieloną Bramę zamykającą od strony Motławy Długi Targ – najbardziej reprezentacyjny plac w mieście – zbudowano w latach 1564–1568. Za twórcę projektu uznaje się nadzorującego budowę mistrza Regniera z Amsterdamu. Ta najokazalsza z gdańskich bram, …

Adres:
ul. Długi Targ 24, 80 - 828 Gdańsk
Kontakt:

(+48) 058 301 87 22
zielona.brama@muzeum.narodowe.gda.pl
http://mng.gda.pl/oddzial-zielona-brama-muzeum/
facebook