Jadzia Pętelka
Jadzia Pętelka

Piosenki miłości i śmierci

📅 piątek 28.08.2015 do sobota 29.08.2015
Piosenki miłości i śmierci

Tym razem Capella Cracoviensis, Cezary Tomaszewski i dramaturżka Aldona Kopkiewicz konfrontować się będą z biedermeierowskim salonem, który zamyka najbardziej rzewne uczucia w bezpiecznych czterech ścianach projektując XIX-wieczne mieszczańskie zwyczaje na obraz współczesnej klasy średniej. Cztery ściany uwalniają od elitarności i zwiastują powszechność. Aldona Kopkiewicz mówi: „Według Brahmsa muzyka przynosi wyzwolenie z chaosu życia – jej forma obiecuje przezwyciężenie wszelkich cierpień, podobnie jak śmierć uwalnia nas od trudu. Teraz to pocieszenie mogło dotrzeć do wszystkich – zarówno pieśni miłości, jak i pieśni śmierci zostały przygotowane do domowego muzykowania."
W łączącym teatr, muzykę, taniec i sztuki wizualne przedsięwzięciu weźmie udział Jan Peszek w roli Tadeusza Kantora. Scenografię i kostiumy przygotuje duet Bracia, znany m.in. ze współpracy z Capellą Cracoviensis i Cezarym Tomaszewskim. Piosenki miłości i śmierci, oparte na dwóch wielkich dziełach Johannesa Brahmsa – Walcach miłosnych i Requiem Niemieckim, Capella Cracoviensis wystawi w sali teatralnej Cricoteki trzykrotnie – 26, 28 i 29 sierpnia. Spektakle rozpoczną się o godzinie 19:00.

26.08.2015 środa 19:00
28.08.2015 piątek 19:00
29.08.2015 sobota 19:00
Cricoteka ul. Nadwiślańska 2-4

Piosenki miłości i śmierci w oparciu o Walce miłosne i Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa
reżyseria Cezary Tomaszewski dramaturgia Aldona Kopkiewicz scenografia i kostiumy BRACIA (Agnieszka Klepacka & Maciej Chorąży)
CAPELLA CRACOVIENSIS Michalina Bienkiewicz Magdalena Łukawska Antonina Ruda sopran Dorota Dwojak-Tlałka Aleksandra Opała-Wójcik alt Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski Marek Opaska bas
Olga Piotrowska Weronika Krówka fortepian
Jan Peszek Agnieszka Bednarz Robert Wasiewicz Bartosz Ostrowski aktorzy i tancerze

bilety 30 zł
10 zł dla osób do 26. roku życia
10 zł dla seniorów – jeśli przyprowadzą na koncert osoby do 26. roku życia

Brahms zaczął pisać Niemieckie Requiem w żałobie po śmierci matki. Ale nie tylko tę żałobę słychać w tych pieśniach. Jest w nich zawarty także żal po miłości i śmierci, jakie przeżył u progu dorosłości ze słynnym małżeństwem Schumannów. Pamięć o szaleństwie Roberta i nieszczęsnej miłości do Clary trwała w nim uporczywie.
Tęsknota za żywiołową, młodzieńczą miłością powraca niespodziewanie w Walcach miłosnych, które zaczął pisać tuż po Requiem, zadurzony po uszy w Julie, pięknej córce Schumannów. Uczucie to kwitło głównie w jego fantazjach, być może zatem kierował je nie tyle do niej, ile do przeczucia utraconej młodości i niewinności, pierwszych erotycznych pasji, rozkosznych i bolesnych, lecz pozbawionych ciężaru historii z Robertem i Clarą.
Według Brahmsa muzyka przynosi wyzwolenie z chaosu życia – jej forma obiecuje przezwyciężenie wszelkich cierpień, podobnie jak śmierć uwalnia nas od trudu. Teraz to pocieszenie mogło dotrzeć do wszystkich – zarówno pieśni miłości, jak i pieśni śmierci zostały przygotowane do domowego muzykowania.
[Aldona Kopkiewicz, dramaturg]

Spektakle są częścią festiwalu Theatrum Musicum – wspólnego przedsięwzięcia krakowskich instytucji muzycznych. Piosenki miłości i śmierci to jednocześnie przedsięwzięcie zrealizowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przygotowane w ramach obchodów 100-lecia urodzin Tadeusza Kantora.

Bilety info i rezerwacja: + 48 721 620 833, bilety@capellacracoviensis.pl  

752 ocen
4.96
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent