Metoda Pytań i Doświadczeń, czyli jak uczyć samodzielnego dochodzenia do wiedzy

📅 poniedziałek 24.08.2020 do poniedziałek 31.08.2020
Metoda Pytań i Doświadczeń, czyli jak uczyć samodzielnego dochodzenia do wiedzy

Kiedy dziecko chce się uczyć? Proces efektywnego uczenia się może zachodzić tylko wtedy, kiedy dziecko czuje wewnętrzną potrzebę podjęcia określonego działania, kiedy chce coś poznać, przeanalizować i zrozumieć. Dziecko uczy się i skutecznie zapamiętuje, kiedy aktywuje się w nim wewnętrzny system motywacji. Zatem kluczem do tego, aby Wasze pociechy chciały się uczyć jest ich ciekawość. To spostrzeżenie stanowi punkt wyjścia do autorskiej Metody Pytań i Doświadczeń stworzonej przez Fundację Uniwersytet Dzieci.

Metoda Pytań i Doświadczeń, czyli rozbudzanie ciekawości
Fundamentalną zasadą programu Uniwersytetu Dzieci jest rozbudzanie ciekawości. U podłoża działań tej Fundacji leży przekonanie, że ciekawość jest motorem życia. To ona, obok chęci zaspokojenia swoich potrzeb, sprawia, że człowiek się uczy. Dzieci najlepiej przyswajają wiedzę, gdy są zaintrygowane: ciekawą treścią i formą. Poprzez rozbudzenie entuzjazmu, Uniwersytet Dzieci rozwija chęci i zdolności poznawania. Zachęca także do poszukiwania własnych zainteresowań, rozpoznawania talentów i podążania za swoją pasją.

Metoda Pytań i Doświadczeń oparta jest na zaciekawieniu, nauce krytycznego myślenia oraz pracy projektowej. Te elementy zapewniają aktywne i skuteczne uczenie się, a przede wszystkim rozwijają samodzielne dochodzenie do wiedzy. Sam sposób kształtowania aktywności uczniów jest tu niezwykle istotny: punktem wyjścia jest pytanie, na które uczestnicy szukają odpowiedzi. Wiedza więc nie jest im podana, lecz dochodzą do niej samodzielnie poprzez eksperymenty i przeprowadzane działania poznawcze. Dzieci nie tylko dowiadują się, nawet nie tylko dedukują, lecz obserwują i doświadczają. Dopełnieniem procesu jest samodzielne wyciąganie wniosków z przeprowadzonych badań i działań. Wiedza pozyskana podczas aktywności z własnej inicjatywy jest wiedzą operacyjną, aktywną, służącą rozumieniu, a nie pamiętaniu.

Sobotnie warsztaty Uniwersytetu Dzieci (3)

Rozwijanie kompetencji przyszłości
Zajęcia bazujące na Metodzie Pytań i Doświadczeń, rozwijają u dzieci naukowy sposób myślenia w oparciu o schemat badawczy: hipoteza – doświadczenie – wnioski. Dzieci wchodzą w rolę naukowców, czyli definiują problem, szukają jak najlepszych rozwiązań i samodzielnie wyciągają wnioski z uzyskanych wyników badań. Prowadzony przez nie proces badawczy jest treningiem krytycznego i precyzyjnego myślenia. Dzieci nie poznają otaczającego świata jedynie w teorii, ale uczą się przede wszystkim poprzez doświadczenie. To właśnie w czasie wykonywania czynności uczeń angażuje się całkowicie, a więc umysłem, wolą, emocjami, a także zmysłami.

Jednocześnie w formułę opisywanej metody wpisany jest schemat pracy projektowej łącznie z pracą zespołową, a więc: pomysł-plan-przebieg-podsumowanie realizowane w zespołach. Przeprowadzane w ten sposób zajęcia rozwijają kreatywność, umiejętność skutecznego działania i kompetencje społeczne, które pomagają odnaleźć się w przyszłości na rynku pracy. Model pracy projektowej wykonywanej w zespołach jest obecnie dominującym modelem funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Zajęcia organizowane w taki sposób uczą dzieci przedsiębiorczości, rozumianej jako efektywne realizowanie dobrego pomysłu.

Czy i jak motywować dzieci

Nie ma jednego powodu, dla którego dziecko nie chce się uczyć i dlatego nie ma jednej prostej recepty na zmotywowanie go do nauki. Na edukację trzeba spojrzeć szerzej, w kontekście całej rodziny. Zapnijcie pasy! Ten kurs to prawdziwa szybka rodzinna edukacyjna rewolucja!

Odpowiednie warunki
Zdając sobie sprawę, że dzieci najlepiej przyswajają wiedzę wtedy, kiedy same tego chcą, metoda zakłada wzmacnianie wewnętrznej chęci młodego odkrywcy do nauki. Należy również wspomnieć, że niezwykle istotne są tutaj poczucie bezpieczeństwa oraz dobra relacja. Dziecko najlepiej odnajduję się w atmosferze zrozumienia i spokoju. W procesie dążenia do wiedzy istotną rolę odgrywają również błędy. W mózgu dziecka po tym, jak popełni ono błąd, aktywuje się tzw. układ nagrody, który naturalnie motywuje je do wykonania w przyszłości tej samej czynności już prawidłowo. Można powiedzieć, że mózg zaczyna się wówczas koncentrować na szukaniu nowych rozwiązań, by ostatecznie dobrze wykonać dane zadanie. Eksperymentowanie, sprawdzanie, analizowanie i wyciąganie wniosków to naturalny sposób zdobywania wiedzy przez najmłodszych. Aby mogły zrozumieć nowy temat, muszą samodzielnie odkryć jego znaczenie i go wypróbować. Powiązanie teorii z praktyką oraz z pozytywnymi emocjami i entuzjazmem związanym z odkrywaniem nowej materii pozwala sprawniej zapamiętać i wykorzystać w praktyce dany temat.

Sobotnie warsztaty Uniwersytetu Dzieci (5)

Ostatni dzwonek rekrutacyjny!
Punktem wyjścia do konstruowania zajęć Metodą Pytań i Doświadczeń na Uniwersytecie Dzieci są dziecięce pytania. Dlaczego? Ponieważ każdego dnia dzieci zadają ich tysiące, żeby rozwijać swoje zainteresowania i zrozumieć istotę różnorodnych zjawisk. Dzięki opracowanej metodzie poznają odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania i poszerzają swoją wiedzę poprzez samodzielne poznawanie świata. Chcesz odpowiedzieć na ciekawość Twojego dziecka? W Fundacji trwa jeszcze rekrutacja, dzięki której możesz zapisać dziecko na samodzielną drogę zdobywania wiedzy! Rekrutacja odbywa się wyłącznie elektronicznie, wszelkie informacje znajdziesz tutaj.

Sobotniewarsztaty_Uniwersytet Dzieci

685 ocen
5.00
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent