Tylko w ubiegłym roku klienci IKEA Kraków zjedli 2,5 miliona klopsików i ponad 900 tysięcy hot-dogów. Jednak te kultowe dziś dania nie od razu stały się kulinarnymi hitami. Pod koniec lat 90. serca klientów restauracji IKEA Kraków podbijał łosoś i krwisty rostbef.
Nie każdy też wie, że w 1998 roku hot-dogi kosztowały więcej niż dziś. Pamiętacie, co jeszcze serwowała IKEA 20 lat temu?
W 1998 roku w Krakowie otwarto pierwszy w południowej Polsce sklep IKEA, a wraz z nim restaurację. Ze względu na ogromną liczbę klientów podczas otwarcia podawano jedynie szwedzkie klopsiki i łososia. Oba dania od razu przypadły do gustu klientom i stały się flagowymi potrawami restauracji.
– Łosoś podbił serca naszych klientów od początku. Serwowaliśmy go w każdej postaci, również na zimno. Ale chyba najlepiej smakowała wszystkim zapiekanka z łososia, którą kucharze przygotowywali samodzielnie od podstaw według szwedzkiej receptury – wspomina Jarosław Skowronek, Kierownik Gastronomii IKEA Kraków (20 lat temu kucharz w restauracji IKEA Kraków).
Dziwny rostbef i zaskakujące krewetki
Dużym powodzeniem cieszył się też krwisty rostbef. Co ciekawe, klienci często twierdzili, ze jest surowy, ponieważ wiedza na temat spożywania czerwonych mięs nie była wtedy jeszcze tak powszechna. W latach 90. w menu restauracji IKEA debiutowała też sałatka z krewetek. Ta z kolei nie cieszyła się zbytnim powodzeniem.
– Dziś sałatka z krewetek jest najczęściej zamawianą, ale 20 lat temu klienci na witryny z krewetkami patrzyli z niesmakiem – mówi Jarosław Skowronek z IKEA Kraków – Mocno zaskoczeni byli też darmową kawą, którą serwowaliśmy każdego dnia na 30 minut przed otwarciem. To było coś zupełnie nowego – dodaje Skowronek.
Bezpłatna kawa i skromne bistro
Pod koniec lat 90. w restauracji IKEA Kraków w rekordowych ilościach zamawiano też szarlotkę z kawą za 3,50 zł, a nowością na rynku była tarta migdałowa, dostarczana bezpośrednio ze Szwecji. Od samego początku na terenie sklepu funkcjonowało też bistro. Przez pierwsze lata funkcjonowania zamówić można było w nim tylko hot-dogi i lody z automatu. Co ciekawe, kultowe już dziś hot-dogi za złotówkę w 1998 roku kosztowały… 1,50 zł.
Wiele się zmieniło
W 1998 roku restauracja IKEA miała 100 miejsc siedzących, a na jej terenie znajdował się pokój zabaw dla dzieci, który w późniejszych latach został przeniesiony poza część gastronomiczną i nazwany Smalandią. Dziś restauracja oferuje 500 miejsc siedzących oraz dużo bogatsze menu. Klopsiki serwowane są również w wersji wegańskiej i drobiowej. Ofertę uzupełniły dania lokalne i szeroka oferta ryb. Dużo bogatsze jest również menu bistro, w którym dziś oprócz hot-dogów możemy zamówić też klopsiki, zapiekanki, burgery i frytki. 10 lat temu IKEA Kraków uruchomiła też lubianego przez Polaków grilla, który w sezonie cieszy się niemniejszą popularnością niż restauracja.
Z okazji obchodów 20-lecia IKEA Kraków, które trwają od 5 kwietnia do 6 maja, restauracja serwuje specjalne zestawy urodzinowe.
Open Media Public Relations
Agencja Open Media Public Relations świadczy kompleksowe usługi z zakresu promocji produktów i usług w mediach tradycyjnych (prasa, radio, TV), Internecie i mediach społecznościowych. Agencja specjalizuje się w obsłudze segmentu dziecięcego (producenci sprzętów, zabawek i odzieży …
30-383 Kraków
12 268 97 50, fax. 12 260 91 67
biuro@openmedia.pl
http://www.openmedia.pl