Jadzia Pętelka
Jadzia Pętelka

Dzień Niepodległości w Poznaniu

📅 poniedziałek 11.11.2013
Dzień Niepodległości w Poznaniu

Wystawa "Kto ty jesteś?" to część akcji społecznej obejmującej wydawnictwo książkowe, działania w Internecie oraz cykl spotkań dla dzieci i młodzieży. Hasła kampanii, autorstwa Joanny Olech, bliskie są idei solidarności, wzajemnego zaufania, szacunku, ekologii, tolerancji, wolontariatu i zaangażowania na rzecz kraju. Opracowanie graficzne Edgara Bąka poszerza znaczenie tekstu i nadaje przekazowi rangę sztuki użytkowej. Całość prowokuje do dyskusji dziecka z dorosłymi – nie tylko o patriotyzmie. Wystawa prezentuje zestaw blisko trzydziestu plakatów, które dzięki prostej ikonografii i bardzo przyjaznym, bezpośrednim tekstom pozwalają w łatwy sposób wytłumaczyć dzieciom pojęcie patriotyzmu i uczą "dobrych nawyków" np.: "Pomagam. Jestem patriotą", "Zamalowałam wulgarny napis na kamiennicy. Jestem patriotką".

W czasie trwania wystawy, 11 listopada z okazji Dnia Niepodległości, w Concordia Design odbędą się warsztaty "Niepodległość czyli kreatywny patriotyzm". Dzieci będą poznawać różne oblicza patriotyzmu i rozmawiać o tym, jak być patriotą na co dzień. Warsztaty są inspirowane
wystawą "Kto ty jesteś?". (Na warsztaty nie obowiązują zapisy, bilet 5zł).
Założeniem akcji "Kto ty jesteś?" jest myśl, że patriotyzm nie powinien być dla dziecka zadaniem ponad siły. Jeśli ma stać się wewnętrznym imperatywem, a nie tylko ozdobnym kotylionem rocznicowym, to poprzez małe odruchy społecznej solidarności, na dziecięcą miarę. Tytuł nawiązuje do "Katechizmu polskiego dziecka" Władysława Bełzy z roku 1901 – popularnego wiersza, recytowanego przez wiele pokoleń.
Idea projektu:

"Jak objaśnić dziecku znaczenie abstrakcyjnych terminów? Takich jak na przykład: wierność… respekt… wrażliwość…? Nie ważą i nie pachną, nie mają koloru ani faktury. Możemy je opisać jedynie poprzez przejawy. Przez sposób, w jaki się manifestują. Weźmy patriotyzm. Pojawia się w polu widzenia dziecka w kontekście, który je przerasta, bywa mylący albo wręcz bałamutny. Stereotyp usłużnie podsuwa cierpiętniczo-martyrologiczną interpretację tego słowa. A jako, że dzieciaki – z oczywistych względów – nie dokonują czynów bohaterskich, nie składają ofiary z życia – słowo to staje się abstraktem, sprawą „nie dla dzieci".
Salwy honorowe, kadzidła i wieńce, jakie towarzyszą celebracji patriotyzmu, przykrywają jego inny, codzienny sens, a mianowicie – współuczestniczenie, współtroskę, współdziałanie na rzecz współdobra. Są to drobne, codzienne akty współodpowiedzialności za kraj. W tak rozumianym patriotyzmie dziecko ma szansę wypełnić cząstkę obywatelskiej misji – ma swój „zagonek" do uprawy, swoją pulę chwalebnych uczynków i dobrych nawyków, które składają się na dobrostan kraju"- Joanna Olech.
Dedykowana strona: www.jestempatriota.pl

Kiedy? 9-17 listopada, wystawa: codziennie od godz. 10.00 -18.00, warsztaty: 11 listopada, godz. 13.00 – 16.00.
Gdzie? Concordia Design ul.Zwierzyniecka 3, sala Lumina.

Twórcy kampanii:
Joanna Olech – autorka haseł kampanii "Kto ty jesteś?", z wykształcenia graficzka (ASP Warszawa). Autorka wielu książek dla dzieci i młodzieży. Pisze artykuły o literaturze dziecięcej w „Tygodniku Powszechnym", „Rzeczpospolitej", „Nowych Książkach" i „Gazecie Wyborczej". Od roku 2007 w zarządzie Sekcji Polskiej International Board on Books for Young People (IBBY). Współautorka podręczników PWN do języka polskiego dla gimnazjalistów. Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Edgar Bąk – autor opracowania graficznego kampanii "Kto ty jesteś?", z wykształcenia grafik. Zajmuje się tworzeniem komunikacji wizualnej, projektuje czasopisma, strony internetowe, plakaty. Współpracuje z instytucjami kultury m.in Centrum Sinfonia Varsovia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Instytutem Adama Mickiewicza, BWA Wrocław i Nowym Teatrem w Warszawie. Laureat wielu międzynarodowych i krajowych nagród graficznych, w tym Society of Publication Designers New York Merit Award 2012, 2 Złotych, 1 Srebrnego i 4 Brązowych Medali Klubu Twórców Reklamy, Złotej Chimery 2009.
Magda Kłos-Podsiadło – pomysłodawca akcji. Założycielka wydawnictwa dla dzieci i młodzieży Wytwórnia. Innowacyjne rozwiązania graficzne to znak firmowy wydawnictwa, które uważane jest za jedno z najbardziej wyróżniających się i konsekwentnych w swych działaniach, a publikacje Wytwórni doceniane są w najbardziej prestiżowych międzynarodowych i krajowych konkursach. Odkrywca talentów wśród najmłodszego pokolenia grafików i ilustratorów polskich. W 2012 r. zasiadła w międzynarodowym jury konkursu dla ilustratorów Bologna Illustrators Exhibition.

368 ocen
4.96
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent
Adres:
ul. Zwierzyniecka 3, 60-813 Poznań
Kontakt:

(61) 667 44 00
kids@concordiadesign.pl
http://www.concordiadesign.pl