Autorka o książce:
Jak objaśnić dziecku znaczenie abstrakcyjnych terminów? Takich jak na przykład: wierność… respekt… wrażliwość…? Nie ważą i nie pachną, nie mają koloru ani faktury. Możemy je opisać jedynie poprzez przejawy. Przez sposób, w jaki się manifestują.
Weźmy patriotyzm. Pojawia się w polu widzenia dziecka w kontekście, który je przerasta, bywa mylący albo wręcz bałamutny. Stereotyp usłużnie podsuwa cierpiętniczo-martyrologiczną interpretację tego słowa. A jako że dzieciaki – z oczywistych względów – nie dokonują czynów bohaterskich, nie składają ofiary z życia – słowo to staje się abstraktem, sprawą "nie dla dzieci".
Salwy honorowe, kadzidła i wieńce, jakie towarzyszą celebracji patriotyzmu, przykrywają jego inny, codzienny sens, a mianowicie – współuczestniczenie, współtroskę, współdziałanie na rzecz współdobra. Są to drobne, codzienne akty współodpowiedzialności za kraj. W tak rozumianym patriotyzmie dziecko ma szansę wypełnić cząstkę obywatelskiej misji – ma swój "zagonek" do uprawy, swoją pulę chwalebnych uczynków i dobrych nawyków, które składają się na dobrostan kraju.
Joanna Olech
Joanna Olech – autorka haseł kampanii "Kto ty jesteś?", z wykształcenia graficzka (ASP Warszawa). Autorka wielu książek dla dzieci i młodzieży. Pisze artykuły o literaturze dziecięcej w „Tygodniku Powszechnym”, „Rzeczpospolitej”, „Nowych Książkach” i „Gazecie Wyborczej”. Od roku 2007 w zarządzie Sekcji Polskiej International Board on Books for Young People (IBBY). Współautorka podręczników PWN do języka polskiego dla gimnazjalistów. Ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Edgar Bąk – autor opracowania graficznego kampanii "Kto ty jesteś?", z wykształcenia grafik. Zajmuje się tworzeniem komunikacji wizualnej, projektuje czasopisma, strony internetowe, plakaty. Współpracuje z instytucjami kultury m.in Centrum Sinfonia Varsovia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Instytutem Adama Mickiewicza, BWA Wrocław i Nowy Teatrem w Warszawie. Laureat wielu międzynarodowych i krajowych nagród graficznych, w tym Society of Publication Designers New York Merit Award 2012, 2 Złotych, 1 Srebrnego i 4 Brązowych Medali Klubu Twórców Reklamy, Złotej Chimery 2009.
Magda Kłos-Podsiadło – pomysłodawca akcji. Założycielka wydawnictwa dla dzieci i młodzieży Wytwórnia. Odkrywca talentów wśród najmłodszego pokolenia grafików i ilustratorów polskich. W 2012 r. zasiadła w międzynarodowym jury konkursu dla ilustratorów Bologna Illustrators Exhibition.
Wytwórnia publikuje książki dla dzieci i młodzieży. Awangarda na polskim rynku. Innowacyjne rozwiązania graficzne to znak firmowy wydawnictwa, które uważane jest za jedno z najbardziej wyróżniających się i konsekwentnych w swych działaniach, a publikacje Wytwórni doceniane są w najbardziej prestiżowych międzynarodowych i krajowych konkursach.
Kampania społeczna:
Publikacji towarzyszy od 11 do 31 maja 2013 wystawa plakatów autorstwa Edgara Bąka w Nowym Teatrze w Warszawie.
Strona internetowa kampanii www.jestempatriota.pl
Kto ty jesteś?
Tekst: Joanna Olech
Opracowanie graficzne: Edgar Bąk
dla dzieci 5+
wydawnictwo: Wytwórnia
data publikacji: 1 maja 2013





