Zajęcia dodatkowe dzieci – w jakim wieku najlepiej zapisać na nie dziecko?

Zajęcia dodatkowe dzieci - w jakim wieku najlepiej zapisać na nie dziecko?
📖 Czyta się średnio w 4 min. 🕑

Rodzice ciekawych świata dzieci stają w pewnym momencie przed niełatwym dylematem: czy ich aktywność pozostawić jej własnemu biegowi, czy też może postawić na rozwijanie pasji pod okiem specjalistów? Zajęcia dodatkowe mają swoich przeciwników, którzy twierdzą, że to po prostu odbieranie najmłodszym dzieciństwa. Tymczasem mając w domu inteligentnego kilkulatka szybko dochodzimy do wniosku, że na odpowiednio dobranej ofercie edukacyjnej, artystycznej czy sportowej, dzieciaki mogą tylko zyskać. Czy jest odpowiedni wiek do zapisania dziecka na zajęcia dodatkowe? Czy z wiekiem dziecka wiąże się typ przeznaczonej dla niego oferty?

Stop pytań na minutę: zajęcia dla 6 i 7-latków

Zerówkowicze i pierwszoklasiści potrafią zamęczyć rodziców, ale też speszyć – gdy okazuje się, że spora część pytań dociekliwych maluchów jest zagadką również dla nas. Wybierając zajęcia dla dzieciaków w tym wieku warto więc zwrócić uwagę na te, które umożliwiają wypytywanie ekspertów w pasjonujących dziecko dziedzinach. Przede wszystkim wartościowe są zajęcia stacjonarne – w tym wieku najlepiej działa osobisty kontakt z nauczycielem. Zobacz co oferuje Uniwersytet Dzieci w twojej okolicy (w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie).

Myślenie przyczynowo-skutkowe: zajęcia dla 8 i 9-latków

Na etapie wczesnoszkolnym dziecko wpada w tryb naukowy. Dobrze poprowadzone, pozostanie nim zafascynowane nawet w dorosłym życiu, co znacznie ułatwi mu krytyczne myślenie, wartościowanie źródeł i samodzielne zdobywanie wiedzy. Istotna staje się również specjalizacja – dzieciaki w tym wieku nadal interesują się wszystkim, ale zaczynają już wykazywać wyraźne predyspozycje (np. muzyczne, artystyczne, przyrodnicze, techniczne).

Młodzi naukowcy: zajęcia dla 10 i 11-latków

W połowie podstawówki następuje naturalny spadek euforii związanej z uczęszczaniem do szkoły. Nauka powszednieje, wychodzą na jaw niedociągnięcia systemu edukacji, nastawionego raczej na podawanie faktów niż na eksperyment. Warto wówczas wybrać zajęcia praktyczne, umożliwiające dziecku bezpośredni kontakt z ulubioną dziedziną. Efekty zajęć dodatkowych szybko przyłożą się na lepsze wyniki również w szkole.

Naukowa samodzielność: zajęcia dla 12 i 13-latków

Nastolatek najczęściej dobrze już wie, w jakim kierunku chciałby podążać w życiu. Te plany są oczywiście niesprecyzowane, ale widać wyraźne zawężenie do jednej lub kilku dziedzin. Fascynacja tym ulubionym tematem przeradza się wręcz w obsesję – ale w dobrym sensie. Warto ją wspierać, wybierając zajęcia umożliwiające bardzo indywidualne podejście i wspieranie dzieci w samodzielnym przygotowaniu projektów naukowych.

Przygotowanie do studiów: zajęcia dla 14, 15 i 16-latków

Choć pod koniec podstawówki i na początku szkoły średniej skupiamy się na bieżących egzaminach, z których najważniejsza jest matura, to tak naprawdę schematy myślowe i techniki uczenia wypracowane w tym okresie, będą już decydowały o jakości samodzielnej nauki w trakcie studiów. W grę zaczynają wchodzić zajęcia on-line, ponieważ młodzież ma już dużą zdolność skupiania się i motywację do podążania za swoimi pasjami.

Zajęcia dodatkowe przed 6. rokiem życia – czy mają sens?

Również przedszkolaki, a nawet żłobkowe maluchy, mogą skorzystać z zajęć dodatkowych. Oczywiście mają one zupełnie inny charakter – stanowią bardziej wprowadzenie do nauki i oswojenie się z nią, z wykorzystaniem kluczowych w tym okresie rozwoju bodźców (np. pomoce sensoryczne, artykuły plastyczne, proste instrumenty muzyczne). Warto pamiętać, że proces nauczania zachodzi nieustannie, od pierwszych chwil życia – jego wspomaganie jest zatem dla dziecka korzystne w każdym wieku.

Podstawą wybierania zajęć dodatkowych dla dzieci jest ich pasja. Możemy malucha inspirować, ale nigdy nie powinniśmy wybierać zajęć w oderwaniu od jego zainteresowań. To dziecko powie nam lub pokaże, czym faktycznie się interesuje. A co, jeśli jest wiele takich obszarów? To naturalne zwłaszcza dla inteligentnych maluchów. Musimy być szczególnie ostrożni, aby nie popełnić błędu. Zwłaszcza na samym początku warto pozwolić dziecku rozwijać jego zainteresowania w każdym kierunku, licząc się z tym, że część z nich zostanie naturalnie odrzucona. Tym niemniej zawężanie opcji już na starcie może podziałać deprymująco i zniechęcić dziecko do jakichkolwiek pasji. Wybierając podmiot specjalizujący się w zajęciach dla najmłodszych mamy pewność, że będą one dla dziecka atrakcyjne i istnieje dużo większa szansa na chęć ich kontynuowania, nawet w dorosłym życiu, w postaci kariery naukowej i zawodowej.

Artykuł sponsorowany

333 ocen
4.99
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent