Dieta bezglutenowa – co warto o niej wiedzieć i kto powinien ją stosować?

Dieta bezglutenowa – co warto o niej wiedzieć i kto powinien ją stosować?

W ostatnich latach gluten zyskał „złą sławę”, a dieta bezglutenowa bywa rekomendowana na wszelkie dolegliwości. Czy aby słusznie? Z dzisiejszego artykułu dowiesz się na czym polega dieta bezglutenowa, co warto wiedzieć o samym glutenie, a także kto tak naprawdę powinien stosować ten rodzaj diety.

W jakich produktach znajdziemy gluten?

Gluten to białko roślinne, które naturalnie występuje w takich zbożach jak:

  • pszenica,
  • jęczmień,
  • żyto.

Znajdziemy go zatem w:

  • pieczywie,
  • makaronach zbożowych,
  • płatkach śniadaniowych,
  • kaszach (manna, pęczak, bulgur),
  • produktach orkiszowych,
  • kawie zbożowej,
  • produktach owsianych (ze względu na możliwość zanieczyszczenia innymi zbożami).

Oprócz wymienionych, dosyć oczywistych produktów gluten znajdziemy w składzie gotowych dań instant, słodyczy, wyrobów garmażeryjnych, a nawet wędlin.

Stąd też osoby na diecie eliminacyjnej powinny uważnie czytać etykiety. Na terenie Polski producenci żywności zobowiązani są do umieszczenia informacji na opakowaniu, gdy produkt ma w swoim składzie alergen (w tym gluten). Dodatkowo w przypadku, gdy istnieje ryzyko zanieczyszczenia produktu glutenem (np. gdy w jednym miejscu produkowane są zarówno produkty zawierające gluten jak i bezglutenowe), producent ma obowiązek umieszczenia na etykiecie informacji „może zawierać śladowe ilości glutenu”.

Zakupy, osobom z nietolerancją glutenu, może ułatwić oznaczanie produktów bezglutenowych poprzez znak przekreślonego kłosa (międzynarodowy symbol, który producent może dobrowolnie umieścić na opakowaniu, jeżeli w produkcie znajduje się mniej niż 20 mg glutenu na kilogram produktu).

makaron na talerzu

Czym zastąpić wykluczane produkty?

Produkty zbożowe (zwłaszcza te pełnoziarniste) stanowią bogate źródło węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego, składników mineralnych oraz witamin z grupy B. Wprowadzenie diety eliminacyjnej bez równoczesnego uzupełnienia jadłospisu alternatywnymi produktami (które dostarczałyby odpowiedniej ilości wyżej wymienionych składników) może przyczynić się do powstawania niedoborów.

Do naturalnie bezglutenowych produktów należą m.in.:

  • gryka (kasza gryczana),
  • proso (kasza jaglana),
  • ryż,
  • kukurydza,
  • amarantus,
  • nasiona chia,
  • tapioka,
  • komosa ryżowa.

Zapraszamy do przeczytania do osobnego artykuły na ten temat na: https://kcalmar.com/blog/2016/09/21/bezglutenowe-zboza-porownanie-odzywcze-produktow/

Dodatkowo coraz częściej w wielu sklepach można znaleźć produkty dedykowane osobom na diecie bezglutenowej np. pieczywo i makarony przygotowane z mąki bezglutenowej. Więcej o niej na https://kcalmar.com/blog/2017/03/03/maka-bezglutenowa-z-bananow-teff-czy-batatow/

Dieta bezglutenowa – kto powinien ją stosować?

Wprowadzenie diety bezglutenowej powinno wynikać ze wskazań medycznych i jest zasadne w wybranych jednostkach chorobowych. Przykładem takiej choroby jest celiakia, choroba trzewna charakteryzująca się trwałą nietolerancją glutenu.

Przy występowaniu tej jednostki chorobowej nawet niewielkie ilości glutenu mogą wywołać niepożądane reakcje organizmu, dlatego głównym elementem postępowania leczniczego jest ścisła dieta eliminacyjna. Dodatkowo wykluczenie glutenu powinny zastosować osoby u których zdiagnozowano nieceliakalną nadwrażliwość na gluten.

Dieta bezglutenowa – czy warto stosować ją profilaktycznie?

Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy wyżej wymienione jednostki chorobowe są podstawą do wprowadzenia diety eliminacyjnej. Dieta bezglutenowa bywa mylnie utożsamiana z dietą redukcyjną lub zdrowszą niż zwyczajowa formą żywienia.

Utrata masy ciała możliwa jest jedynie wtedy, gdy dostarczamy mniej kalorii niż wynosi nasze zapotrzebowanie kaloryczne, a nie poprzez wykluczenie konkretnej grupy produktów. Czasem możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że po wykluczeniu glutenu z diety u danej osoby nastąpiła poprawa samopoczucia lub stanu zdrowia. Należy podkreślić, że dieta bezglutenowa wymaga eliminacji znacznej części przetworzonej żywności i wyrobów cukierniczych, które w większości przypadków zawierają w składzie gluten. Dlatego osoby, które zaczęły przestrzegać ścisłej diety mogą zaobserwować poprawę samopoczucia lub spadek masy ciała. Nie jest to zatem efekt eliminacji glutenu, a jedynie odpowiedniego doboru żywności, a w przypadku utraty masy ciała – wygenerowanego deficytu energetycznego.

Czy zatem warto wprowadzać dietę bezglutenową profilaktycznie? U osób zdrowych taka zmiana nie tylko nie przyniesie żadnych korzyści zdrowotnych, ale w przypadku niewłaściwego zbilansowania diety może przyczynić się do rozwoju wielu niedoborów.

 

 

Materiał promocyjny
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie
ZOBACZ TAKŻE:zdrowie