Bezpieczne pozycje do spania w ciąży

Bezpieczne pozycje do spania w ciąży

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety, ale również bardzo męczący. Jednym z problemów, z którymi musi zmierzyć się każda przyszła mama, jest znalezienie wygodnej i jednocześnie bezpiecznej pozycji do spania. Jak sprawdzą się pozycje na brzuchu, na plecach oraz na lewym lub prawym boku w poszczególnym trymestrach?

Spanie na plecach w ciąży – czy to dobry pomysł?

W pierwszym i drugim trymestrze pozycja do spania dla przyszłej mamy nie ma tak naprawdę większego znaczenia. Jeżeli tylko czujesz się komfortowo to znak, że możesz dalej pozostawać w takiej pozycji. Jednak po 28. tygodniu ciąży sprawa zaczyna wyglądać trochę inaczej. Wynika to ściśle z anatomii ludzkiego ciała. Wzdłuż kręgosłupa biegnie aorta oraz żyła główna dolna, z których ta druga jest bardziej sprężysta i spory ciężar może doprowadzić do jej uciśnięcia. Wraz z rozwojem ciąży macica zaczyna robić się coraz większa, a jej ciężar podczas leżenia na plecach może wpływać negatywnie na przepływ krwi. Zaczyna to być szczególnie zauważalne z trzecim trymestrze ciąży oraz podczas ciąży mnogiej lub z wysoką przewidywaną wagą urodzeniową dziecka.

Właśnie z tego powodu pozycja na plecach nie jest polecana w bardziej zaawansowanej ciąży. Ciało da Ci sygnał, kiedy pozycja na plecach przestanie być dla Ciebie odpowiednia. Mogą się wtedy pojawić mroczki przed oczami, zawroty głowy i mdłości. Wtedy zmień pozycję ciała i objawy powinny szybko minąć. Takie sygnały to znak, że w tak zaawansowanej ciąży pozycja na plecach nie jest już dla Ciebie wskazana.

Jeżeli kobieta zaśnie w innej pozycji, a w nocy obudzi się na plecach, to nie jest to powód do paniki. Najwyraźniej jej ciało uznało, że to ułożenie jest w tej chwili bezpieczne. Twój organizm ma w sobie naturalną mądrość, więc nie będzie działał przeciwko Tobie i rozwijającemu się dziecku. Ważne jest jedynie to, aby zwracać uwagę, w jakiej pozycji zasypiasz. Jeżeli w trzecim trymestrze ciąży będzie Ci ciężko zasypiać inaczej niż na plecach to pomocna może okazać się poduszka ciążowa, która włożona pod plecy pozwala przybrać pozycję pośrednią pomiędzy tą na boku a tą na plecach.

Zobacz także: Wygodna pozycja do spania w ciąży

Spanie na brzuchu w ciąży – jak długo można spać w tej pozycji?

Kolejna dość kontrowersyjna pozycja do spania w ciąży to ta na brzuchu. Cały czas warto pamiętać, że w pierwszym i drugim trymestrze każda pozycja będzie bezpieczna i wskazana pod warunkiem, że będziesz czuła się po prostu wygodnie. W pierwszych miesiącach ciąży rozwijający się płód jest jeszcze niewielki, więc nawet nie odczujesz różnicy podczas nocnego odpoczynku. Jednak sporo kobiet, które zazwyczaj śpią na brzuchu, już od początku ciąży stara się przyzwyczaić do innej pozycji. W drugim trymestrze nadal można zasypiać na brzuchu, ale ta pozycja z każdym kolejnym tygodniem będzie się stawała coraz bardziej niewygodna, a w trzecim trymestrze można już zapomnieć o takim spaniu. W tym czasie trzeba przestawić się na spanie na boku.

Zobacz także: Wygodne poduszki marki Tempur

Lewy czy prawy? Na którym boku spać w ciąży?

Pozycja na boku jest najbardziej polecaną i najbezpieczniejszą pozycją do spania podczas zaawansowanej ciąży. Nie ma jednak sztywnych zaleceń, które określałyby, że należy spać tylko na jednym, konkretnym boku. Często można natknąć się na informację, że najbardziej wskazaną pozycją do spania dla ciężarnych jest ta na lewym boku. Nie jest to jednak prawda, a co więcej spanie tylko na jednym boku może prowadzić do asymetrii ułożeniowej ciała dziecka i wymaga rehabilitacji u fizjoterapeuty w pierwszych miesiącach życia. Dlatego najlepiej jest po prostu spać raz na jednym, raz na drugim boku i nie trzymać się kurczowo tylko jednej pozycji.

Jeżeli dziś jest Ci wygodnie położyć się na lewym boku, to zrób to. Gdy następnego dnia poczujesz się komfortowo na prawym boku, to nie ma żadnych przeciwwskazań, żebyś zasnęła właśnie w tej pozycji. Twoje ciało da Ci znać, jeżeli np. pozycja na prawym boku będzie dla niego zbyt obciążająca. Jedynie w przypadku, gdy lekarz wyraźnie zaleci spanie tylko na lewym boku np. z powodu ciąży bliźniaczej lub dużej przewidywanej masy urodzeniowej płodu, należy stosować tylko tę jedną pozycję.

Zdrowy sen podczas ciąży

Kobiety w ciąży często sięgają po specjalne poduszki dla ciężarnych, które pomagają wygodnie się ułożyć podczas odpoczynku oraz wieczornego zasypiania. Zwykle przypominają one półksiężyc albo klin. Takie akcesorium pozwala położyć się wygodnie pomimo dużego brzucha, a także może służyć jako podpórka, aby ułożyć się w pozycji półleżącej (polecana podczas problemów ze zgagą) albo z uniesionymi nogami (pomocna podczas skurczów łydek).

Duża poduszka ciążowa jest w stanie także przyjemnie otulić ciało przyszłej mamy, więc sprawia, że poczujesz się komfortowo i bezpiecznie. Używanie takiej poduszki wpływa też pozytywnie na psychikę – wiele kobiet martwi się o to, że z powodu złej pozycji do spania mogą w jakiś sposób zaszkodzić rozwijającemu się dziecku. Poduszka pozwala przyjąć konkretną pozycję, dzięki czemu może zmniejszyć odczuwanie lęku przed przekręceniem się na plecy w czasie snu.

Aby zasypianie podczas ciąży stało się jeszcze łatwiejsze i bardziej komfortowe warto co wieczór wywietrzyć sypialnię i zadbać, żeby w pomieszczeniu nie było zbyt ciepło. Dobrym pomysłem jest także odłożenie telefonu lub wyłączenie telewizora przynajmniej 30 minut przed snem i wyciszenie się np. podczas czytania książki. Wskazana będzie również ciepła kąpiel oraz umiarkowany wysiłek fizyczny np. krótki spacer.

Materiał promocyjny
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie
ZOBACZ TAKŻE:ciążazdrowie