Warsztaty kształtują postawę świadomego odbioru kultury i podejmują zagadnienia znajdujące się w szkolnej podstawie programowej. Zajęcia inspirowane są przede wszystkim dziełami z kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, a ich tematyka odnosi się do zagadnień związanych ze sztuką, przemysłem, historią i modą.
Spotkania prowadzone są na platformie ZOOM. Edukatorzy wykorzystują różne narzędzia do aktywizacji uczestników oraz poprzez rozmowę motywują ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań.
Informacje organizacyjne:
-> Dla kogo: Na warsztaty zapraszamy grupy zorganizowane. Liczba uczestników: do 30 osób. Obecność opiekuna podczas zajęć jest obowiązkowa.
-> Kiedy: Zajęcia mogą się odbyć od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-16.00. Godzinę rozpoczęcia zajęć ustalamy indywidualnie z opiekunem grupy.
-> Czas trwania: 45 do 60 min.
-> Koszt: 4 zł od uczestnika, opiekun bierze udział bezpłatnie.
-> Jak zarezerwować warsztaty?
Mailowo: online@cmwl.pl
Telefonicznie: 42 684 61 15 lub 500 527 855
Abyśmy mogli zarezerwować zajęcia, będziemy potrzebowali kilku informacji:
- preferowane terminy zajęć
- temat zajęć (chętnie pomożemy go wybrać!)
- nazwa i adres szkoły
- wiek uczestników
- liczba uczniów i opiekunów
- kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e-mailowy)
- dodatkowe informacje o grupie (np. o osobach z niepełnosprawnościami)
- ewentualnie: dane do faktury
-> Płatność: Po zarezerwowaniu zajęć zamawiający otrzyma dane do wykonania przelewu. Opłatę należy uiścić w terminie nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem zajęć.
Po dokonaniu wpłaty na adres mailowy zamawiającego wysłany zostanie link do zajęć na platformie ZOOM, który należy przekazać uczestnikom.
Aby wziąć udział w zajęciach uczniowie będą potrzebowali urządzenia z dostępem do Internetu. W miarę możliwości prosimy, aby uczestnicy posiadali włączone kamery i mikrofony.
Uczestnictwo w zajęciach jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu
-> Tematy Warsztatów:
POCZUJ RYTM!
Warsztat wprowadza uczestników w szeroko rozumiane pojęcie rytmu. Różnorodne działania, m.in. wspólne odsłuchiwanie dźwięków, obserwacja oddechu czy analiza wybranych dzieł sztuki, pomagają w odkryciu, że rytm jest obecny nie tylko w muzyce czy otaczającej rzeczywistości, ale również we własnym ciele i w sztuce. Na przykładzie m.in. prac łódzkiego awangardowego artysty – Antoniego Starczewskiego – uczestnicy dowiedzą się, że rytm może się też składać z różnych powtarzających się elementów (sekwencja).
Warsztat przeznaczony dla klas I-III SP
HASŁA KLUCZOWE: rytm w muzyce, rytm w ciele, rytm w sztuce, kompozycja rytmiczna, rytm prosty, rytm wieloelementowy – sekwencja, Antoni Starczewski, sztuka współczesna
CZYSTA ABSTRAKCJA
Warsztat zaznajamia uczestników z zagadnieniem abstrakcji w sztuce oraz jej różnych form. Analiza wybranych prac z dziedziny tkaniny artystycznej, fotografii oraz malarstwa, pozwoli wyjaśnić różnicę między dziełem o charakterze realistycznym i abstrakcyjnym. Poprzez różne działania takie jak – dyskusja, burza mózgów czy praca indywidualna, zajęcia pomagają również w praktyce zrozumieć pojęcie formy i kompozycji abstrakcyjnego dzieła sztuki.
Warsztat przeznaczony dla klas IV-VIII SP oraz Szkół Ponadpodstawowych
HASŁA KLUCZOWE: abstrakcja, realizm, forma, kompozycja, punkt, linia, płaszczyzna, kształt, kompozycja geometryczna, kompozycja organiczna
Kurs online - Jak zachęcić dziecko do nauki
Czy i jak motywować dzieci
Nie ma jednego powodu, dla którego dziecko nie chce się uczyć i dlatego nie ma jednej prostej recepty na zmotywowanie go do nauki. Na edukację trzeba spojrzeć szerzej, w kontekście całej rodziny. Zapnijcie pasy! Ten kurs to prawdziwa szybka rodzinna edukacyjna rewolucja!
ŁÓDŹ FABRYCZNA
Łódź to miasto, które dawniej było pełne fabryk. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, co to jest fabryka, jak wygląda i jakie można w niej usłyszeć dźwięki? Sprawdzimy, co wspólnego z fabryką ma czajnik, poszukamy cech charakterystycznych architektury przemysłowej i wsłuchamy się w dźwięki fabrycznych maszyn a także poznamy legendę o założeniu Łodzi.
Warsztat przeznaczony dla klas I-VI SP
HASŁA KLUCZOWE: fabryka, przemysł, włókiennictwo, historia Łodzi, maszyna parowa
ZIEMIA OBIECANA
Jak doszło do tego, że w ciągu kilkudziesięciu lat Łódź z małej osady stała się jednym z największych polskich miast przemysłowych? Podczas zajęć prześledzimy jakie były przyczyny i skutki rozwoju Łodzi jako miasta przemysłowego. Przyjrzymy się jak zmieniał się plan miasta, dowiemy się, jak rozpoznać fabrykę i jak wyglądała praca zatrudnionych w niej robotników.
Warsztat przeznaczony dla klas VII-VIII SP oraz dla Szkół Ponadpodstawowych
HASŁA KLUCZOWE: historia Łodzi, historia przemysłu, rewolucja przemysłowa, miasto, przemysł, włókiennictwo, robotnicy, fabrykanci
MODNIE CZY WYGODNIE?
Dawniej ubrania dziecięce były odbiciem strojów dorosłych. Z czasem zaczęło się to zmieniać i nieśmiało pojawiły się początki mody dziecięcej, która rozwija się do dziś. Kiedy patrzymy na dawne portrety i zdjęcia dzieci, możemy zastanawiać się np. nad tym, czy te stroje były wygodne? Podczas warsztatu uczestnicy poznają dawną modę dziecięcą. Dowiedzą się jakie kolory zalecano dla chłopców, a jakie dla dziewcząt? Który z brytyjskich książąt stał się w XIX wieku ikoną mody? A nawet, skąd wzięło się powiedzenie „trzymać kogoś w ryzach”?
Warsztat przeznaczony dla klasy I-VI SP
HASŁA KLUCZOWE: moda, dzieci, stroje dziecięce, stroje dawne, wygoda, styl marynarski, pumpy, ryzy, kryza
OD TRENU DO DEWIZKI
Moda ostatnich dekad XIX wieku kojarzy się z elegancją i wyrafinowaniem. Panie na co dzień nosiły długie suknie, a panowie – garnitury. Z drugiej strony była to czas wielkich fabryk i ogromnych rzesz robotników. Jak oni się ubierali? Czym różniły się ich ubrania od strojów osób z towarzystwa? Jakie były modne dodatki? Wreszcie, jaki jest obraz mody tamtych lat w wybranych lekturach szkolnych? Tego wszystkiego uczestnicy dowiedzą się podczas warsztatu. Zastanowimy się też wspólnie, czy ówczesna moda przyjęłaby się w naszych czasach.
Warsztat przeznaczony dla klas VII-VIII oraz Szkół Ponadpodstawowych
HASŁA KLUCZOWE: moda, historia, XIX wiek, Stefan Żeromski, Bolesław Prus, tiurniura, dodatki do stroju, burżuazja, robotnicy