Machiny Leonardo da Vinci

Warsztaty odbywają się 17-18.11.2012 w Domu Spotkań z Historią, ul. Karowa 20, Warszawa.

Każdy uczestnik dostanie drobny prezent na zakończenie warsztatów.
Warsztaty są bezpłatne! Ilość miejsc ograniczona.
Zapisy: k.zawadzka@cim.org.pl, tel. 608 531 068
Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2012r.

 OPIS ZAJĘĆ
Podróż do Chin przy chińskiej muzyce, rozpoczniemy od oglądania zdjęć prosto z Chin, na
których zobaczymy krajobrazy, mieszkańców, ważne i ciekawe miejsca, budowle oraz kuchnię
chińską. Poznamy krótką historię powstania jednego z siedmiu cudów świata-chińskiego
muru tak ważnego dla kultury i historii Chin. Muru budowanego w ciągu 2100 lat, który
ciągnie się przez Chiny na dł. ok. 2400km, krętą, porównywalną do cielska smoka linią.
Bawiąc się w chińską szkołę, usiądziemy na swoich miejscach, gdzie będą na nas czekać
kartki ze wzorem chińskich znaków, pędzelki i czarna farba. W skupieniu zaczniemy ćwiczyć
chińską sztukę pięknego pisania-kaligrafię. Poznamy też kilka zasad panujących w chińskiej
szkole. Po próbie pisma chińskiego, tak jak w prawdziwej chińskiej szkole, wspólnie
poćwiczymy, żeby odprężyć się przed następnym zadaniem. Na koniec, przy wspólnym stole,
ucząc się norm zachowania przy stole w chińskim towarzystwie, nauczymy się jeść
pałeczkami. Przy okazji, dowiemy się o różnych przesądach, w które wierzą Chińczycy.
Problem współczesnego regionu Azji zostanie poruszony na przykładzie Tybetu: zastanowimy
się wspólnie, czy każdy człowiek na świecie ma prawo do zachowania wolności i odrębności
kulturowej. Na koniec dzieci otrzymają kolorowanki o tematyce chińskiej.

12.30 – 12.45 – przerwa, poczęstunek
12.45 – 14.00 – KRAJE AFRYKI

Prowadzi Kinga Turkowska – absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu
Warszawskiego. Obecnie rozwija swoje zainteresowania studiując afrykanistykę w Instytucie
Orientalistycznym UW. Wiceprezes Zarządu Centrum Inicjatyw Międzykulturowych. Posiada
duże doświadczenie w pracy z dziećmi, działała w Ośrodku dla Uchodźców na warszawskich
Bielanach m.in. organizując wycieczki dla dzieci i koordynując świetlicę oraz roczny projekt
"Klub Integracji i Edukacji Kulturowej 2009/2010".

OPIS ZAJĘĆ
Celem warsztatów jest pokazanie różnorodności i bogactwa kulturowego, językowego,
etnicznego Afryki, a także zaprezentowanie tego kontynentu jako obszaru szybko
rozwijającego się. Podczas zajęć, dzieci przeniosą się do Afryki – kolebki ludzkości. Dowiedzą
się w którym kraju odkryto szkielet najstarszego praczłowieka, a także które państwo w
Afryce jest najstarsze. Przekonają się, że nie każdy Afrykańczyk jest czarnoskóry i że w Afryce
nie mówi się jednym językiem afrykańskim.
Podczas warsztatów dzieci odwiedzą m.in. Etiopię, Ghanę, RPA, Nigerię, Kenię, Egipt i
poznają podstawowe informacje o tych krajach. Obejrzeć będą mogły przedmioty
pochodzące z Afryki, np. bębenki, kalebasy, przymierzą stroje które nosi się np. w Etiopii.
Nauczą się także kilku słów w języku suahili i amharskim.
Poznają także słowa "migracja", "uchodźstwo". Poznają także jak nowe technologie zmieniają
tradycyjne społeczności afrykańskie.

NIEDZIELA
11.00 – 12.15 – ŚWIAT ISLAMU
Prowadzi Marta Minakowska – absolwentka arabistyki i islamistyki UW. Interesuje się głównie
kulturą i społeczeństwem świata muzułmańskiego. Od 2005 roku należy do Stowarzyszenia
ARABIA.pl, od 2008 roku do Centrum Inicjatyw Międzykulturowych. W CIM zaangażowana
przede wszystkim w działania o charakterze promocyjnym oraz organizację imprez
kulturowych. Prowadziła skierowane do szkół warsztaty „W kręgu kultury islamu" w ramach
współpracy ARABII.pl z UNESCO. Kulturę arabską prezentowała także przy okazji wielu
wydarzeń promujących wielokulturowość i nie tylko (Festiwal Nauki, Warszawskie
Wielokulturowe Street Party, Lato w mieście, 100 kultur 1 miasto). W wolnych chwilach uczy
arabskiego oraz pisze artykuły na temat świata islamu. Jej teksty ukazują się na różnych
portalach internetowych (m.in. tolerancja.pl, kurd.pl, w serwisie Fundacji Edukacji
Międzykulturowej, a także Ligi Muzułmańskiej w RP).

OPIS ZAJĘĆ
Podczas zajęć dzieci wybiorą się na pustynię, do kolebki świata arabskiego oraz świata
islamu. Poznają miejsce, skąd islam wywędrował i te, do których dotarły plemiona arabskie
podczas swoich pierwszych podbojów. Dowiedzą się, kim są Berberzy i czym ich alfabet różni
się od alfabetu arabskiego. Nauczą się także zapisywać nim swoje imiona. Tym samym
zdadzą sobie sprawę z różnorodności kulturowej Bliskiego Wschodu i konieczności jej
zachowania. Przekonają się, że nie każdy Arab jest muzułmaninem i nie każdy muzułmanin
jest Arabem.
Poznają też przystosowania wielbłąda do życia w tym nieprzyjaznym klimacie i zainspirowane
jego budową ciała, zastanowią się, jakie są zasady ubierania się w zgodzie z warunkami
naturalnymi pustyni. Czy lepiej się zasłaniać czy odsłaniać przed upalnym słońcem? Nauczą
się również w praktyce, jak można zawiązać na głowię chustę („arafatkę") i w jakim celu się
ją nosi.
Obejrzą też ciekawe przedmioty, których używa się na Bliskim Wschodzie i spróbują
odgadnąć ich przeznaczenie. Dowiedzą się, jak muzułmanie wyznaczają kierunek, w którym
mają się modlić i jakie nowinki techniczne im to ułatwiają. Przekonają się, że w wielu
miejscach na świecie nadal „stare" łączy się swobodnie z „nowym".

12.15 – 12.30 przerwa, poczęstunek
12.30 – 13.45 – WYPRAWA DO BRAZYLII
Prowadzi Aleksandra Ośko – trener w zakresie międzykulturowości dla dorosłych, dzieci i
młodzieży, certyfikowany facylitator metody Cultural Detective. Absolwentka stosunków
międzynarodowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów
Marketingu Kultury na UW. Brała udział w szkoleniu TOIT2 dla trenerów międzykulturowych w
Jenie. Jest aktywnie działającym członkiem stowarzyszenia SIETAR Polska, zastępcą
koordynatora grupy warszawskiej.

OPIS ZAJĘĆ
Czy Brazylia to tylko karnawał w Rio i piłka nożna? Co to jest capoeirą? Co to są favele i gdzie
się znajdują? Z czego robi się feijoadę? Na te trudne pytania odpowiemy podczas
fascynującej wyprawy do Brazylii. Rozpoczniemy ją w dżungli amazońskiej. Przewodnikami
po niej będą Indianie z plemienia Xingu i karty Morena, na których uwiecznione zostały sceny
z ich codziennego życia. W dżungli bywa niebezpiecznie, ale gdy poznamy parę kroków
capoeiry – brazylijskiej sztuki walki, żadne przygody nie będą nam straszne! Kolorowe zdjęcia
prosto z Brazylii poprowadzą nas przez najważniejsze miejsca w tym ogromnym i
zróżnicowanym kraju. Po podróży, w tanecznym rytmie samby dotrzemy do Rio de Janeiro,
gdzie zrobimy sobie karnawałowe stroje i proste instrumenty muzyczne. W czasie warsztatów
dowiemy się także dlaczego w Brazylii mówi się po portugalsku i poznamy kilka słów w tym
języku.
Dowiemy się również jaka była historia powstania stolicy kraju – Brasilii. Na koniec
porozmawiamy również o najważniejszych problemach współczesnej Brazylii –
nierównościach społecznych, ubóstwie, przestępczości, które dotykają przede wszystkim
największe miasta Brazylii. Porozmawiamy również o Polakach w Brazylii, ponieważ stanowią
oni ważną mniejszość w tym ogromnym kraju.
W prowadzeniu warsztatów pomaga trenerkom koordynatorka.

724 ocen
4.99
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent