Dieta, która pomoże Ci wzmocnić odporność Twojego malucha

środa 03.04.2019 do środa 10.04.2019

Dieta, która pomoże Ci wzmocnić odporność Twojego malucha

Malutkie dzieci znacznie częściej zapadają na różnego typu infekcje wirusowe i bakteryjne. Dzieje się tak dlatego, że nie mają one jeszcze dostatecznie rozwiniętego układu odpornościowego. Ich rodzice, chcąc uniknąć częstego występowania chorób, stosują metody, które mają na celu wsparcie ich organizmu w tym trudnym czasie. Jednym z takich sposobów jest modyfikacja diety młodego człowieka.

Pomoc skutecznych bakterii – zadbaj o naturalne wsparcie!

Budowanie odporności immunologicznej w dużej mierze zależne jest od tego, jakie bakterie zamieszkują nasze jelita. To właśnie one wpływają na kształtowanie się i rozwój układu odpornościowego zarówno u dorosłych, jak i u maluszków.

Bakterie związane są z błonami śluzowymi jelit. Ich zadaniem jest przede wszystkim ochrona naszego organizmu przed szkodliwymi patogenami poprzez konkurowanie o składniki odżywcze, kolonizację śluzówki, produkcję substancji energetycznych dla nabłonka jelit, czy zakwaszanie środowiska jelita.

Co więcej, mikroorganizmy te współuczestniczą w wytwarzaniu odpowiedzi immunologicznej organizmu na patogeny jelitowe. Warto wiedzieć, że wśród bakterii, które wykazują korzystne działanie na organizm młodego człowieka, znajdują się bakterie typu Lactobacillus (np. Lactobacillus rhamnosus GG) i drożdże (np. Saccharomyces boulardii). Bardzo ważny wpływ ma na nie odpowiednio zbilansowana dieta dla dzieci!

Pamiętaj o pokarmie dla bakterii!

Jak wesprzeć taką „armię ochronną” mieszkającą w naszym brzuchu? Jest na to kilka sposobów. Jeden z nich to dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości błonnika: produktów pełnoziarnistych, zielonych warzyw czy orzechów, z którego w wyniku fermentacji bakteryjnej powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe m.in. kwas masłowy, będący podstawową substancją odżywczą dla nabłonka jelitowego.

Najwięcej tego kwasu tłuszczowego jest produkowane wtedy, kiedy w diecie pojawiają się żywność z dużą zawartością błonnika: zmielone ziarna zbóż, nasiona, warzywa i skrobia z dużą zawartością amylozy w postaci nieprzetworzonej. Dlatego tak ważne jest, aby na talerzu maluszka znalazły się zielone, naturalne produkty.

Aby dobroczynne bakterie mogły się namnażać, warto też pamiętać o prebiotykach, które stanowią niejako pokarm dla tych pożytecznych bakterii. U najmłodszych dzieci prebiotyki dostarczane są z mlekiem matki – można też znaleźć je niekiedy w kaszkach lub mleku modyfikowanym. U starszych dzieci warto pamiętać, aby do diety wprowadzić takie produkty jak: banany, szparagi, por, cebulę, karczochy i cykorię. Warto podawać je dziecku na różne sposoby.

Zadbaj o dobre kwasy tłuszczowe

Możesz je znaleźć w rybach morskich (np. w dorszu lub śledziach) albo w orzechach, oleju lnianym lub rzepakowym, oliwie z oliwek (wszystkie zdecydowanie z pierwszego tłoczenia). Nienasycone kwasy tłuszczowe (omega 3), bo o nich mowa, wchodzą jako substrat do wielu ważnych szlaków metabolicznych decydujących o zdrowiu człowieka.

Dieta dla dzieci – owoce i warzywa z witaminą C

Nie jest dla Ciebie zapewne żadną nowością fakt, że witaminę C należy podawać podczas przeziębienia. Robi się tak zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych. Dzieje się tak m.in. dlatego, że witamina C zwiększa przyswajalność żelaza. Co więcej, pobudza aktywność komórek odpornościowych, a to znacznie skraca okres choroby.

Niestety witamina C szybko wypłukuje się z organizmu i konieczne jest jej stałe dostarczanie. Można to robić poprzez suplementy diety albo po prostu stawiając na zbilansowaną dietę. Jeżeli chcesz dać więcej tej witaminy, stawiaj na soki i owoce cytrusowe, zwłaszcza te, które nie zawierają cukru. Dobrą opcją jest oprócz tego włączenie do diety dziecka: pietruszki, czerwonej papryki i sałaty lub produktów lokalnych z wysoką zawartością witaminy C: dzikiej róży, żurawiny czy czarnych porzeczek.

Co jeszcze może pomóc?

Zmniejszenie apetytu i odporności może być również spowodowane niedoborem cynku w organizmie. Warto zadbać o jego odpowiedni poziom poprzez podawanie go dziecku w pokarmach takich jak: jajka, kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych i owoce morza. Oprócz tego, aby komórki odpornościowe mogły wytworzyć przeciwciała walczące z zarazkami, trzeba dostarczyć do organizmu właściwą dawkę selenu. Gdzie jej szukać? Odpowiedź jest prosta – w pełnoziarnistym pieczywie, płatkach zbożowych!

Zbilansowana dieta jest niezwykle ważna w kształtowaniu odporności dziecka – dlatego warto zadbać, aby w podawanych maluszkom posiłkach nie zabrakło zarówno pełnoziarnistych produktów, warzyw i owoców, ale też orzechów czy dobrych kwasów tłuszczowych.

Przeczytaj więcej: https://www.acidolac.pl/brzuszek-i-jelita/zywienie-dzieci-i-niemowlat-czyli-prawidlowa-dieta-dla-twojego-dziecka

 

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie

Zobacz także