Jak zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę dziecka

Jak zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę dziecka

Jak zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę dziecka
📖 Czyta się średnio w 4 min. 🕑
Istotnym elementem zdrowia dziecka jest zbilansowana dieta, dopasowana do wieku i potrzeb malucha. Odpowiednio skomponowane i urozmaicone posiłki zapewniają nie tylko odpowiednią ilość witamin, minerałów czy białka, lecz pozwalają zadbać także o dobre samopoczucie pociechy. O czym pamiętać, by zapewnić dziecku zdrową i zbilansowaną dietę? Zachęcamy do lektury!

Rola zdrowego żywienia w rozwoju dziecka

Dieta i rodzaj spożywanych pokarmów wpływa nie tylko na rozwój fizyczny i wzrost pociechy. Za sprawą zdrowego jedzenia może poprawić się samopoczucie dziecka oraz jego odporność.

  • Rozwój fizyczny – zbilansowana dieta zapewnia niezbędne składniki odżywcze, takie jak witaminy, minerały, białka, węglowodany i tłuszcze, które są niezbędne do prawidłowego wzrostu pociechy, budowy silnych kości i rozwoju organizmu.
  • Rozwój poznawczy – należy dostarczać maluchowi odpowiednie składniki odżywcze, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu. Dieta bogata w kwasy Omega-3, żelazo i witaminy z grupy B wspomaga koncentrację, pamięć oraz zdolność uczenia się.
  • Rozwój emocjonalny i społeczny – zdrowa dieta wpływa na poprawę samopoczucia i równowagi emocjonalnej dziecka. Wspólne spożywanie posiłków z rówieśnikami czy rodziną może dodatkowo wzmacniać relacje międzyludzkie.

Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania?

Pełnoziarniste produkty, ryby oraz świeże owoce i warzywa to obowiązkowy element zdrowej diety. Jednak zachęcenie pociech do zjedzenia pomidora, marchewki lub tuńczyka może być dla rodziców nie lada wyzwaniem. Oto wskazówki, które warto wykorzystać w codziennym życiu, by z talerza dziecka znikały wszystkie pokarmy:

  • bądź przykładem dla dziecka – pociechy lubią naśladować zachowania rodziców. Gdy rodzice regularnie jedzą posiłki zawierające ryby, owoce i warzywa, to maluchy same będą chciały spróbować takich dań;
  • kreatywne i estetyczne posiłki – serwowanie warzyw i owoców w atrakcyjny sposób, np. w formie kolorowych sałatek, smoothies lub wycinanie zabawnych kształtów, skłoni dzieci do spróbowania nowych dań i zjedzenia nielubianego dotąd selera czy jabłka;
  • zachęcanie dzieci do przygotowania posiłków – warto pozwolić maluchom na wspólne przygotowywanie posiłków. Dzieci mogą samodzielnie wybierać warzywa i owoce do koktajli czy sałatek, układać składniki na talerzu itp. W ten sposób zwiększy się ich zainteresowanie jedzeniem;
  • edukacja poprzez zabawę – można zaciekawić pociechy jedzeniem warzyw i owoców np. przez opowiadanie ciekawostek o pochodzeniu, smaku czy witaminach zawartych w pożywieniu. Warto uczyć maluchy również o tym, jakie korzyści zdrowotne wynikają ze spożywania danego produktu, np. ryb lub nabiału;
  • wprowadzanie nowych smaków do jadłospisu – stopniowe wprowadzanie nowych składników do diety pomoże dzieciom przyzwyczaić się do różnorodnych smaków.

Jak unikać niezdrowego jedzenia w dziecięcej diecie?

Odpowiedzialni rodzice powinni ograniczyć ilość słodyczy i fast-foodów w codziennym jadłospisie dziecka. Zamiast tego warto podać pociesze zdrowsze przekąski, jak np. orzechy, owoce, jogurty.

Można pokazać dziecku, w jaki sposób odczytywać i analizować informacje znajdujące się na etykietach produktowych. W ten sposób dzieci nauczą się świadomego wybierania produktów i wykorzystają tę wiedzę podczas samodzielnych zakupów.

Depresja dzieci i młodzieży - kurs online

Więcej przydatnych wskazówek o sposobach żywienia dziecka znajdziesz na portalu Rodzic Pyta. Na stronie znajdują się informacje dla rodziców m.in. o tym, jak skomponować dietę dla swojego dziecka, jakie pokarmy warto włączyć do jadłospisu, a czego lepiej unikać.

Podsumowanie

Nauka zdrowych nawyków żywieniowych przyda się dziecku nie tylko w obecnej chwili, ale i w dorosłym życiu. Zbilansowana dieta dostarcza maluchowi niezbędnych składników odżywczych, które są podstawą prawidłowego rozwoju organizmu. Należy zadbać o zróżnicowane i ładnie podane posiłki, by zachęcić pociechy do jedzenia warzyw, owoców czy nabiału. Rodzice mogą skorzystać z porad publikowanych na portalu Rodzic Pyta, by zapewnić dziecku zbilansowaną i zdrową dietę.

Artykuł sponsorowany

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie