Cel główny:
– wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy,
– wzbogacenie dziecięcych przeżyć podczas słuchania muzyki.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– rozwija własną ekspresję twórczą – ruchową i plastyczną
– umie współdziałać w grupie
– potrafi ułożyć puzzle
– kształtuje poczucie rytmu
– potrafi naśladować różne zwierzęta
– umie zilustrować ruchem zabawy zimowe
Metody pracy: problemowa, praktycznego działania.
Forma pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa:
Środki dydaktyczne: emblematy śnieżynki, płyta CD z muzyką poważną (np. Vivaldi „Zima”) i współczesną (Skaldowie , „Z kopyta kulig rwie”, „Zima, zima”), koperty z puzzlami, koperty z karteczkami z nazwami zabaw zimowych, lina, gazety, taśma klejąca, nożyczki, zagadki, dzwonki z pałeczkami, dwie granatowe płachty, gazetowe kule.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci – iskierka radości.
Dzieci ustawione w kole przekazują sobie uścisk dłoni- iskierkę radości.
2. Okrzyk i gest.
Dzieci dzielą się na dwie grupy według wzoru emblematów-śnieżynek. W grupach wymyślają swój okrzyk i gest, który będą prezentowały po każdej wygranej przez siebie konkurencji.
3. „Podchody”- szukanie kopert z puzzlami.
4. „Kra”- puzzle – rozsypanka wyrazowa. Zapoznanie z tematem zajęć.
Dzieci w grupach układają puzzle- krę i odczytują ukryte w nich hasło zimowe zabawy.
5. „Zimowe zabawy” – kalambury.
Dzieci w grupach losują karteczki z nazwami zabaw na śniegu i przedstawiają je ruchem i gestem. Druga grupa odgaduje nazwę zabawy.
NAZWY ZIMOWYCH ZABAW
jazda na sankach
jazda na łyżwach jazda na nartach
bitwa na śnieżki
lepienie bałwana
kulig
anioły na śniegu
6. „Na lodowisku” -zabawa ruchowa.
Dzieci nakładają łyżwy- owijają stopy gazetą i oklejają taśmą.
W rytm muzyki swobodnie poruszają się po całej sali naśladując jazdę na łyżwach. Na przerwę w muzyce wykonują polecenia nauczycielki:
– zamieńcie się w pingwina i poruszajcie się jak on
– w fokę,kiwajcie się i klaszczcie tak jak ona
– w niedźwiedzia polarnego, ryczcie i poruszajcie się tak jak on.
7. „Bitwa na śnieżki”- zabawa ruchowa.
Dzieci podzielone na dwie grupy stoją naprzeciw siebie oddzielone liną. Każde z nich trzyma w ręku „śnieżną kulę” (kulę z gazety). Na hasło przerzucają kule na pole przeciwnej drużyny. Na dźwięk dzwonków- przerywają bitwę i liczą kule. Wygrywa ta drużyna, która ma mniej kul na swoim polu.
8. „Kto pierwszy- ten lepszy”- rozwiązywanie zagadek
Dzieci podzielone na grupy. Ich zadaniem jest podanie prawidłowych rozwiązań odczytywanych przez nauczycielkę zagadek. Odpowiada ta grupa, która jako pierwsza uderzy pałeczką w dzwonki.
ZIMOWE ZAGADKI
Co to za woda,
twarda jak kamień?
Można na łyżwach
ślizgać się na niej. (lodowisko)
Konik, wesoły dzwoneczek i sznur saneczek. (kulig)
Z lodowych klocków – dom niewysoki.
Jego lokator jadł mięso foki. (igloo)
Lepi się go, lecz nie z gliny
ani z plasteliny.
Daje się mu miotłę w rękę,
żeby nam wyglądał pięknie. (bałwan)
Gdy nadchodzi, wodę skuwa,
Każdy czapkę wnet nasuwa. (mróz)
Pada z nieba biały proch,
Coś jak gwiazdki albo groch.
Gdy napada po kolana,
Ulepimy wnet bałwana! (śnieg)
Oto domek Eskimosa,
Biały domek z lodu.
Choć w dotyku zimny,
To nie wpuszcza chłodu! (igloo)
Płozy, deski, sznurek,
Podejdźmy pod górę!
W dół szybko jak strzała,
Zabawa wspaniała! (sanki)
Szybko po lodzie niosą nas one, obie do butów przyczepione. (łyżwy)
Kapie z dachu woda, lecą zimne krople, ale gdy mróz chwyci, zamieni je w… (sople)
Ze śniegu zrobiony, kapelusz na głowie. Zgadnij, kto to taki. Ja wiem, lecz nie powiem! (bałwan)
Dwie siostry – na dole, para braci – z boku,
bez nich żaden narciarz nie zjedzie po stoku. (narty)
9. „Taniec ze śniegowymi kulami”
Dzieci podzielone na grupy. Każda z grup otrzymuje płachtę na której leżą ,,śniegowe kule” (kule z gazety). Tańczą w rytm muzyki (walc, rock end roll, lambada) trzymając płachtę tak, aby nie zgubić żadnej kuli. Wygrywa ta grupa, która utrzyma na płachcie najwięcej kul.
10. „Na sankach” – zabawa ruchowa.
Dzieci w parach tworzą „saneczki” i poruszają się po całej sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce zamieniają się w lodowe posągi. Przez 30 sek. pozostają w bezruchu. Para, która się poruszy odpada z gry.
11. „Lepienie bałwana” – zabawa konstrukcyjna.
Dzieci w grupach „lepią” bałwana wykorzystując gazety i taśmę klejącą. Która z nich ulepi większego bałwana, ta wygrywa.
12. Rundka końcowa.
Dzieci siedzą w kole. Kolejno kończą zdanie: Najbardziej podobało mi się…
13. Zakończenie zajęć.
Opracowała
Renata Żukowska
nauczycielka świetlicy
SP nr25 w Olsztynie