Przyjęcie trzeba wcześniej zaplanować
Ustalić listę gości i zaprosić ich odpowiednio wcześniej, przygotować poczęstunek i obowiązkowy tort ze świeczkami, prezenty na nagrody, udekorować pokój oraz zorganizować atrakcyjne zabawy odpowiednie do wieku dzieci.
Przeczytaj także artykuł: Organizacja urodzin w domu. Jak się przygotować.
Przyjęcie urodzinowe dziecka powinno mieć odpowiednią oprawę.
Bez względu na to, gdzie będzie organizowane, musimy zadbać o jego wystrój. Postarajmy się, by było wesoło i kolorowo. Najlepiej sprawdzają się baloniki, serpentyny, confetti, kolorowe talerzyki, kubeczki. Dla każdego z gości można przygotować jakąś czapeczkę, maskę lub znaczek np. z kotkiem, pieskiem lub kwiatkiem (według uznania).
Nieodłącznym elementem są zaproszenia, które najlepiej wykonać wspólnie ze swoją pociechą. Powinna się znaleźć w nich informacja o miejscu, godzinie rozpoczęcia urodzin, a także przewidywanym końcu imprezy.
TUTAJ POBIERZESZ ZAPROSZENIA URODZINOWE DO DRUKU.
Propozycja planu przyjęcia urodzinowego
Powitanie gości i wręczenie prezentów jubilatowi. Każde nowo przybyłe dziecko otrzymuje własnoręcznie ozdobioną czapeczkę wykonaną wspólnie z dzieckiem.
Na początek wspólna zabawa „Pieczenie ciasta„. Zabawa rytmiczna (na podst. KLANZY).
• wyrabiamy ciasto w naczyniu
• wbijamy jajka: hop, puk, chlup, siup
• ugniatamy ciasto
• otrzepujemy ręce
• wałkujemy ciasto
• wyciskamy krem
• posypujemy bakaliami
• podajemy ciasto dalej
(całość powtarzamy kilkakrotnie).
Przy stole honorowe miejsce zajmuje jubilat/jubilatka. Wspólne odśpiewanie „sto lat” przez przybyłych gości i niezwykle sympatyczne rozpakowywanie prezentów.
Nie może zabraknąć tortu ze świeczkami (upieczonego własnoręcznie lub zamówionego w cukierni), kolorowych kanapek (im barwniej przyozdobione, tym większa frajda w ich jedzeniu), ciast, słodyczy i napojów (najzdrowsze są soki soki i woda).
Po przekąskach i poczęstunku najbardziej oczekiwany przez wszystkich punkt programu – zabawy i konkursy z nagrodami. Nagrody – drobne upominki, zarówno dla dziewczynek, jak i dla chłopców (np. drobne słodycze).
Przykładowe propozycje zabaw i konkursów:
Rysowanie na balonie.
Dajemy dzieciom nie nadmuchane balony i pisaki. Każde z nich rysuje na nim np. zabawną minkę. Następnie powoli dmuchamy po kolei wszystkie balony i pozwalamy dzieciom obserwować, jak zmieniają się ich rysunki.
„Mumie” – próba dokładności.
Dzieci dzielimy na dwie grupy. Każda z grup wybiera spośród siebie 3 osoby,1 osoba stoi nieruchomo, a pozostałe 2 starannie ją owijają – od szyi w dół papierem toaletowym. Wygrywa ta drużyna, która zrobi to jak najszybciej i najdokładniej.
Figury woskowe
Dzieci tańczą w rytmie muzyki. Gdy muzyka ucichnie, zastygają w bezruchu tworząc „figury woskowe”. Wybrana osoba przechadza się pomiędzy uczestnikami zabawy i obserwuje czy figurki stoją nieruchomo. Gdy zauważy, że któraś figurka poruszyła się, osoba ta odpada z gry. Zabawę powtarzamy. Wygrywa dziecko, które najdłużej wytrzyma bez ruchu.
Ciepło, zimno
Jedno z dzieci wychodzi na chwilę z pokoju, a my chowamy np. jakiś owoc, maskotkę. Potem wszyscy naprowadzają poszukiwacza na właściwe miejsce, wołając „ciepło ” lub „zimno „. Zadbajmy tylko, żeby wszystkim dzieciom udało się „coś znaleźć”.
Króliczki
Dzieci przy dźwiękach muzyki kicają po podłodze. Kiedy muzyka milknie, wołamy: „Lisek na łące!”. Króliki muszą zastygnąć w bezruchu, dopóki nie odwołamy niebezpieczeństwa. Te „króliki”, które się poruszą, wypadają z gry.
Jakie to zwierzę
Chowamy się za przymkniętymi drzwiami i kolejno naśladujemy głosy różnych zwierząt. Dzieci odgadują, czyj to głos. Można naśladować różne zwierzęta, zarówno te domowe, jak i dzikie.
Piłka parzy
Dzieci stoją w kółku, jedno wybrane dziecko stoi poza kółkiem .
Kiedy dzieci podają sobie piłkę, osoba stojąca poza kółkiem mówi „piłka parzy”. Dziecko, które w tym momencie złapie piłkę zamienia się miejscami z dzieckiem spoza kółka i zabawa zaczyna się od nowa.
W międzyczasie są oczywiście przerwy na ,,małe co nieco”.
Na koniec przyjęcia jest dyskoteka – repertuar dostosowany do wieku dzieci (mogą przynieść swoje własne ulubione „kawałki”).
Agnieszka Gromelska, nauczyciel świetlicy Szkoły Podstawowej nr 25 z oddziałami Integracyjnymi im. H. Ch. Andersena w Olsztynie.