Zapraszamy klasy 5-6 szkół podstaowych z okolic Warszawy do udziału w projekcie Tydzień z Historią.
Projekt jest pomyślany jako swego rodzaju edukacyjny konkurs pomiędzy klasami, jest jednak przede wszystkim niecodziennym spotkaniem z historią, w ramach którego uczniowie wezmą udział w wielu ciekawych wydarzeniach. Część z nich zostanie zrealizowana przez wykładowców Fundacji Dziecięcego Uniwersytetu, częściwo też uczniowie pracować będą samodzielnie pod okiem nauczyciela. Tydzień z Historią to przede wszystkim nauka poprzez zabawę, pozytywną rywalizację, aktywna forma zdobywania wiedzy.
Tydzień z Historią jest projektem bezpłatnym, liczba miejsc (szkół i klas) jest ograniczona. Program realizuje kadra wykładowców, którą tworzą pracownicy Fundacji Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej HIstorii, a jednocześnie osoby komunikatywne, cierpliwe, z poczuciem humoru oraz posiadające doświadczenie i predyspozycje do pracy z dziećmi. Dzięki takim wykładowcom, uczniowie spotkają się z wiedzą na najwyższym, akademickim poziomie, podaną w przystępnej dla nich formie. Wspólnie wyznaczyliśmy sobie kilka podstawowych celów:
-
rozwój zainteresowań uczniów historią;
-
zwrócenie uwagi na zagadnienia, fakty i postacie pomijane w głównym nurcie nauczania szkolnego;
-
ukształtowanie u dzieci postawy poszukiwania i odkrywania;
-
dostarczenie wartościowego materiału do kształtowania wyobraźni i pożądanych społecznie postaw;
-
ćwiczenie umiejętności pracy metodą projektów, rozwój umiejętności pracy w grupie;
-
poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, dostarczenie nauczycielom nowoczesnych form pracy z uczniami, wzmocnienie kompetencji i roli nauczyciela;
Jak przebiega Tydzień z Historią?
- Szkoła wybiera temat, który ma zostać zrealizowany oraz klasy, które mają brać udział w projekcie – mogą to być tylko klasy 5 i 6.
Tematy do wyboru to:
- Sprawa polityczna czy kaprys żony? O chrzcie Polski 966.
- Kraków czy Warszawa? O przeniesieniu stolicy do Warszawy.
- Szkoła otrzyma od Fundacji niezbędne materiały – opis przeprowadzenia Tygodnia z Historią opis zadań konkursowych dla dzieci, wstępny harmonogram spotkań.
- Realizacja projektu:
- Dzień I – przygotowanie strojów z epoki. Uczniowie otrzymują informacje o ubiorach i modzie w danej epoce, a następnie własnoręcznie wykonują prace plastyczne przedstawiające stój kobiecy lub męski.
- Dzień II – zajęcia wykładowo – warsztatowe prowadzone przez wykładowcę Fundacji. Wykład będzie stanowić omówienie głównego zagadnienia Tygodnia z Historią. Wykładowca będzie wyposażony w odpowiednie rekwizyty oraz prezentację, zajęcia będą kończyć się debatą, w czasie której uczniowie będą przeprowadzać sąd nad decyzją poszczególnego władcy: Mieszka I i Zygmunta III Wazy. Wykład będzie miał na celu zachęcenie słuchaczy do wyrobienia własnego zdania oraz obrony swych argumentów podczas debaty. Zajęcia będą trwać 90 minut. Każda z klas po zajęciach będzie przygotowywać po 10 pytań z treści wykładu dla pozostałych klas.
- Dzień III – przygotowanie stołu z epoki. Zadaniem każdej klasy będzie przygotowanie stołu zastawionego produktami spożywczymi (ew. atrapami, wykonanymi dowolną techniką plastyczną) charakterystycznymi dla danej epoki. Oceniane będzie zarówno przygotowanie wizualne, jak i oddanie realiów żywieniowych epoki.
- Dzień IV – quiz wiedzy – klasy odpowiadają na wzajemnie dla siebie ułożone pytania z zajęć.
- Dzień V – Dzień Drużyny Księcia lub Dzień Królewski (w zależności od wybranego tematu „Tygodnia z Historią”) ostatni dzień będzie dniem, kiedy wszyscy uczniowie przybędą do szkoły w stroju nawiązującym do stroju z epoki, prezentowanym na obrazie lub innym dziele sztuki, przedstawiającym dany okres dziejów.
- Projekt jest bezpłatny.
Obowiązuje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia na załączonym formularzu można nadsyłać mailem lub skan faxem: (22) 350 63 39
Więcej informacji o projekcie można uzyskać pisząc na adres mailowy: edukacja@duch.edu.pl
lub pod numerem telefonu: 602 537 156