Cel główny:
– zintegrowanie dzieci, ich rodziców oraz personelu przedszkola podczas wspólnej zabawy
Cele operacyjne:
Dziecko:
– okazuje radość ze wspólnej zabawy oraz tańców,
– bierze aktywny udział w konkursach,
– potrafi zachęcić do wspólnej zabawy rodziców.
Rodzic:
– bliżej poznaje środowisko przedszkola, personel oraz pozostałych rodziców,
– obserwuje zachowanie swojego dziecka w grupie.
Personel przedszkola:
– poznaje rodziców naszych wychowanków,
– zachęca ich do wspólnej zabawy.
Dekoracja:
Dekoracja sali w kolorystyce biało – niebiesko- srebrnej ( witraże i bombki w kolorze szafirowo –srebrnym, białe gwiazdki, błękitne baloniki pogrupowane w kępki, „woale” z bibułki w kolorze błękitno – białym.( widoczne na załączonym zdjęciu).
Przebieg balu:
1. POWITANIE.
Serdeczne powitanie wszystkich przybyłych gości
(Chętni rodzice zostali wcześniej zaproszeni na bal i poinformowani o jego przebiegu i poproszeni o aktywne włączanie się w jego przebieg. Bal w przedszkolu trwa cały dzień, zaś rodzice mogą w dowolnym momencie go opuścić – jest to podyktowane ich zobowiązaniami wynikającymi z wykonywanej pracy).
2. PREZENTACJA STROJÓW.
Wszyscy goście stoją lub siedzą, zaś przedszkolaki przy muzyce prezentują indywidualnie lub w parach wspaniale stroje karnawałowe. Wszystkie dzieci nagradzamy gromkimi brawami.
3.TANIEC INTEGRACYJNY.
(pomysł zaczerpnięty z „Pedagogiki zabawy”)
Rodzice tworzą pary z własnymi dziećmi, stoją twarzami do siebie i tworzą wspólnie z wszystkimi pozostałymi uczestnikami balu jedno kolo współśrodkowe – dzieci koło wewnętrzne, rodzice kolo zewnętrzne. Nauczycielka wcześniej demonstruje piosenkę i wykonywane do niej czynności ruchowe.
– „Wszy-scy są” – 3 klaśnięcia w swoje ręce,
– „wi-tam was” – 3 klaśnięcia w ręce partnera,
– „za-czy-na” – 3 klaśnięcia w naprzemienne ręce (np. ręce prawe),
– „my już czas” – 3 klaśnięcia w naprzemienne drugie ręce ( ręce lewe),
– „je-stem ja” – wskazujemy dłońmi na siebie,
– „je-steś ty” – wskazujemy dłońmi na partnera,
– „raz, dwa, trzy” – 3 klaśnięcia w swoje ręce.
– na zakończenie śpiewanej sekwencji, robimy „cześć” z partnerem i mówimy swoje imię – przedstawiamy się. Po tej części, dzieci pozostają bez zmian – w wewnętrznym kole, natomiast rodzice przechodzą do kolejnego partnera – przesuwają się do kolejnego dziecka (w prawą stronę). Zabawę powtarzamy do momentu aż wszyscy się poznają lub przerywamy w dowolnym momencie (np. gdy któryś z jej uczestników jest znużony).
4. WSPÓLNE PLĄSY.
Wspólne tance przedszkolaków, rodziców oraz personelu przy muzyce np. Majki Jeżowskiej.
5. KONKURS ZAGADEK MUZYCZNYCH.
Wspólnie siadamy w dużym kole na dywanie i nauczycielka z kasety lub płyty CD włącza naprzemiennie zagadki najpierw dla dzieci, następnie dla rodziców:
– dla dzieci, fragment znanej piosenki poznanej w przedszkolu lub nagrany „odgłos przyrody”,
– dla rodziców fragment piosenki – przeboju z lat 70-tych, 80-tych lub 90-tych.
Zwycięzcy zostają nagrodzeni brawami i przygotowanymi emblematami – naklejkami: „MISTRZ ZAGADEK”.
6. WSPÓLNE TAŃCE.
Wszyscy wspólnie tańczą np. przy akompaniamencie piosenek dla dzieci w wykonaniu Natalki Kukulskiej.
7. KONKURS RYSUNKOWY.
W sąsiedniej sali są przygotowane sztalugi, porozwieszane na nich duże arkusze papieru i kolorowe flamastry i apaszki. Konkurs odbywa się w parach: przedszkolak- rodzic lub przedszkolak- pracownik przedszkola (w przypadku np. nieobecności rodzica). Wybrana osoba z pary ma zawiązane apaszką oczy i ma za zadanie narysować jak najdokładniej portret partnera: rodzica lub przedszkolaka. Druga osoba z pary kieruje ruchami – ręką „rysownika”. Po narysowaniu wspólnie oglądamy portrety, nagradzamy uczestników brawami i przywieszamy emblematy-naklejki (wykonane lub podklejone na papierze samoprzylepnym): „MISTRZ PORTRETU”.
8.TAŃCE, KTÓRE WSZYSCY ZNAMY.
Wspólnie tańczymy znane tance np. „kaczuchy”, „lambada”, „makarenę” lub znanego „węża” przy akompaniamencie znanej melodii.
9. WSPÓLNY POCZĘSTUNEK.
Wspólnie przechodzimy do salo jadalnej na poczęstunek: dzieci jedzą placki i ciasteczka upieczone przez mamy i piją soki owocowe lub herbatę, rodzice również częstują się ciastami, piją kawę lub herbatę.
10. KONKURS TANECZNY.
Konkurs odbywa się w parach np. rodzic z dzieckiem. Każda para otrzymuje nadmuchany wcześniej balonik, lub rozdaje się balony, które nadmuchują rodzice. Wszystkie pary przy muzyce tańczą z balonem umieszczonym między brzuchami, rytmicznie się poruszając. Z parkietu schodzą pary, którym wypadł lub pękł balon – balonu nie można poprawiać lub podtrzymywać rękami. Parom odpadającym z konkursu dziękujemy brawami. Dziesięć lub pięć najlepszych par (w zależności od początkowej ilości par), nagradzamy brawami i odznakami na papierze samoprzylepnym : „MISTRZ TAŃCA”.
11. ZNANE ZABAWY KOŁOWE.
Wspólnie bawimy się w znane wszystkim uczestnikom zabawy np. „Mam chusteczkę haftowaną” , „Rolnik sam w dolinie”, „Miotlarz”, „Stary niedźwiedź” itp.
12. KONKURS HUMORU.
Każdy uczestnik konkursu ma za zadanie opowiedzieć dowcip, śmieszną historyjkę, żarcik lub zademonstrować np. śmieszną minę lub zilustrować wesołą sytuację. Wszystkich uczestników nagradzamy brawami i odznakami: „MISTRZ HUMORU”.
13. KOSZE OBFITOŚCI – WSPÓLNY POCZĘSTUNEK.
Wszyscy przechodzą do sąsiedniej Sali na poczęstunek składający się z owoców, ciastek i soków.
14. TANIEC POŻEGNALNY.
Wszyscy wspólnie tańczą korowód taneczny i dziękują sobie nawzajem za wspólną zabawę.
15. PAMIĄTKOWE ZDJĘCIA.
Wszyscy robią sobie zbiorowe zdjęcia, grupowe oraz przy choince.
16. PODZIĘKOWANIE.
Nauczycielka dziękuje wszystkim za wspaniałą zabawę oraz za przybycie i wręcza wszystkim emblematy: „MISTRZ DOBREJ ZABAWY” oraz wykonane i przygotowane wcześniej „MASKI KARNAWAŁOWE”, które wszyscy uczestnicy wspólnej zabawy zabierają do domu.
Anna Piątek – nauczycielka przedszkola nr 13 im. Jana Pawła II w Tarnobrzegu. Autorka otrzymuje upominek.
Zobacz także: