☰ menu

Zabawa wpływa na rozwój emocjonalny dzieci

Zabawa wpływa na rozwój emocjonalny dzieci
📖 Czyta się średnio w 3 min. 🕑
Beztroska zabawa jest naturalną potrzebą każdego dziecka i najważniejszą częścią szczęśliwego dzieciństwa. Oprócz tego, że dostarcza wiele radości, rozwija też wyobraźnię i umiejętności komunikacyjne, wzbogaca słownictwo, a także w istotny sposób wpływa na sferę emocjonalną.

Swoboda działania

Jak wynika z wieloletnich obserwacji pedagogów przedszkolnych, dzieci najbardziej lubią zabawy podejmowane z własnej inicjatywy lub takie, które dają im swobodę działania i możliwość bawienia się na różne sposoby. Doskonale wpływa to na ich rozwój, bo poprzez stosowanie różnych scenariuszy i rozwiązań mózg rozwija się naturalnie i twórczo.

Rolą rodziców w tym zakresie jest stworzenie dzieciom odpowiednich warunków do eksplorowania świata, poznawania siebie i nabywania nowych umiejętności. W zabawie, której towarzyszą radość, śmiech i swoboda, nie muszą obowiązywać żadne reguły. Wystarczy dać dziecku okazję do tego, by dało ponieść się fantazji. Opiekun może uczestniczyć w zabawie, ale nie powinien jej wartościować czy oceniać.

Nieskończone możliwości zabawy

We wczesnym dzieciństwie rozwój strefy poznawczej i emocjonalnej jest bardzo ściśle połączony z rozwojem motorycznym. Układ nerwowy odbiera informacje ze wszystkich zmysłów – dotyku, równowagi, propriocepcji, węchu, smaku, wzroku, słuchu. Rozpoznaje je, interpretuje i integruje ze sobą. Dlatego oprócz zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka, należy mu również dostarczać różnorodnych stymulacji. Z pomocą rodzicom przychodzi ciastolina Play-Doh, dająca nieskończone możliwości zabawy. Jej różne kolory, kształty i tekstury inspirują do tworzenia niezwykłych elementów. Dziecko może budować postaci, rzeczy, aranżować sytuacje według własnego, jedynego w swoim rodzaju, pomysłu i scenariusza. Otwierając tuby z ciastoliną, otwierają się drzwi do magicznego świata wyobraźni.

Wspólna zabawa z najbliższymi rozwija więzi emocjonalne, poczucie przynależności do rodziny i zdrowe relacje. Uczy funkcjonowania w społeczeństwie i kontaktów z innymi.

Pozwólmy dzieciom się bawić!

Dziecięca, radosna twórczość rozwija osobowość dziecka i kształtuje jego emocje. Dzieci uczą się przez zabawę, która zachęca mózg do dłuższego wysiłku. Pobudzana jest wówczas naturalna skłonność umysłu do wyjaśniania zjawisk. Jako rodzice możemy wchodzić w interakcje ze swoimi pociechami. Komentujmy, to co robi dziecko z ciastoliną: „Teraz łączysz żółty i niebieski”. Zadawajmy pytania, aby maluch mógł się zastanowić i opisać to, nad czym pracuje „Co będzie, gdy zrobisz tego węża”? Połącz zabawę z życiowymi przykładami: „Spróbujesz zrobić żółtego banana? Ten zielony chyba jeszcze nie dojrzał”. Ucz współpracy: „Czy mogę Ci pomóc z tym bałwankiem”? Obserwuj i porównuj działania: „Ja też tnę moją ciastolinę na paseczki”. Taka wspólna zabawa uruchamia, stymuluje, rozwija i wzbogaca mowę, przyczyniając się do rozwoju umysłowego dziecka i wzmacniania jego pozytywnych przeżyć związanych z nauką.

Zabawa bez górnego limitu wieku

Już dwulatek potrafi zrobić kulkę z ciastoliny, utoczyć wałek czy ugnieść „placuszek”, co pozwala mu poczuć się kompetentnie i buduje poczucie własnej wartości. Czynności związane z lepieniem są doskonałym ćwiczeniem dla sprawności motorycznej, a ponadto stwarzają okazje do rozwijania systematyczności, wytrwałości oraz dążenia do pokonywania przeszkód. Zabawa ciastoliną z rodzicem, kolegą lub rodzeństwem wspiera umiejętności społeczne dziecka, takie jak dzielenie się, zamienianie i cieszenie się przebywaniem z innymi ludźmi. Play-Doh to zabawa dla każdego – bez względu na wiek czy płeć!

Kolorowe zestawy Play-Doh, które idealnie sprawdzą się m.in. jako prezent z okazji Dnia Dziecka znajdują się w Kreatywnej Strefie Play-Doh.

 

Exit mobile version