☰ menu

Złote myśli Alberta Einsteina o szkole, nauce i wychowaniu

3 złote myśli Alberta Einsteina o szkole
📖 Czyta się średnio w 3 min. 🕑

Tak powiedział Albert Einstein. Od jego czasów szkoła zapewne trochę się zmieniła, ale czy kształtuje „harmonijne osobowości”? Czy do tego dąży? I czy w ogóle można osiągnąć taki efekt w obecnym systemie edukacji?

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.

Chyba nie trzeba być Einsteinem, żeby wymyślić takie hasło. To marzenie wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców. Tylko jak wprowadzić je w życie?

Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych. 

Kolejna oczywistość. Wszyscy o tym wiemy. Ale Albert Einstein żył w innych czasach i zdecydowanie wyprzedzał swoją epokę obserwując to, co system szkolny pielęgnuje, ale też to – co potrafi zniszczyć w uczniach.

To oczywiście nie jedyne złote myśli Einsteina, wybraliśmy dla Was jeszcze kilka poniższych cytatów, które świetnie odzwierciedlają, jak powinno wyglądać kształcenie, by dzieci mogły rozwinąć skrzydła i stać się myślącymi, spełnionymi ludźmi.

Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka.

Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć.

Należy się wystrzegać pouczania młodych ludzi, że tradycyjnie rozumiany sukces stanowi główny cel życia. Najważniejszą motywacją w edukacji i w życiu jest przyjemność płynąca z pracy, przyjemność płynąca z jej owoców oraz świadomość znaczenia, jakie one mają dla całej społeczności.

To cud, że ciekawość jest w stanie przetrwać formalną edukację.

Logika zaprowadzi Cię z punktu A do punktu B. Wyobraźnia zaprowadzi Cię wszędzie.

Cała nasza nauka, w porównaniu z rzeczywistością, jest prymitywna i dziecinna – ale nadal jest to najcenniejsza rzecz, jaką posiadamy.

Fakt, że nowoczesne metody nauczania nie zdławiły jeszcze zupełnie świętej ciekawości dociekania, ma wiele znamion cudu, ponieważ ta delikatna roślinka – oprócz stymulacji – łaknie przede wszystkim wolności. Bez niej stanie się wrakiem i bezwarunkowo popadnie w ruinę.

Każdy jest geniuszem, ale jeśli zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności wspinania się na drzewa, to przez całe życie będzie myślała, że jest głupia.

Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz.

Jedynym rozsądnym sposobem wychowania jest oddziaływanie własnym dobrym przykładem, a jeśli nie można inaczej – odstraszającym przykładem.

Nigdy nie uczę moich uczniów. Ja tylko staram się zapewnić im warunki, w których mogą się uczyć.

Wiadomo, że taki a taki pomysł jest nie do zrealizowania. Ale żyje sobie jakiś nieuk, który o tym nie wie. I on właśnie dokonuje tego wynalazku.

Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona.

Exit mobile version