Rówieśnik kinematografu. Magia seansów w fotoplastikonie
Wystawa „Rówieśnik kinematografu. Magia seansów w fotoplastikonie” to nowoczesna, multimedialna ekspozycja ilustrująca historię stereoskopii – trzeciego wymiaru, a także dzieje powstania oraz funkcjonowania fotoplastikonu. To wystawa, która nie tylko uczy i bawi, ale też ze względu na swój historyczno-przekrojowy charakter sprzyjający refleksjom i wspomnieniom doskonale sprawdza się jako miejsce spotkań grup (rodzin) kilkupokoleniowych, czyli jest projektem „familijnym”.
Jest swego rodzaju przestrzennym dokumentem stanowiącym kompendium wiedzy na temat stereoskopii oraz tego wyjątkowego wynalazku, jakim jest fotoplastikon i jednocześnie doskonałą bazą do prowadzenia lekcji muzealnych. Prezentowane zabytki i archiwalia pochodzą w przeważającej większości ze zbiorów własnych Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Trzon i zarazem główny element ekspozycji stanowi zbudowany ok. 1900 roku fotoplastikon – urządzenie, będące niemal rówieśnikiem kinematografu, stanowiące jeden z cenniejszych i atrakcyjniejszych eksponatów.
Ponadto j e d y n y zachowany w Polsce (na świecie jest ich tylko pięć) autentyczny kompletny egzemplarz pochodzący
z niemieckiej pracowni wynalazcy i konstruktora tego urządzenia – Augusta Fuhrmanna (1844 – 1925).
Fotoplastikon eksponowany jest równolegle z różnego rodzaju zabytkami z dziedziny techniki prefilmowej.
W gablotach prezentowane są rozmaite stereoskopy – zabytkowe
i współczesne, ręczne i szafkowe, w obudowie drewnianej i metalowej (np. ręczny stereoskop Holmesa), a także okularowe wykonane z tworzyw sztucznych (np. stereoskop „Deluxe”, pryzmatyczny „Góra-Dół” czy okularowy „Lornette”) i papieru – np. „magiczne pudełko”. Wyeksponowane zostały również fotografie stereoskopowe (stereopary) wykonane na papierze i szkle oraz niezwykle interesujące unikatowe kolorowane diapozytywy. Ponadto zwiedzający zapoznać się mogą z metodami wykonywania i oglądania obrazów (zdjęć) trójwymiarowych, obrazów lentikularnych (rastrowych) i anaglifowych. Na wystawie prezentowane są też archiwalne dwuobiektywowe aparaty fotograficzne do stereopar i mini kolekcja rozmaitych okularów do oglądania anaglifów. Oprócz tych ostatnich w gablotach znajdują się również okulary polaryzacyjne 3D, okulary „Chromadepth” czy okulary „Pulfrich”, a także hełm VR, który zakładany na głowę, ma przenieść użytkownika do wirtualnego świata. Przedstawiono także historię holografii i sposób tworzenia hologramów oraz przykładowe hologramy. Ekspozycja ma ponadto charakter multimedialny, bowiem w przestrzeni ekspozycyjnej umieszczono trzy stanowiska do projekcji materiałów filmowych. Widzowie mogą obejrzeć produkcje animowane wykonane w technikach 3D i anaglifowej oraz „Czwarty wymiar” Zbigniewa Rybczyńskiego.
Wystawa zrealizowana przy pomocy finansowej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Urzędu Miasta Łodzi