☰ menu

zajęcia dla rodziców

śr.-śr.
01.09-22.09.2010
CZYTANIE OD NARODZIN

Jedną z pierwszych inwestycji w rozwój Twojego maluszka może być czytanie książek. Czytanie nie tylko daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i uspokaja, ale także stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć. Czy można jednak rozwinąć te zdolności już u niemowlęcia? Niewątpliwie tak! Czytając dziecku sprawiasz, że czuje się bezpieczne i kochane. Poświęcając mu swoją uwagę, mówiąc do niego, budujesz szczególny rodzaj więzi emocjonalnej.

Oto kilka wskazówek „na rozgrzewkę”, zanim zaczniesz przygodę z książką:
Mów do dziecka jak najczęściej. Aby pomóc dziecku w rozwoju słuchu, mów do niego wyraźnie i powoli.
Reaguj na jego gaworzenie. Gdy odpowiadasz na jego dźwięki, to dla dziecka znak, że to, co ono chce ci „powiedzieć” ma dla ciebie znaczenie.
Odzwajemniaj uśmiechy. Dziecko czuje, że jest kochane i rozumiane.
Rób śmieszne miny. Dziecko uwielbia patrzeć, jak zmienia się wyraz twarzy.
Baw się z dzieckiem, dotykaj i przytulaj je podczas zabawy. Zapytaj: „Gdzie jest twój nos?”. Następnie dotknij delikatnie noska i odpowiedz: „Tu jest twój nos”. Powtórz to kilka razy. Włącz do gry uszy, kolanka, brzuszek. Zaprzestań zabawy, gdy zauważysz u dziecka znużenie lub rozdrażnienie.
Śpiewaj piosenki i nuć kołysanki (np. „koci, koci łapci”).

Co czytać?

Wybieraj książki, które podobają się tobie i które będziesz czytać z radością. Niemowlęciu jest potrzebny twój czuły dotyk i ciepły, delikatny głos. Zwracaj uwagę na to, co czytasz – różne treści wnoszą różne emocje, które dziecko natychmiast wyczuje. Jeśli czytasz bajkę, która cię rozweseli, tę radość dziecko poczuje razem z tobą.
Zacznij od książeczki z tekturowymi kartkami lub miękkiej „poduszeczki”. Niebanalna książka zachęci do oglądania i zabawy, wspomoże rozwój czynności motorycznych dziecka. Duże kolorowe ilustracje i proste obrazki będą zaletą książki. Pamiętaj: jasne kolory stymulują dziecko od pierwszych chwil życia.
Dobre są książki-zabawki typu: włóż paluszek, dotknij – poczuj, dotknij – usłysz. Zmysły dziecka rozwijają się szybciej, gdy dziecko kojarzy zabawkę z dźwiękiem.
Im ciekawsza książka (intensywne kolory, ciekawy kształt), tym większa szansa, że dziecko zaprzyjaźni się z książką w przyszłości.

Jak czytać?

Czytaj dziecku kilka razy dziennie. Staraj się czytać regularnie. Możesz czytać przed pójściem spać, podczas spaceru, przed drzemką w ciągu dnia. Zabieraj książkę wszędzie tam, gdzie spodziewasz się czekać (kolejka w sklepie, lekarz). Pamiętaj jednak, że czytanie to przyjemność. Jeśli będziesz czytać z niechęcią, nie przyniesie to pożytku ani tobie, ani dziecku. Zwróć uwagę na czas. Zbyt długie czytanie ciebie znuży, a dziecko znudzi. Czytaj z przejęciem. Zmieniaj tembr głosu i intonację.
Kiedy czytasz, pokazuj kolorowe obrazki. Dziecko uczy się śledzić wzrokiem przedmioty o intensywnych kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym. Nazywaj przedmioty, które widzisz. Mówiąc i wskazując na przedmiot wzbudzisz zainteresowanie dziecka i sprawisz, że dozna ono nowych wrażeń.
Pozwól, by dziecko dotknęło książki i pomóż mu uchwycić ją. Jeśli jest to książka miękka, niech ją przytuli. Dzieci lubią poznawać świat dotykiem.
Jest wiele możliwości, aby uczynić z maleństwa sprawnego czytelnika w przyszłości. Oto parę ważnych pytań, które warto sobie zadać, jeśli mamy wątpliwości, czy postępujemy słusznie:
•    Czy miejsce do czytania jest komfortowe dla dziecka?
•    Czy dziecko czuje się bezpiecznie w tym miejscu?
•    Czy akceptuję jego możliwości skupienia się? Czy nie czytam na siłę?
•    Czy pokazuję obrazki? Czy czytam z przejęciem, zaangażowaniem? Czy zmieniam tonację głosu, wyrażam emocje?
•    Czy zwracam uwagę na reakcje dziecka? Czy wiem, co lubi najbardziej? Czy często się uśmiecha?

Gdzie szukać książek?

Na początku rozejrzyj się po domu i poszukaj książek z dzieciństwa. Zaufaj swojej intuicji. Na pewno znajdziesz takie książki, które mimo upływu lat nie straciły na jakości.
Popytaj także wśród innych rodziców. Z pewnością posłużą radą oraz pożyczą ciekawe lektury. Recenzji dobrych książek szukaj w miesięcznikach dla rodziców.
Udaj się do miejscowej biblioteki. Bibliotekarze są nie tylko mili, ale i kompetentni.
Kupuj książki przy każdej okazji. Nie ma nic lepszego niż kompletowanie pierwszej biblioteczki twojego dziecka.
Niech obcowanie z książką stanie się waszym codziennym rytuałem!
Katarzyna Domańska

Leo Maluch w Leader School
Wielu rodziców zastanawia się, które zabawy wspierają rozwój najmłodszych. Szukają dobrych zabawek, pomysłów, wskazówek, jak mądrze bawić się z dzieckiem w domu.
Leo Maluch jest przestrzenią pełną gotowych pomysłów na zabawy, które kształcą. Rodzice, dziadkowie i opiekunowie mogą wybrać spośród licznych propozycji.
Wszystkie zabawy, pomoce i aktywności są tak zaprojektowane, by kształtować w najmłodszych to, co najlepsze. Wspierają emocjonalny i intelektualny rozwój w czasie, gdy dziecko uczy się najszybciej. Zawierają jasne wskazówki, co robić każdego dnia, aby dziecko korzystało z pełni swoich możliwości.

Każdy, kto jest ciekawy, co jeszcze można zaproponować dziecku, by stawało się mądrą i szczęśliwą osobą, może wziąć udział w specjalnych warsztatach. Tu pod okiem specjalistów odkryje sprawdzone sposoby ujawniania talentów u najmłodszych dzieci.
Leo Maluch – warsztaty dla rodziców małych dzieci od narodzin do 6 roku życia i przyszłych rodziców oraz dziadków, opiekunów, pedagogów i nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym.

•    Warsztaty „Naucz małe dziecko myśleć i czuć”
prowadzący: Katarzyna Rojkowska
czas trwania: 12 godzin (weekend – sobota i niedziela)
„To, co my dorośli nazywamy nauką, dla małych dzieci jest fascynującą zabawą. Ucząc dzieci z miłością i szacunkiem, nie pozbawiamy ich radości dzieciństwa. Wręcz przeciwnie – tę radość wielokrotnie potęgujemy. Maluchy, które bawią się w czytanie lub naukę matematyki, nie tylko rozwijają swoje zdolności, ale również zyskują coś, co jest dla nich najcenniejsze. Uwagę rodziców”.
 fragment książki "Naucz małe dziecko myśleć i czuć" Katarzyny Rojkowskiej
•    Warsztaty „Każde dziecko ma talent – dowiedz się jaki”
prowadzący: Renata Gut
czas trwania: 12 godzin (weekend – sobota i niedziela)
•    Warsztaty „Odżywiaj dziecko w zgodzie z naturą”
prowadzący: Bożena Żak-Cyran
czas trwania: 12 godzin (weekend – sobota i niedziela)
•    Warsztaty „Emocjonalny parasol – rozwój emocjonalny małego dziecka”
prowadzący: Katarzyna Rojkowska
czas trwania: 12 godzin (weekend – sobota i niedziela)

Exit mobile version