Zapraszamy entuzjastów sztuki i przyrody, twórczej zabawy w plenerze,
rodzinnej atmosfery, słowa i dźwięku.
Tematem 12 edycji Festiwalu jest ŚMIAŁOsfera – twórcza sfera Śmiałej Wisły, zestrojenie świata sztuki, natury, liryki i człowieka. Czyniąc z Królowej Polskich Rzek motyw przewodni tegorocznego Festiwalu, pragniemy oddać jej należny hołd, szacunek oraz możliwość artystycznego przeistoczenia… Śmiała Wisła zachęca artystów do tworzenia sztuki wybiegającej poza schemat, wolnej od konwencji, intrygującej, odważnej i niespokojnej.
Festiwalowe wydarzenia odbędą się na Wyspie Sobieszewskiej, w trzech lokalizacjach:
- „Wyspa Skarbów” GAK (Galerie, Muzeum, teren wokół Domu Kultury)
- O.W. Drogowiec, ul. Turystyczna 1 (plac, SCENA GŁÓWNA),
- nabrzeże przy ul. Nadwiślańskiej (przystanek tramwaju F6) – Śmiała Wisła.
W PROGRAMIE:
PROGRAM
12:00 – 21:00 WIERSZE NA WIETRZE / INSTALACJA
/ teren Wyspy Skarbów, ul. Turystyczna 3 /
Instalacja Wiersze na wietrze stanowi artystyczną odpowiedź na sytuację, w której podczas jednego, majowego dnia powstało ponad dwadzieścia wierszy na temat Wyspy Sobieszewskiej. Działo się to podczas II Festiwalu Karnawał Latawców „Fruwające Ryby”, a autorami wierszy były dzieci, które odpowiedziały na wezwanie do twórczości rzucone przez organizatorów Festiwalu
w ramach konkursu „Odpłyń z wierszolotem” w prowadzeniu poety Mirka Mularskiego.
Te spontaniczne, ulotne wypowiedzi postanowiła utrwalić
w nowej formie lokalna artystka, Danka Jarzyńska. Powstała instalacja łącząca teksty z obiektami rzeźbiarskimi, papier
z granitem, „wietrzność” ze stabilnością.
Inicjatywa i projekt instalacji: Danka Jarzyńska
Projekt graficzny i koordynacja: Kamil Leński
Danka Jarzyńska jest absolwentką gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, kierunek Edukacja Artystyczna Sztuk Plastycznych. W 2001 uzyskała dyplom w Pracowni Rzeźby pod kierunkiem prof. Wojciecha Sęczawy. Szczególnie fascynują ją relacje międzyludzkie (wystawa indywidualna „Więzi”). Swoją twórczość określa jako „minimalizm figuratywny”. Tworzy w brązie, marmurze, granicie i ceramice. Uczestniczka wielu pobytów twórczych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Mieszka i tworzy na Wyspie Sobieszewskiej.
———————————————————–
12:00 – 15:00 ŚMIAŁE WYNURZENIA / WARSZATY
/ teren Wyspy Skarbów, ul. Turystyczna 3 /
„Marzyć to dowód największej odwagi” [Gayle Forman]
Wrzuć do Wisły butelkę z marzeniem, gdy wpadnie do morza na pewno się spełni…
Prowadzenie: Paulina Llera Arias
Bez konieczności zapisów.
Lubiących beztrosko bujać w obłokach zapraszamy do podzielenia się swoimi najskrytszymi marzeniami z królową Polskich rzek. Poprzez symboliczne środki wyrazu odbędziemy podróż do naszych cichych pragnień, które trafiając do morza wynurzą się
i ziszczą na podatnym, życiodajnym gruncie. Warsztaty przeznaczone dla małych i dużych, którzy nie boją się marzyć!
Paulina Llera Arias – Wyspiarka, która codzienną obserwację Wisły ma w naturze. Ukończyła Liceum Plastyczne w Gdyni Orłowie o profilu fotografia artystyczna. Absolwentka ASP
w Gdańsku – studia Edukacji Artystycznej
w zakresie sztuk plastycznych. Swoją plastyczną przygodę kontynuowała pracując lat kilka w pracowni plastycznej Teatru Miniatura. Od 2005 roku związana z „Wyspą Skarbów” Gdańskiego Archipelagu Kultury.
———————————————————————————-
12:00 – 17:00 WYSPA JAWA DO WYSPY SOBIESZEWSKIEJ / WARSZATY BATIKU
/ teren Wyspy Skarbów, ul. Turystyczna 3 /
godz. 12.00 – wykład wprowadzający
godz. 14.00 – dołącza nowa osoba (opcjonalnie, w przypadku zwolnienia miejsca)
Wiek uczestników: od 8 lat
Ilość uczestników: max. 12 osób
Prowadzenie: Urszula Dulewicz
Zapisy: wyspaskarbow@gak.gda.pl
W ramach warsztatów batiku połączymy świat sztuki z mocą stwórczej natury. Z głębin wód Śmiałej Wisły wydobędziemy inspirujące motywy natury; podwodny świat roślin i zwierząt będzie przewodnią inspiracją do stworzenia śmiałych, barwnych bądź wrażliwych
i wysublimowanych batików.
Batik to metoda barwienia, która została wynaleziona w Indonezji, na wyspie Jawa. W Polsce kojarzona była głównie z tradycją zdobienia pisanek, a współcześnie wykorzystywana jest także w sztuce dekoracyjnej. Polega na tworzeniu wzorów na tkaninie poprzez pokrywanie płótna gorącym woskiem i parafiną. Tkaninę następnie zanurza się w barwniku, wówczas miejsca pokryte woskiem pozostają niezabarwione. Po wyschnięciu tkaniny, nakłada się woskiem kolejny wzór i barwi w ciemniejszym barwniku. Czynność tę można powtarzać wielokrotnie. Po wykonaniu zaplanowanego wzoru, batik prasuje się przez papier, aby pozbyć się wosku i uzyskać jednolitą powierzchnię obrazu.
Dlaczego warto stworzyć swój batik?
poznasz magiczną technikę: barwienia tkaniny z zastosowaniem naturalnego wosku pszczelego
odkryjesz właściwości kolorów:
będziesz się bawić łączeniem kolorów i powstawaniem kolorów
rozwiniesz: indywidualną ekspresję lub też wyćwiczysz precyzję
batik możesz wykorzystać: jako obrazek, tkaninę użytkową lub element ubioru
Wszyscy mają równe szanse twórcze: niezależnie od podejścia i umiejętności
KAŻDY BATIK JEST UDANY!
Urszula Dulewicz – Od 2014 r. jest studentką na Międzywydziałowych Środowiskowych Studiach Doktoranckich na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
W 2006 r. otrzymała dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W trakcie tej nauki studiowała również na Akademie der Bildende Künste Stuttgart oraz w Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel (Szwajcaria). Tworzy obiekty przestrzenne, ready made oraz prace w technice frotażu i batiku. W swoich pracach wykorzystuje także kody językowe. W 2015 r. w ramach Festiwalu Instalacji Lirycznych – „Liryka dla dzieci” zaprezentowała prace wykorzystujące alfabet Braille’a, które zostały następnie zakwalifikowane do finału II Triennale Sztuki Pomorskiej w PGS w Sopocie.
———————————————————————————-
13:00 – 16:00 PODWÓRKOWY SALON POEZJI / WARSZATY / INSTALACJA/ RECITAL
/ teren OW „Drogowiec”, ul. Turystyczna 1/
Zabawa słowem w przyjaznym otoczeniu, warsztaty, instalacja, mini recital, prezentacja twórczości uczestników warsztatów z możliwością skonfrontowania z przestrzenią i odbiorcą.
Prowadzenie: Mirek Mularski. Zapisy na warsztaty „Lanie wody”: wyspaskarbow@gak.gda.pl
godz. 13:00-13:30 – CZYTANIE POEZJI: Mirek Mularski + Gość Specjalny – Zofia Grzelachowska. Usłyszymy wybrane wiersze z antologii poezji “Wisło moja, Wisło stara…” (oprac.Edwarda Mazurkiewicza /Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986).
godz. 13.30-15.30 – LANIE WODY – warsztaty pisania krótkiej formy poetyckiej
godz.15:30-16:00 – MINI-RECITAL – prezentacja autorska Mirka Mularskiego na śpiew i gitarę klasyczną. W nietypowej odsłonie zaprezentuje on wybrane teksty z własnej twórczości. Usłyszymy m.in. “Piosenkę o pająkach” (wyróżnioną drukiem na 44. Ogólnopolskim Turystycznym Przeglądzie Piosenki Studenckiej BAZUNA), uwielbianą przez dzieci i dorosłych “Piosenkę o żabkach i bocianie”. Podczas recitalu pojawią się również wiersze: “Nadmorscy przyjaciele”, “Przedchmurze”, “Śmiało z wiosłami na Wisłę”, “Nie zawracaj Wisły kijem”. Poeta zaprosi do zabawy słownej wszystkich mieszkańców Wyspy i jej gości, niezależnie od wieku i tego, czym się zajmują.
Wisłowe(g)łowy – instalacja składająca się z wiślanych ryb, które zatrzymane w sieci przemówią poetyckim głosem… Dzięki gościom festiwalu instalacja stanie się nie tylko estetyczną dekoracją Podwórkowego Salonu Poezji, lecz otworzy także uczestników na działania słowotwórcze inspirowane Wyspą.
Mirek Mularski – twórca i miłośnik słowa, muzyki
i teatru. Absolwent Studium Głosu i Wymowy „Akcent” w Gdyni. Stażysta Alternatywnej Szkoły Teatralnej w Gdańsku. Swoje umiejętności doskonali biorąc udział w warsztatach poetyckich i wokalnych. Po godzinach poszukiwacz dobrego smaku w świecie kawy i jej alternatywnych sposobów parzenia.
Aktualne nagrody i wyróżnienia: wyróżnienie
w 44. Ogólnopolskim Turystycznym Przeglądzie Piosenki Studenckiej BAZUNA, za przewrotne podejście do własnej twórczości (2016);
I miejsce w 61. Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim, eliminacje wojewódzkie oraz występ w finale laureatów (2016); twórca oraz realizator konkursu „Odpłyń z wierszolotem”; podczas II Karnawału Latawców – “Fruwające Ryby” (maj 2016); udział wokalno-aktorski podczas II Przeglądu Pamięci “Zatrzymane w pamięci – Pierwsza miłość”, Stacja Orunia GAK; wyróżnienie w 55. Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim w kategorii „Wywiedzione ze słowa”, eliminacje wojewódzkie (2010); wyróżnienie w XV Jubileuszowym Konkursie na Limeryk Antydepresyjny – Limerykowisko 2016; II miejsce w X Konkursie na Zimowy Limeryk Antydepresyjny, Klub Winda GAK (2011).
Zofia Grzelachowska – wyspiarka, aktywna członkini oraz kronikarz działalności Koła Emerytów z Wyspy „Bursztynek”; udziela się scenicznie w projekcie Stacji Orunia GAK Przegląd Pamięci „Zatrzymane w słowach”, „Pierwsza Miłość” (2016 – 2015), wolontariuszka WOŚP; ukończyła Wyższą Szkołę Rolniczą w Poznaniu, dlatego też przyroda i ekologia są jej bliskie. Otwarta na współpracę z młodą generacją. Chętnie bierze udział w wieczorach poetyckich. Przygoda Pani Zofii z poezją zaczęła się w szkole średniej i wiązała się z jej aktywnym udziałem w kole polonistycznym. Recytowała wówczas ulubione wiersze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. W ramach koła uczestniczyła również w pogadankach dotyczących treści sztuk Teatru Telewizji, aktorów, reżyserów. Polonistka pani Zofii była tą osobą, która rozbudziła w niej miłość do teatru. Z przyjemnością utożsamia się z tym rodzajem sztuki. ——————————————————————
13:00 – 16:00 SŁUCHANIE WYSPY / REJS AKUSTYCZNY
/ nabrzeże przy ul. Nadwiślańskiej, przystanek tramwaju wodnego /
Odbiorca: rodzina z dziećmi, dziecko z opiekunem, dorośli (ilość uwarunkowana miejscami w łódce).
Czas trwania 1 rejsu – ok 15 min. Wymiana grupy – rotacyjna, co 20 min.
Prowadzenie: Stowarzyszenie Sztuka Cię Szuka w ramach projektu
„Ucho w wodzie, czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej” realizowanego ze środków finansowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zapisy: sztukacieszuka@gmail.com
Zapraszamy na dźwiękowe wycieczki łódką po Śmiałej Wiśle podczas których uczestników warsztatów wprowadzimy w tajniki skupionego słuchania, krajobrazu akustycznego
i akustycznej ekologii. W małych grupach popłyniemy po Śmiałej Wiśle, by nasłuchiwać specyficznego dla niej brzmienia… Będziemy uczyć się słuchać lub jak kto woli – widzieć uszami. Poznamy nowe dźwięki, świat szmerów i hałasów otaczającej nas przestrzeni. Zaproponujemy serię ćwiczeń pogłębiających umiejętność słuchania otoczenia dźwiękowego oraz posłuchamy dźwięków spod i znad wody za pomocą profesjonalnych rejestratorów.
„Zawsze kładłem nacisk na to, że projektowanie krajobrazu dźwiękowego zaczyna się
z naszego wnętrza. Zanim stanie się naprawdę skuteczne, musi być postulowanie przez wrażliwych obywateli. Jest to proces kształcenia, który zaczyna się od jednostki lub małej grupki i stopniowo się rozszerza, jak kręgi na wodzie, aż w końcu obejmie całe społeczeństwo i zapanuje wszędzie. Wtedy,
i dopiero wtedy możemy spodziewać się, że światowy krajobraz dźwiękowy zmieni się i nabierze wdzięku, piękna i lokalnego kolorytu.”*
Inspiracją dla tego typu inicjatywy artystycznej jest idea akustycznej ekologii stworzona
i rozwijana od połowy lat 60 XX wieku przez kanadyjskiego kompozytora R. Murray’a Schafer oraz jego zespół badawczy “World Soundscape Project”. Według Schaefera otoczenie dźwiękowe jest „zanieczyszczone”, a przyzwolenie kultury zachodu na bezwzględny prymat postrzegania wizualnego hamuje wrażliwość na dźwięk. Centrum Schaferowskiej koncepcji ekologii akustycznej stanowi idea środowiska dźwiękowego jako utworu muzycznego. Według Shafera poznanie i zbadanie stanu otaczającego krajobrazu dźwiękowego jest etapem prowadzącym do późniejszego świadomego twórczego jego kształtowania. Przekomponowania „wielkiej kompozycji muzycznej świata”. „Warsztaty słuchania
i tworzenia dźwięków“ wpisują się w propagowaną przez tego kompozytora działalność artystyczną i edukacyjną w zakresie słuchania.
* [W:] „Poznaj dźwięk 100 ćwiczeń w słuchaniu i tworzeniu dźwięków“ R.Murray Schafer, Brevis, Poznań 1995, tłum. Rafał Augustyn.
fil.gak.gda.pl
www.facebook.com/filwyspa