Kiedy: od 26 kwietnia 2017 r.
Historia kolei dojazdowych sięga XIX w. Już wtedy były ważnym ogniwem łączącym ludność okolicznych miejscowości z Warszawą. Na podstawie powstałych linii planowano i tworzono całe założenia urbanistyczne i architektoniczne. W XX wieku, mimo ciężaru wojen i kolejnych okupacji, koleje dojazdowe były tym, co integrowało i spajało mentalność mieszkańców okolicznych miejscowości. Były swego rodzaju symbolem normalności w trudnych czasach.
Na wystawie zostanie przybliżona historia siedmiu kolejek:
Kolei Wilanowskiej – nieistniejącej wąskotorowej kolei dojazdowej, która kursowała dawniej z Warszawy do Wilanowa, Powsina i Konstancina, stając się z czasem częścią kolejki grójeckiej.
Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej (dawniej Grójecka Kolej Dojazdowa) – dawniej kolei dojazdowej, współcześnie kursującej jako linia turystyczna na trasie Piaseczno – Tarczyn.
Kolei Młocińskiej – istniejącej w latach 1929–1943 normalnotorowej, prywatnej kolei, łączącej Warszawę z Młocinami, Łomiankami i składnicą amunicji w Palmirach w Puszczy Kampinoskiej.
Kolei Mareckiej – istniejącej od 1897 do 1974 roku kolei wąskotorowej umożliwiającej w ostatnim okresie kursowania dotarcie z Radzymina i Marek na Pragę.
Kolei Jabłonowskiej (zwanej także koleją karczewską) – kursującej dawniej z Jabłonny przez Warszawę do Karczewa i Starej Miłosny.
Kolei Poligonowej – wojskowej linii wąskotorowej kursującej z Rembertowa, obsługującej także transport cywilny.
Osobno potraktowana została Warszawska Kolej Dojazdowa, która jako oddzielny twór odgrywała i nadal odgrywa rolę nie tylko transportową, ale wręcz kulturotwórczą.
Zaprezentowane na wystawie fotografie są unikatami na skalę europejską, często nigdy niepublikowane mają tu okazję opowiedzieć o historii naszego miasta i ludzi.