Zimą 2015 roku Dyrekcja Muzeum podjęła decyzję o skierowaniu do naprawy głównej dwóch zabytkowych wagonów osobowych Ci28. Wagony zostały wyprodukowane w 1928 r. we wrocławskiej wytwórni taboru kolejowego Linke Hofmann Werke (późniejsza Państwowa Fabryka Wagonów). Całą swoją kolejową służbę spędziły na Śląsku – przed 1945 roku odpowiednio w wagonowniach w Katowicach i Opolu. Po 1945 kiedy zostały przejęte przez Polskie Koleje Państwowe w wagonowniach Katowice i Tarnowskie Góry. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych XX wieku wycofane zostały z obsługi przewozów pasażerskich i przystosowane do roli wagonów gospodarczych. Jako takie trafiły do Jaworzyny Śląskiej. Po likwidacji Parowozowni, a potem Skansenu zaczęły podpadać w ruinę.
Na przełomie 2013 i 2014 wysiłkiem Muzeum udało się przeprowadzić naprawę główną polskiej lokomotywy parowej TKt48-18 z 1951 r. Parowóz został utrzymany w ruchu. Ostatecznym celem naprawy było odtworzenie historycznego składu pociągu osobowego, typowego dla kolejowego krajobrazu Przedgórza Sudeckiego z lat 50-tych i 60-tych XX wieku. Parowóz wymagał więc „doposażenia" w wagony. Wagony Ci28 wydawały się naturalnym wyborem. Po dokonaniu wstępnych oględzin, w oparciu o wytyczne Kolejowego Komisarza Odbiorczego, po odbyciu kilu wyjazdów studyjnych do innych placówek posiadających wagony serii Ci i bliźniaczych – przystąpiliśmy do naprawy głównej.
Po przeszło 7 miesiącach intensywnych prac gotowi jesteśmy zaprezentować wagony szerszej publiczności. A to dopiero początek. Następnym krokiem jest uruchomienie regularnego wakacyjnego połączenia kolejowego obsługiwanego przez lokomotywę parową TKt48-18 oraz dwa historyczne wagony Ci28 na trasie Jaworzyna Śl. – Świdnica Miasto – Jaworzyna Śląska.
Zapraszamy serdecznie, już w najbliższy weekend do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej na spotkanie z historycznym składem z lat 50-tych XX wieku. A w kolejnych tygodniach do zobaczenia na szlaku z TKt48-18 i zabytkowymi wagonami!