☰ menu

warsztaty taneczne dla dzieci

pt.-niedz.
01.03-24.03.2013

W programie wykorzystywane są między innymi:

– tańce integracyjne o różnym stopniu trudności w wersjach na stojąco i siedząco,

– zabawy rytmiczne – umuzykalniające,

– piosenki i tańce na powitanie i pożegnanie,

– różnorodne działania umożliwiające kontakt z dźwiękiem, uchem, obrazem i słowem.

Na zajęciach korzystamy m.in. z:

– instrumentów (gotowych i przygotowywanych przez dzieci),

– zabawek,

– licznych materiałów plastycznych,

– chusty KLANZY,

Instrumenty są rzeczami niezwykle interesującymi dzieci. Podczas zajęć najpierw wyjaśniamy dzieciom sposoby prawidłowego ich używania, trzymania, uderzania, potrząsania. Kolejny krok, to nauczanie właściwej gry, wyczulenie na prawidłową artykulację, dynamikę. Grę wykorzystujemy jako akompaniament śpiewanych piosenek, w trakcie zabaw muzycznych.

Wykorzystujemy również rozmowy rytmiczne w formie powtarzania rytmu lub dźwięku za prowadzącym. Wymaga to od dzieci dużej koncentracji, zdyscyplinowania i umiejętności współdziałania. Technika ta wpływa pozytywnie na sprawność manualną, płynność ruchów, niezbędną w wykonywaniu czynności samoobsługowych.

Dzięki zajęciom "Muzyka, Taniec i Rytm" świat dźwięków staje się dzieciom jeszcze bliższy i bardziej zrozumiały. Dzieci mogą samodzielnie lub z pomocą realizować powstawanie dźwięków. Jest to niezwykle ważne w rozwoju dzieci, gdyż wytwarzanie dźwięków przy pomocy przedmiotów najbliższego otoczenia, przedmiotów codziennego użytku, wykonywanie gestodźwięków, a także spontaniczne muzykowanie, jest poznawaniem zjawisk akustycznych i jednocześnie nauką głębszego ich rozumienia. Dzięki temu słyszany dźwięk przez dziecko jest kojarzony z konkretnym zdarzeniem w związku z czym przestaje być jedynie zjawiskiem abstrakcyjnym.

Zajęcia muzyczne pełne są również zabaw wpływających na rozluźnienie napięcia mięśniowego pojawiającego się często u dzieci. Początkowo wykonuje się je w pozycji leżącej, np. zwijanie się w kulkę, a następnie swobodne leżenie, a później w pozycji stojącej, np. wspinanie się na palcach z rękoma w górę i swobodny skłon do przodu. Cenne są również zabawy tematyczne w trakcie których dzieci wykonują same lub z pomocą automasaż. Głaskanie, rozcieranie, ugniatanie i oklepywanie sprzyja zmniejszeniu napięcia mięśniowego, jednocześnie wielorako angażuje dziecko w treść i przebieg zabawy.

Każde zajęcia kończą się chwilą odpoczynku, polegającą na słuchaniu utworu muzycznego o charakterze relaksacyjnym. Relaksacja muzyczna jest czasem wyciszenia i odprężenia, pozytywnie wpływa na organizm człowieka.

Zajęcia oparte są na:

– metodach pedagogiki zabawy (należą tu min. Aktywność ruchowa o wymiarze społecznym, gdzie duże znaczenie mają relacje międzyludzkie),

– metodzie ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone (rozwijanie poprzez ruch świadomości własnego ciała, świadomości przestrzeni, działania w niej i dzielenia jej z innymi ludźmi),

– metodzie Carla Orff′a (wychowanie muzyczne powinno być dostosowane do naturalnych dyspozycji psychicznych małego dziecka, tak, aby wzbudzały jak najwięcej twórczej aktywności, swobody i radości w obcowaniu z muzyką. Za źródło muzyki przyjął mowę, ruch (taniec) i muzykę elementarną tworzoną przez dzieci na instrumentach perkusyjnych),

– teorii eurytmii Rudolfa Steiner′a (rytm, który jest tu centralnym pojęciem, w muzyce odpowiednikiem przeżywanych przez człowieka rytmów „wewnętrznych".(bicia serca, rytmu oddechu, snu, czuwania itd.)

Cele i efekty zajęć

Dla dzieci:

– rozwijają umiejętności z zakresu dużej i małej motoryki,

– pokazują i uczą różne sposoby poruszania się i przede wszystkim tańczenia,

– uczą rozróżniania, odwzorowywania i tworzenia własnych gestów i rytmów do muzyki,

– ćwiczą precyzyjną sprawność ruchową,

– uczą rozumieć mowę i mówić,

– pozwalają odkryć samego siebie,

– doskonalą sposoby wyrażania emocji,

– uczą sposobów nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi,

– zachęcają do własnej, odważnej aktywności, twórczości,

– są czasem aktywności ruchowej przy muzyce,

– są okazją do poznawania i realizacji ćwiczeń odprężających, dających radość, wyzwolenie i rozładowanie energii.

Dla Rodziców:

– poznania nowych zabaw ruchowych, które później wspólnie mogą wykorzystywać z dziećmi w domowym zaciszu,

– nawiązania i odkrywania nowych relacji z dziećmi,

– pokazania jak możemy wykorzystać różne sprzęty domowe jako instrumenty,

– wsłuchania się w „wewnętrzne" rytmy (swoje i dziecka).

Zajęcia prowadzone są w grupach do 8 dzieci z dostosowaniem do wieku i możliwości uczestników.

Prowadząca: mgr Edyta Andrych

Zapisy:

EDUKADO NA TARGÓWKU

email: targowek@edukado.pl

tel. (0-22) 331 00 58, + 48 502 296 085

Exit mobile version